جانباز شیمیایی گلستانی که بی صدا به دیدار خدا رفت

مدیر کل سابق حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس استان ، فرمانده اسبق سپاه آق قلا و عضو اطلاعات عملیات ل 25 کربلا در دوران جنگ بر اثر جراحات شیمیایی به خیل یاران شهیدش پیوست .

محمد اتراچالی به خیل یاران شهیدش پیوست + تصاویر

 به گزارش گلستان24،  با خبر شدیم محمد اتراچالی یکی از رزمندگان باسابقه استان گلستان در دوران دفاع مقدس که بعد از جنگ نیز در مقاطعی حساس فرماندهی و مدیریت نهادهای ارزشی را بر عهده داشت ، امروز 23 آذرماه در بیمارستان بقیه الله تهران دعوت حق را لبیک گفت و به دیدار معبود خود شتافت .

هنوز از انتقال پیکر پاک این جانباز شیمیایی به گرگان و مراسم تدفین این پاسدار جان برکف جبهه های نبرد خبری در دست نیست اما اگر در ادامه خبری بدست ما برسد حتما اطلاع رسانی خواهیم کرد.

زندگی نامه :

محمد اتراچالی متولد سال 1343 روستای اتراچال واقع در شمال گرگان می باشد که در ابتدای جنگ به عنوان بسیجی وارد جبهه های جنگ علیه باطل شد و بی ریا به مملکت خود خدمت می کرد.

وی در ادامه به عضویت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در آمد و در عملیات بیت المقدس و بعد از آن نقش های مهم و حساسی را ایفا کرد.

دوران دفاع مقدس :

محمد اتراچالی رزمنده دوران دفاع مقدس استان گلستان را اکثرا با نام معاونت اطلاعات عملیات لشکر 25 کربلا می شناسند چرا که وی بیشتر دوران دفاع مقدس را در این نهاد حساس سپری کرد.

وی یادگار سرداران شهیدی چون صادق مکتبی ، صمد اسودی ، محمد علی ملک ، محمد نقی صلبی و دیگر شهدا و رزمندگان دوران دفاع مقدس استان گلستان و همچنین از دوستان سردار مرتضی قربانی فرمانده سابق لشکر 25 کربلا و مشاور فعلی رئیس ستاد کل نیروهای مسلح و رئیس باغ موزه دفاع مقدس تهران است .

او در مقاطعی از جنگ همچون عملیاتهای خیبر و بدر و والفجر 8 در فاو  دچار عارضه شیمیایی شد اما همواره آن را چون نگینی از دوران دفاع در درون خود نگهداری کرد.

اتراچالی در اواخر جنگ و در عملیات والفجر 10  به عنوان فرمانده گردان یا رسول انتخاب شد و بعد از جنگ نیز فرمانده این گردان در تیپ یکم پیاده نینوا در پادگان شصت کلاته گرگان بود .

فرماندهی و مدیریت در استان گلستان :

وی در زمان فرماندهی سردار تقی مهری در سپاه استان مسئولیت اطلاعات سپاه استان را بر عهده گرفت و در ادامه نیز مسئولیت فرماندهی سپاه آق قلا را عهده دار شد.

آخرین مسئولیت محمد اتراچالی مدیر کلی حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس بود که بعد از حاج غلام صادقلی عهده دار این مسئولیت خطیر در حوزه دفاع مقدس شد و بعد از بازنشستگی عضو ستاد بزرگداشت عملیات کربلای چهار استان گلستان بود و اقدامات شایسته ای انجام داد.

 

اقدامات شایسته اتراچالی در گلستان :

اتراچالی با حضور در اداره کل حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس استان گلستان اقدامات ماندگار زیادی انجام داد که ساخت یادمان هشت شهید گمنام دفاع مقدس در تپه شهدا ناهارخوران گرگان یادگار او بوده و همچنین ساخت یادمان شهدای گمنام برخی شهرهای استان نیز مرهون زحمات وی بود.

همچنین تلاش های وی برای ساخت پارک موزه دفاع مقدس استان گلستان در تپه نورالشهدای گرگان بر کسی پوشیده نبود بطوریکه بر سر پیمان خود با شهدا و ترویج ارزشهای دفاع مقدس ، در مقابل مخالفین ساخت پارک موزه ایستادگی می کرد.

محمد اتراچالی روزهای پایانی عمرش را در بیمارستان بقیه الله تهران با شیمی درمانی با حالی وخیم سپری کرد و نهایتا بعد از دست و پا نرم کردن با عارضه شیمیایی در 23 اذرماه 1394 به خیل یاران شهیدش پیوست .

IMG 3964

IMG 3972

at06

انتهای پیام /گلستان ما

ارسال نظر

آخرین اخبار