رحیم پور ازغدی در دانشگاه تهران:

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: متاسفانه امروز ما در مورد علوم دهه ۴۰ و ۵۰ بحث می‌کنیم و این نوعی مونگولیسم دانشگاهی است دانشگاه و حوزه علی رغم تلاش‌هایشان دچار مونگولیسم هستند.

 تبدیل چند میلیون دیپلمه بیکار به فوق لیسانس بیکار «گناه کبیره» است/ دچار مونگولیسم دانشگاهی هستیم

همایش گذر از علوم سیاسی غربی به علوم سیاسی اسلامی امروز در تالار شیخ انصاری دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران برگزار شد.

 به گزارش گلستان24، حسن رحیم پورازغدی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در این همایش گفت: باید فضای گفتمانی در دانشگاه‌ها پیرامون بحث سیاسی ایجاد شود که جرات اندیشیدن پیدا کنیم و دیگر برق اسامی بزرگ در دنیا چشممان را کور نکند.

وی قدم اول برای ایجاد فضای گفتمانی را تبدیل مواجهه نقلی و تعبدی به عقلی دانست و تصریح کرد: ما هنوز در مورد علوم سیاسی در دانشگاه که نقل می‌شود، لاک پشتی جلو می‌رویم در حالی که عمل از نظر جلو افتاده است. امروز فلسفه دینی، اسلامی، شیعی، جهان را تغییر داده و خبر اول همه رسانه‌ها مربوط به جهان اسلام، اتفاقات منطقه و ایران است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: امروز نیروهای «عملی» و «گفتمانی» جمهوری اسلامی بسیاری از خاکریزها را فتح کرده و نیروی قرارگاه‌های غرب را به هم ریخته اند و رژیم‌های دنیا هم در حال سرنگون شدن توسط این نیروها هستند. ارتش‌های کل دنیا هم حواسشان به ما و منطقه ماست.

رحیم پورازغدی با بیان اینکه پارادایم علوم سیاسی و جهان تغییر کرده است، افزود: متاسفانه امروز ما در مورد علوم دهه 40 و 50 بحث می‌کنیم و این نوعی مونگولیسم دانشگاهی است. دانشگاه و حوزه علی رغم تلاش ها دچار مونگلیسم هستند.

وی بیان داشت: انقلاب اسلامی جهان اسلام را به هم ریخته. برای مثال مسئله حجاب امروز به مناطق اروپایی صادر شده و در پاریس و لندن دختران و پسران دارای حجاب هستند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به یکی دیگر از مشکلات دانشگاهی افزود: عقب ماندگی در عرصه های علوم انسانی، سیاسی و اجتماعی مشهود است. چرا که جرات نقد وجود ندارد و این نوعی عقب ماندگی ذهنی است که گرفتار آن شده ایم.

رحیم پورازغدی ادامه داد: مشکل دیگر تنبلی ما و شما است. انقلاب فرانسه نهضت عظیمی در مباحث حقوق بشری شکل داده ولی کسانی که در این انقلاب بوده اند، یک صدم انقلاب ما هم نبودند.

وی با اشاره به اینکه تاریخ علم امروز تاریخ اروپایی است، بیان داشت: غرب زرنگی کرد. در اواخر قرن بیستم تاریخ را نگاشت و آن را به عنوان تاریخ تمدن بشریت ثبت کرد ولی جالب است در این تاریخ اسمی از ایران، چین و مصر که تاریخ بزرگی را دارند نیست.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه تاریخ سیاسی جهان صرفا تحت نظر ۱۰ الی 15 نظریه پرداز سیاسی اروپاست، افزود: مشکل بزرگ ما آزاداندیشی است. در برابر این آزاداندیشی آکادمیک موانعی وجود داشته که نمی توان این موانع را با لگد از بین برد چرا که باید مانع را با علم و نظریه برداشت.

رحیم پورازغدی با بیان اینکه عقل ورزی در علوم سیاسی معنا دارد و باید در ابعاد مختلف بررسی شود، ادامه داد: جای سوال دارد که برون داد دانشکده های علوم سیاسی چیست؟ دانشکده حقوق علوم سیاسی چه چیزی را به جامعه تحویل می دهد و جایگاه آدم سازی کجاست؟ این که می گویند نتیجه کار ما صرفا تبدیل چند میلیون دیپلم بیکار به چند فوق لیسانس بوده از گناهان کبیره است که باید شورای عالی انقلاب فرهنگی تصمیم گیران علوم سیاسی و وزارت علوم باید پاسخگو باشد.

وی با اشاره به موانع تفکر علمی دانشگاهی گفت: یکی از موانع تفکر علمی در دانشگاه ها این است که برخی می گویند مبانی سیاسی غربی منسجم و استدلالی است و به نظرم این نگاه افرادی است که دانشگاه ندیده و فکر نکرده اند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: این بیچاره ها(غربی ها) دوره کوتاهی را پیرامون علوم سیاسی حرف زده و بعد رها کرده اند. مثلا بحث پزیتیویسم را مطرح کرده و بعد پشیمان شدند. که حلقه وین به آن نقد اساسی داشت.

رحیم پورازغدی گفت: من دلم برای غربی ها می سوزد چرا که ما غرب زده ها هر غلطی که می کنیم به اسم غرب می زنند. غرب اگر سکولار نمی شد، من تعجب می کردم. سکولاریزم در اروپا و غرب انتخاب درستی بود و بهترین انتخاب در برابرکلیسا و مسیحیت، لیبرال دمکراسی بود.

وی افزود: اگر خدا دروغ است و حق و باطلی هم وجود ندارد، بهترین انتخاب برای افرادی که این فکر را می کنند لیبرال دمکراسی است. اما وقتی در جایی زندگی می کنیم که فرهنگ وجود دارد، بدترین انتخاب لیبرال دمکراسی است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه افرادی که در دانشگاه های اروپایی درس می خوانند داعشی می شوند  افزود: به این نگاه کنید که مدل ریش داعشی ها امروز در جهان مد شده و به پیام این موضوع توجه کنید. چرا که زمانی امکان نداشت این حرف ها مد شود. امروز آنچه به عنوان علوم سیاسی غربی می گوییم ارزش ندارد، ایدئولوژیک است. علوم سیاسی غیرایدئولوژیک در اروپا وجود نداشته. امروز عمل مهم است و نه نظریه؛ لذا زمانی که در دانشگاه ها از فلسفه سیاسی صحبت می شود منظور تاریخ فلسفه سیاسی است.

رحیم پورازغدی در پایان خاطر نشان کرد: سیاست امروز نوعی مهارت است و فلسفه نیست و علوم سیاسی سکولار به لحاظ علمی و نظری کامیاب تر و امروز غربی ها مدعی اند شهروند جامعه خود دارای اطلاعات است و این در حالی است که اغلب آن ها مسئولان خود را نمی شناسند.

خبرگزاری دانشجو

ارسال نظر

  • محمد
    0

    با سلام
    سال 82 اون موقع که ما دیپلم ریاضی بودیم ، کار برای لیسانسها زیاد بود .گفتیم مدرک لیسانس بگیریم که یک جای خوب جذب بشیم ، اما هیچ جا جذب نشدیم باز رفتیم فوق لیسانس گرفتیم دیدیم باز هم از کار خبری نیست.صد جا هم رزومه کاری که همه اش پر شده از کارهای چند ماهه دادم به اینجا و اونجا اما از کار خبری نیست. لعنة الله علی الکذابین

آخرین اخبار