در آستانه بهمن ماه، در حالی که انتخابات تقریبا همه فعالیت‎های گلستان را تحت تاثیر خود قرار داده، با تاکید بر ادبیات تکراری گذشته به استقبال برگزاری برنامه‎های دهه مبارک فجر می‎رویم.

دهه فجر در گلستان جشنی دولتی یا مردمی

  به گزارش گلستان24،  پیش‎درآمد جلسات دهه فجر در استان، جلساتی تحت عنوان هماهنگی برای برگزاری این جشن ملی است که بنا دارد این رویداد بزرگ را به یک برنامه خوب و باشکوه رهنمون سازد، هرچند ادبیات این جلسات نسبت به گذشته تغییر چندانی نکرده و همان ادبیات سال‎های گذشته و تاکید بر مردمی کردن آن است.

البته بر این موضوع خرده‎ای نیست، چرا که اگر همین توصیه‎ها عملی شود و بتوان از ظرفیت‎های پیش‎رو استفاده کرد، شاید بتوان تحول مناسبی در برگزاری چنین رویداد بزرگ ملی در سطح استان ایجاد کرد.   

دهه فجر در گلستان

انقلاب متعلق به همه ملت ایران است اما طی سالیان گذشته تاکنون با سپردن اجرای این برنامه‎ها به دولتی‎ها آن را محدود کرده‎ایم و بیشتر برنامه‎های آن ‎دولتی است، تا یک برنامه ملی که مردم هم در آن سهیم هستند.

این که مردم در این برنامه‎ها چگونه حضور یابند، هم قابل مداقه و کارشناسی است، سهیم کردم مردمی که حیات این انقلاب به حمایت آنان جان گرفته و هنوز نیز به پشتوانه آنان در دنیا مقتدرانه حرف‎های بسیاری برای گفتن دارد.

*تحول در جشن ملی فجر نیازمند افکار خلاقانه است

تجربه نگارنده در جلسات هماهنگی دهه فجر موید آن است که اصولا در چنین جلساتی بیشتر رویکرد حالت یکنواخت، دستوری و گزارشی دارد و کمتر مباحث طرح شده در این چنین نشستی مورد بحث قرار می‎گیرد، این که مثلا مردمی کردن برنامه‎های این ایام تنها با بیان آن عملی نیست، بلکه باید روش‎های تحقق چنین رویکردی مورد  بحث قرار گیرد و حتی از ظرفیت‎های فکری خارج از مجموعه نیز استفاده شود.

آسیب‎شناسی حس بی‎تفاوتی نسبت به برنامه‎های این ایام و تزئینی ندیدن نقش مردم برای چنین جشنواره‎ای ملی از جمله موضوعاتی است که باید موشکافانه آن را مورد بررسی قرار داد.    

اگر چه دهه فجر یک جشن ملی است اما هنوز این برنامه خصوصیات یک جشن را ندارد و نتوانستیم برنامه‎هایی بسازیم و اجرایی کنیم که در وجود مردم، طی این ایام نشاط و امید ایجاد و روحیه شور و شوق آن روزهای خاطره‎انگیز تداعی شود.

از دهه فجر تنها نخ‎های تزئین شده به برگه‎های کوچک منقش به پرچم جمهوری اسلامی به یاد مانده است و حتی این تزئینات هم دیگر به مانند گذشته پررنگ نیست و نتوانستیم طی این سال‎ها تغییر و ابتکاری نو در این بخش ایجاد کنیم.

*مردم هویت انقلاب اسلامی هستند

دهه فجر اکنون تنها در ادارات دولتی هویت دارد و گستره محلات و کوی و برزن دیگر در برنامه‎ریزی‎های ما کمتر هویت دارد و از حواشی محسوب می‎شود.

روستاها فراموش شده‎اند، برای آنها برنامه نداریم و هنوز یاد نگرفته‎ایم که در این ایام کارناوال‎های شادی راه‎اندازی کنیم تا مردم را به میمنت این پدیده بزرگ قرن بیستم شاد کنیم و حتی برنامه‎هایی را برای پاسخگویی به شبهاتی که این روزها از طریق رسانه‎های غربی و معاندان به جامعه تزریق می‎شود، فراهم سازیم.

استفاده از فضای مجازی فرصت بزرگی است که باید از این واقعیت اجتماعی برای اطلاع‎رسانی دستاوردهای بزرگ انقلاب بهره جست، باید اهداف انقلاب به مردم گوشزد شود، اینکه جایگاه ما به عنوان یک کشور در آن مقطع زمانی کجا بود، باید بیان شود که آن زمان اختیار حاکمان کشورمان در حد حافظ منافع کشورهای بزرگ به تنزل کشیده بود و استبداد ریشه‎های آزادی فکری و عقیدتی را خشکانده بود.

استاندار گلستان هم معتقد است که باید شور و شوق انقلابی در این ایام جلوه گر شود و گفت: حتما باید شور انقلاب اسلامی را با برنامه‎های مناسب در جامعه تقویت کنیم و نتیجه برنامه‎های دهه فجر تقویت انقلاب اسلامی باشد.

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، حسن صادقلو، در جلسه ستاد عالی دهه فجر انقلاب اسلامی استان گلستان اظهار کرد: در انقلاب اسلامی اول، غدیر بنیانگذاری شد و در انقلاب اسلامی دوم، عید فجر بزرگ‌ترین اعیاد در صحنه است که حکومتی را بر پایه اسلام ترسیم کرد که مقدمه‎ای برای ایجاد یک نظام جهانی است.

وی با تاکید بر اینکه ارزش‎های انقلاب اسلامی باید در جامعه اشاعه شود، تصریح کرد: ستاد دهه فجر استان گلستان باید این حجم باور از انقلاب اسلامی را برای عموم مردم تبیین کند.

*ستاد دهه فجر گلستان طرح‎هایی نو ارائه کند

استاندار گلستان با بیان اینکه عناصر حدوثی و بقایی انقلاب باید برجسته باشد، گفت: عناصر حدوثی و بقایی انقلاب اسلامی باید احیا شود، مسئولان ستاد دهه‎فجر استان باید طرح‎هایی نو ارائه کنند تا برنامه‎های دهه‎فجر نسبت به سال گذشته متفاوت باشد و اقدامات ستاد بر یک خط 20 یا 30 ساله تکرار نشود.

صادقلو با بیان اینکه هدف از برگزاری جلسات ایجاد تشریفات نیست، خاطرنشان کرد: حتما باید شور انقلاب اسلامی را با برنامه‎های مناسب در جامعه تقویت کنیم، کشور و دنیا نسبت به این موضوع درگیر است، 10 روز در اشل دنیا، منطقه و کشور نسبت به دهه‎فجر انقلاب اسلامی پرداخته می‎شود، 10 روز برای برگزاری برنامه‎های این دهه هزینه می‎شود، لذا نتیجه برنامه‎ها باید تقویت انقلاب اسلامی باشد.

وی تاکید کرد: ما مسئولان نباید مشق بزرگ بنویسیم که نتوانیم آن را انجام دهیم، به تقدس نام ائمه معصومین (ع) اعتقاد داریم و از جایگاه تاثیر معنوی آنها نباید غفلت کنیم، لذا باید همت کرده تا سرمنشاء کارها به نتیجه مطلوب ختم شود.

استاندار گلستان بر لزوم مردمی کردن برنامه‎های دهه فجر تاکید کرد و گفت: نماد همدلی و همزبانی را مقام معظم رهبری در ابتدای سال عنوان کردند و ما مسئولان باید این شعار را در عرصه عمل نهادینه کنیم.

*بیشتر برنامه‎های دهه فجر رویکرد دولتی دارد

صادقلو با بیان اینکه حضور پررنگ مردم در عرصه‎های ملی، شرعی و انقلابی بسیار با اهمیت است، افزود: در روز 22 بهمن مردم حضور پرشوری دارند، اما از 12 الی 21 بهمن بیشتر برنامه‎ها رویکرد دولتی دارد که باید در این زمینه آسیب‎شناسی جدی صورت گیرد، دولت و نظام باید در سایه باشند، اما عرصه‎گاه برنامه‎های دهه فجر باید مردمی برگزار شود.

وی افزود: شبکه‎های مجازی در راستای مردمی کردن برنامه‎های دهه فجر باید دارای برنامه باشند، عمده فعالیت‎های تحول‌زا در سال 1394 در سطوح ملی و استانی باید برجسته و از طریق پیامک و در فضای مجازی منعکس شود، صدا و سیما و شبکه‎های مجازی یک واقعیت گریزناپذیر هستند.

استاندار گلستان نقش روستاها را در پیروزی انقلاب اسلامی و بعد از آن مهم خواند و گفت: برای این ظرفیت بزرگ باید برنامه‎ریزی شود، بر اساس آمار سال 1391 حدود 49 درصد جمعیت استان گلستان روستایی هستند، لذا یکی از روزهای دهه فجر را می‎توان «انقلاب در روستا» نامگذاری و برنامه‎ریزی کرد.

صادقلو نقش روحانیت را نیز در موفقیت‎های انقلاب اسلامی اثربخش دانست و گفت: راس قاعده انقلاب را روحانیت تشکیل می‎دهند، این قشر نیز باید در ستاد دهه فجر نقش پررنگی داشته باشند، اهداف انقلاب اسلامی باید صیانت شود، دستاوردها و شعائر اصلی این انقلاب نیز باید برای باور عمومی ترویج شود.

وی درخصوص تزئین و فضاسازی شهری ایام‎الله دهه فجر بیان داشت: در فضاسازی شهری فقط اکتفا به تزئین شهر نداشته باشیم، بلکه افق‎ها و اهداف انقلاب اسلامی در برنامه‎های دهه فجر باید به گونه‎ای تنظیم شود که همگان در عرصه اجرا تکلیف خود را احساس کنند.

*سناریوی برنامه های دهه فجر باید تهیه  شود

اگر چه مباحث طرح شده از سوی استاندار گلستان، حاوی مباحث ارزشمندی است اما عملی کردن این موضوعات نیازمند برنامه‎ریزی و مشخص کردن سناریویی است که در آن برخی از موضوعات باید به طور دقیق مشخص شود، مانند اینکه مردمی کردن دهه فجر آیا تنها به معنای اجرای برنامه برای آنها است یا آن‎که برنامه‎ریزی برای مشارکت آنان در اجرای برنامه‌ها است.

چنان چه مردم را در این جشن ملی سهیم ساخته‎ایم، کیفیت نقش‎آفرینی آنان چگونه خواهد بود، چگونه می‎توان از نقش تشکل‎های مردم نهاد در برگزاری برنامه‎های این ایام سود برد و چگونه می‎توان این ساختار فشل دولتی برای تحقق برنامه‎ها و توصیه‎های مقام ارشد اجرایی استان سود برد.

نوآوری و خلاقیت زاده تفکر است، اکنون در این ساختار نه چندان پرتحرک که جلسات بیشتر جایی برای شنیدن و تائید است، تفکر برای چنین برنامه‎هایی نیازمند نگاه دلسوزانه و انسان‎هایی است خلاق، که برای وقت ارزش قائل می‎شوند و با توجه به این واقعیت بهتر است فعلا به اجرای درست همان برنامه‎هایی اکتفا شود که صادقلو به درستی آنها را مورد تاکید قرار داده است. /فارس

ارسال نظر

آخرین اخبار