برف و باران زمستانی در راه گلستان

خبر باران، برای مردم گلستان خبر خوشی است وقتی به سال گذشته می‎نگرند که در چنین روزهایی پس از گذر پائیزی بی‎باران تا اواسط زمستان نیز از باران خبری نبود.

 کاهش 13 درجه‎‎ای دما در گلستان

 به گزارش گلستان24،  اما گویی خبرهای خوشی در راه است و از اوایل هفته آینده دوباره با کاهش شدید دما، باران میهمان گلستانی‎ها خواهد بود و مردم این دیار روز و شب بارانی و برفی را در اوایل فصل زمستان نظاره می‎کنند.

کاهش 13 درجه‎‎ای دما

طبق گزارش‎های دریافتی، پس از طوفان شدید و حریق محدود جنگل طی روز‎های گذشته، گلستان شاهد بارش برف و باران و کاهش بی‎سابقه دما خواهد بود تا عملا بر خلاف سال پیش، کم‎تر دغدغه بارش را در این استان شمالی داشته باشد.

مدیرکل هواشناسی گلستان با اشاره به حضور دو سامانه جوی متفاوت در آسمان گلستان گفت: از جمعه تا اواسط شنبه هفته پیش‎رو، به دلیل جریانات جنوبی دمای استان بین پنج تا هفت درجه سانتی‎گراد افزایش خواهد یافت  

*وزش شدید باد و احتمال بروز اختلال در جاده‏‎های کوهستانی گلستان

سید محمدرضا رضوی امروز در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار فارس در گرگان گفت: پس از دو هفته هوایی آفتابی و نیمه ابری، روز شنبه با وزش شدید باد در ارتفاعات و مناطق شرقی، از ظهر شنبه گلستان شاهد آسمانی بارانی آن هم به شکل متناوب خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: علاوه بر بارش باران، در نواحی مرتفع کوهستانی و سردسیر استان بارش برف محتمل خواهد بود و دمای هوای استان نیز به طور میانگین بین هشت تا 13 درجه سانتی‏‌گراد کاهش خواهد یافت.

رضوی با اشاره به تناوب و شدت بارش در استان ادامه داد: با توجه به نوع باران این فصل، آب‏‌گرفتگی برخی از معابر استان و وقوع سیلاب نقطه‏‌ای دور از انتظار نیست.

وی یادآور شد: در نواحی مرتفع کوهستانی نیز با توجه به بارش برف و برودت هوا، احتمال بروز مه و اختلال در مسیرهای کوهستانی وجود دارد و از کسانی که قصد عبور از این مسیر طی تاریخ‏‌های یاد شده را دارند، تقاضا می‌‏شود، حتما زنجیرچرخ را به همراه داشته باشند.

*امکان تردد در مسیر کوهستانی گلستان از روز شنبه تنها با زنجیرچرخ

این مسئول گلستانی با اشاره به شرایط جوی استان در روزهای آینده متذکر شد: از بعد از ظهر یک‌شنبه باران متوقف خواهد شد و از دوشنبه صبح، گلستان آسمانی توام با کاهش تدریجی ابر را تجربه خواهند کرد.

رضوی با اشاره به صدور اطلاعیه و اخطاریه هواشناسی از سوی این اداره‌کل اذعان کرد: این دو اعلامیه جوی علاوه بر نمابر، از طریق سامانه پیامک نیز به مدیران عضو شورای هماهنگی مدیریت بحران استان، اطلاع‌‏رسانی شده است.

وی ابراز امیدواری کرد: میزان بارندگی روزهای پیش‎رو به شکلی باشد که بتواند منابع آبی استان را غنی ساخته و ذخایر تحت تاثیر کم‌آبی استان را از مشکل پیش‌‏رو برهاند.

رئیس اداره مدیریت بحران و پدافند غیرعامل راه شهرسازی استان گلستان نیز گفت: اخطاریه هواشناسی استان دریافت شد و بر این اساس نیروهای راهداری این اداره‌کل در محورهای عبوری استان فعال خواهند بود.

حسین محبوبی امروز در گفت‏‌وگو با خبرنگار فارس در گرگان اظهار کرد: با توجه به بارش باران و برف در اوایل هفته آینده به طور طبیعی محورهای عبوری استان لغزنده هستند که بر این اساس به رانندگان توصیه می‎شود، با سرعت مطمئنه و رعایت فاصله طولی با دیگر خودروهای عبوری حرکت کنند.

*مسافرت اوایل هفته در مسیرهای کوهستانی گلستان در طول روز انجام شود

وی خاطرنشان کرد: در ارتفاعات و نواحی کوهستانی استان با توجه به ریزش برف احتمالی، رانندگان حتما به همراه خود زنجیرچرخ و وسایل ایمنی داشته باشند.

محبوبی با اشاره به رعایت اصول ایمنی توسط رانندگان در مسیر جاده‎ها تصریح کرد: توصیه می‎شود مسافرت به مسیرهای مرتفع و کوهستانی را در طول روز انجام شود و علاوه بر زنجیرچرخ، رانندگان از کنترل فنی خودروهای خود غافل نشوند.

 وی اذعان کرد: علاوه بر کنترل وضعیت هواشناسی در هنگام سفر، و باکی پر از سوخت، رانندگان برای احتیاط به همراه خود مقداری غذای کنسرو یا بیسکویت داشته باشند تا در صورت ایجاد مشکل، از نظر غذایی معضلی وجود نداشته باشد.

محبوبی با تاکید جدی بر توجه به توصیه‎های ایمنی راهداران و نیروهای پلیس توسط رانندگان خودروها در طول مسیر سفر افزود: بی‎توجهی به این توصیه‎ها ممکن است خطرآفرین باشد.

وی با اشاره به فعالیت 11 راهدارخانه ثابت و 12 راهدارخانه فصلی در معابر اصلی استان خاطرنشان کرد:در این راهدارخانه‌ها حدود 400 نفر راهدار به شکل شبانه‎روزی درحال فعالیت و آماده خدمت‌رسانی هستند.

این مسئول گلستانی محل استقرار راهدارخانه‎های ثابت را درازنو، چارباغ، دماغ، گلیداغ، خوش‎ییلاق یک و دو، جنگل گلستان، دوزین و محور دهنه زرین‌گل و غیره برشمرد. 

محبوبی تصریح کرد: چنانچه اطلاعیه یا خبر جدیدی مبنی بر اختلال در مسیرهای عبوری دریافت شود، از طریق این رسانه به هموطنان منعکس خواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار