از قدیم می‎گویند «سالی که نکوست از بهارش پیداست» لذا انتظار می‎رود بارش باران این روزها در گلستان طلیعه سال پربارانی در استان باشد، انتظاری که می‎تواند با خوش‎بینی توأم باشد اما واقعیت برخلاف این موضوع است.

بارش بهاری در گلستان پایان خشک‌سالی نیست

به گزارش گلستان 24، خشک‌سالی واقعیتی است که طی چند سال اخیر نه تنها این استان شمالی بلکه تمامی نقاط کشور را تحت تاثیر قرار داده است و نمی‎توان به پشتوانه این باران بهاری و زودگذر تصمیماتی بهاری اتخاذ کرد.

*برنامه مشخصی برای مقابله با خشک‌سالی گلستان وجود ندارد

یادمان نرود، کاهش بارش برف و باران در فصل زمستان همچنان تداوم دارد و منابع زیرزمینی در شرایط مناسبی قرار ندارد لذا نمی‎توان به پشتوانه بارش چند روزه بهاری تصمیماتی نادرست در حوزه‎های مورد نیاز به آب به ویژه در عرصه کشاورزی اتخاذ کرد.

شرایط اقلیمی خاص گلستان به ویژه در شمال استان تدابیر خاصی را طلب می‎کند و باید مسئولان گلستان برای جلوگیری از هدررفت مصرف آب در این منطقه و دیگر مناطق کم‎آب استان اقدامات عاجلی را در نظر بگیرند.

با وجود جدی بودن موضوع خشک‌سالی در استان، پرداختن به این موضوع بیشتر در قالب بیان رسانه‎ای است و هیچ اقدام مناسبی تاکنون از سوی دستگاه‎های متولی به ویژه جهاد کشاورزی استان انجام نپذیرفته است.

نبود برنامه مناسب و مشخص برای مواجهه با موضوع خشک‌سالی و مدیریت نادرست در باب این موضوع بر بغرنج‎تر شدن اوضاع افزوده است.

*احتمال تداوم بارندگی در گلستان طی فصل بهار

مدیرکل هواشناسی استان گلستان با اشاره به بارندگی مناسب در فروردین‌ماه سال جاری تاکنون، این روند را نسبت به سال گذشته مناسب توأم با شرایط بهتر می‎داند.

سیدجواد رضوی در گفت‎وگو با خبرنگار فارس در گرگان گفت: به نظر می‎رسد وضعیت بارندگی امسال نسبت به سال گذشته شرایط بهتری را در زمینه آبی برای استان رقم بزند و بارندگی‌ها در فصل بهار تداوم یابد.

وی خاطرنشان کرد: در سال 93، کم بارش‎ترین سال را طی 30 سال گذشته تجربه کردیم و در این بین گرگان، بندر ترکمن و گنبد شرایط حادتری را نسبت به دیگر نقاط استان تجربه کردند.

رضوی تصریح کرد: در سال پیش همه شهرهای استان کمبود آب را تجربه کردند و 19 درصد نسبت به میانگین کاهش بارش داشتیم؛ در گنبدکاووس علاوه بر کاهش 28 درصدی، 1.5 درجه افزایش دمای بالاتری نسبت به دیگر نقاط استان داشتیم.

وی ادامه داد: با توجه به کوتاه بودن ارتفاعات نقاط کوهستانی استان و در نتیجه گرم بودن آن زیاد نمی‎توان به وجود منابع آبی موجود در گلستان تکیه کرد.

این مسئول گلستانی با اشاره به پیش‎بینی افزایش 1.5 درجه‎ای دمای هوای استان نسبت به سال گذشته یادآور شد: این موضوع اهمیت بارش‎های اخیر را بیش از پیش نمایان می‎سازد و تهدید موضوع خشک‌سالی را بیشتر مشخص می‌کند.

رضوی اضافه کرد: با این وضعیت باید برای مقابله با تهدید خشک‌سالی برنامه داشت و به واسطه بارش باران فعلی نباید از آینده نگران‎کننده منابع آبی در استان غافل شد.

 وی با انتقاد از کشت محصولات آبی به ویژه برنج در مناطق کم‎آبی چون شمال استان تصریح کرد: در مناطقی که روان‎آب ندارند کاشت برنج نه منطقی و نه به صرفه است.

*افزایش 1.5 درجه‎ای دمای گلستان

رضوی تاکید کرد: میزان آب مصرفی محصول برنج در یک هکتار زمین در گنبدکاووس معادل 15 میلیون لیتر است که با توجه به آنکه این آب از منابع زیرزمینی تهیه می‎شود، موضوعی شبیه فاجعه است.

وی ادامه داد: جالب اینجا است که با توجه به دمای بالای این منطقه در ازای نیم متر بارش باران در این منطقه، دو متر تبخیر منابع آبی انجام می‎پذیرد.

مدیرکل هواشناسی استان گلستان خاطرنشان کرد: بهترین تدبیر برای این موضوع تغییر الگوی کشت و کاشتن محصولاتی است که نسبت به خشک‌سالی مقاوم هستند.

همچنین مدیرکل مدیریت بحران استان با اشاره به بارش باران در فروردین‌ماه سال جاری گفت: بارش رحمت الهی در این ماه اگر چه مایه خوشحالی و امیدوارکننده بوده اما تنها مرهمی بر زخم خشک‌سالی این دیار است.

صادق‎علی مقدم در گفت‎وگو با خبرنگار فارس در گرگان اظهار کرد: نباید به واسطه این بارش‎های بهاری موضوع خشک‌سالی را فراموش کرد چرا که استان طی این چند سال با این پدیده به شکل جدی دست به گریبان بوده است.

وی تصریح کرد: انتظار می‎رود در کارگروه خشک‌سالی استان این موضوع توسط دستگاه‎های متولی به شکل علمی و فنی مورد بررسی قرار گیرد و راه‌کارهای عملیاتی برای ارائه به شورای هماهنگی مدیریت بحران استان مورد بحث و تبادل‌نظر قرار گیرد./فارس

ارسال نظر

آخرین اخبار