رسوایی جدید برای امپراتوری دروغ آل‌سعود

حقیقت این است که تصویر این دخترک، پیش از این در «امان» پایتخت اردن گرفته شده که یک پناهجوی سوری است و حتی پایگاه خبری شبکه العربیه نیز در ژانویه ۲۰۱۴ تصویر این دختر را منتشر کرد و او را «مونالیزای سوریه» نامید.

 تصاویر جعلی «قحطی در مضایا» از کجا  می‌آیند؟ +تصاویر

 به گزارش گلستان24، چند روزی است، رسانه‌های عربی و غربی تصاویری از شهرک «مضایا» که در محاصره نیروهای حزب‌الله و ارتش سوریه قرار دارد را منتشر می‌کنند. تصاویری که طبق گفته آن‌ها از گرسنگی و نرسیدن مواد غذایی به دست ساکنین این شهرک حکایت دارد و نیروهای طرفدار دولت سوریه مانع از رسیدن اقلام غذایی به این شهرک می‌شوند.
شبکه‌های العربیه و الجزیره همراه با دیگر رسانه‌های جریان سعودی در منطقه به همراه برخی رسانه‌های غربی، در رسانه‌های رسمی و شبکه‌های اجتماعی در چند روز گذشته به شدت به این مسأله پرداخته‌اند و در لبنان نیز جریان 14 فوریه (حامی عربستان)، تبلیغات گسترده‌ای علیه حزب‌الله به راه انداخته است.



 
به راستی آیا ماجرا همان است که این رسانه‌ها بیان می‌کنند؟ اوضاع نا به سامان انسانی در این شهرک، به علت شرایط جنگی منطقه را تا حدودی می‌توان پذیرفت، اما در ادامه قصد داریم تا حجم دروغ‌پردازی و وارونه‌سازی حقایق در مورد این مسأله را بیان کنیم.


تصاویر جعلی


تصاویر ادعایی از مردمان محاصره شده در «مضایا» قلب هر بیننده‌ای را به درد می‌آورد؛ کودکانی که از شدت گرسنگی به یک استخوان بدون گوشت تبدیل شده‌اند یا بزرگسالانی که از گرسنگی رو به فوت هستند.
با اندک صرف زمانی برای جست‌و‌جو در فضای مجازی، متوجه می‌شویم، این تصاویر یا برای دیگر مناطق سوریه است و یا اصلا به این کشور مربوط نمی‌شود.
در ادامه به چند مورد از این دست تصاویر که در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های به اصطلاح «حرفه‌ای» منتشر شده است؛ اشاره می‌شود

 
این تصویر به طور گسترده در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی جریان سعودی، منتشر و ادعا شده است: تصویر دختر بچه‌ای که در سمت چپ مشاهده می‌کنیم، به علت گرسنگی در شهرک تحت محاصره «مضایا» به تصویری که در سمت راست است، بدل شده.
اما حقیقت این است که تصویر این دخترک، پیش از این در «امان» پایتخت اردن گرفته شده که یک پناهجوی سوری است و حتی پایگاه خبری شبکه العربیه نیز در ژانویه  2014 تصویر این دختر را منتشر کرد و او را مونالیزای سوریه نامید.

خبر العربیه در مورد این دختربچه در تاریخ 6 ژانویه 2014


اما تصویر سمت راست نیز، تصویری پسر بچه‌ای است که سال گذشته در غوطه شرقی دمشق گرفته شده است و به هیچ وجه مربوط به شهرک «مضایا» نیست.

نمونه‌ای دیگر:
صفحه توئیتر الجزیره، تصویر مردی را منتشر کرده و مدعی شده است که این مرد از اهالی شهرک «مضایا» است.

رسانه‌های دیگر جریان سعودی نیز این تصویر را بعنوان مردی گرسنه در مضایا منتشر کرده‌اند.

این تصویر نیز، مربوط به مردی پناهجو در اروپاست که در سال 2009 منتشر شده است، برای نمونه می توانید به این صفحه مراجعه و تاریخ درج مطلب را مشاهده کنید.
نمونه‌ای دیگر:

شبکه العربیه الحدث، تصویر این کودک را به شهرک مضایا ربط داده است


تصویر فوق، مربوط به کودکی در اردوگاه فلسطینیان «یرموک» در حومه دمشق است که توسط عناصر داعش و جبهة النصره به نوعی در اسارت قرار گرفته‌اند.

تصویر همان کودک در تاریخ 31/3/2014 مربوط به ساکنان اردوگاه یرموک
 
نمونه‌ای دیگر

تصویر این مرد که ادعا شده در ضحایا فوت شده است، نیز به منطقه «غوطه شرقی» مربوط می‌شود که به علت سرما و سوء تغذیه و یک بیماری خاص، جان داده است. خبر و تصویر اصلی را در این‌جا مشاهده کنید.
از این دست تصاویر به وفور یافت می‌شود که با اندک جست‌و‌جویی می‌توان جعلی بودن انتساب آن ها به ساکنان «مضایا» را دریافت.
 
اما موضوع قابل توجه بعدی: اتهام محاصره غذایی


رسانه‌های عربی و غربی مدعی شده‌اند که نیروهای حزب الله و ارتش سوریه، مانع از رسیدن مواد غذایی به شهرک «مضایا» می‌شوند.
در حالی که حقیقت ماجرا این است که نیروهای سوری در تاریخ 18 نوامبر 2015 دهها کامیون مواد غذایی و دارویی را وارد مضایا، ‏سرغایا و ‏بقین کردند.
در بیانیه‌ای که شاخه رسانه‌ای نیروهای مقاومت مردمی سوریه، منتشر کرده با تأکید بر این نکته آمده است: «کمک‌های بشردوستانه در قبضه گروه‌های تروریستی است و در انبارهای وابسته به آنها در مرکز این شهر نگهداری می‌شود. آنها نیز این کمک‌ها را به افراد غیر نظامی می فروشند که تمکن مالی و قدرت خرید دارند».
نکته بعدی اینکه بسیاری از ساکنان قصد دارند از این شهر خارج شوند ولی سرکرده‌های تروریستی این مسئله را نمی‌پذیرند.
در توافقاتی که بین دولت سوریه با تروریست‌ها با میانجیگری سازمان ملل صورت پذیرفته، آمده است که 300 تروریست خود را به مقامات سوریه تحویل دهند و از مضایا خارج شوند ولی این مسئله نیز با مخالفت سایر تروریست ها روبرو شده است. همچنین تروریست‌ها، اجازه خروج زخمی‌ها زا شهرک «مضایا» را نمی دهند و تهدید کرده‌اند که خودروی حامل زخمی‌ها را هدف قرار می‌دهند.
بنابراین، مسئولیت اوضاع نا به سامان انسانی در شهرک «مضایا» که تا حدی قابل قبول است، بیش از هر طرفی، بر گردن تروریست‌های حاضر در این شهرک است.


حقوق بشر گزینشی


نکته بعدی اینکه، با نگاهی به مناطق تحت محاصره فوعه و کفریا یا نبل و الزهرا و همچنین بررسی رسانه‌های عربی و غربی، متوجه می‌شویم که به هیچ وجه دغدغه این رسانه‌ها، مسأله حقوق بشر یا جان انسان‌ها نیست؛ چرا که این شهرک‌های شیعه‌نشین سال‌هاست تحت محاصره قرار دارند و در فوعه تصاویر منتشر شده از علف‌خواری ساکنان حکایت دارد، تا جایی که تمام تلاش ارتش سوریه در مقطعی این بود که با بالگرد با عبور از تیررس موشک‌های دوش پرتاب تروریست‌ها، کیسه‌های نان برای ساکنان این شهرک‌ها پرتاب کند. اما یک‌بار نیز این رسانه‌ها به اوضاع بد غذایی این مناطق اشاره نکردند.
جریان رسانه‌ای گسترده سعودی و غربی که امکانات مادی و فنی بسیار فراوان‌تری نسبت به رسانه‌های مقاومت دارند، احساسات مخاطبان را به بازی گرفته و بنا به امیال و منافع صاحبان خود، اقدام به پوشش خبرها می‌کنند. وگرنه در این میان آن‌چه برای آن‌ها مهم نیست، حقوق بشر است.

اوضاع غذایی در شهرک الفوعه
 
در انتها باید گفت، اوضاع نا به سامان انسانی در فوعه، کفریا، نبل و الزهرا و شهرک مضایا، واقعیت دارد، اما در تمامی این شهرک‌ها مسبب اصلی، تروریست‌هایی هستند که از سوی عربستان و ترکیه حمایت می‌شوند. رسانه‌های سعودی، با بزرگنمایی و جعل تصاویر، سعی دارند یکی را با اغراض سیاسی مطرح و دیگری را در مرگ خبری بگذارند. وگرنه هیچ بنی بشری با اندکی احاطه بر اخبار، نمی‌تواند بپذیرد که عربستان از یک سو، بمب‌های خوشه‌ای و انواع و اقسام موشک‌ها را بر سر مردم صنعاء و صعده بریزد و از سوی دیگر نگران جان انسان‌ها در شهرک مضایا باشد./هم اندیشی

 

ارسال نظر

آخرین اخبار