اهمیت فتح راهبردی میدعا در غوطه شرقی دمشق

جالب است که برخی دیگر از طرفداران تکفیری‌های جیش الاسلام هم در ابتدا مدعی شدند شهر سقوط نکرده است، اما پس از قطعی شدن آزادسازی شهر اعلام کردند این محور آنطور که نظام سوریه مدعی است برای پشتیبانی لوجستیک کاربرد نداشته و تنها می‌شده از آن برای ورود و خروج مخفیانه از غوطه استفاده کرد!

درگیری جیش الیرموک و داعش همچنان کشته می‌گیرد+نقشه و تصاویر

 به گزارش گلستان 24،  در یکی دو روز گذشته جریانات مهمی در «عرصه میدانی سوریه» صورت گرفته که به آنها اشاره می کنیم. در ابتدا جا دارد اشاره کنیم که دمشق در بین دو منطقه قرار گرفته که اولی غوطه‌ی شرقی و دیگری غوطه‌ی غربی نامیده می‌شود که از نظر وسعت تقریبا هر یک به اندازه‌ی خود دمشق هستند. این دو منطقه از آغاز حوادث سوریه در اشغال تروریست‌ها قرار گرفته و به یک معنا خطرناک‌ترین بخش تحت اشغال تروریست‌ها بود چرا که اولا منطقه‌ی «سیده زینب» که حرم حضرت زینب (سلام‌ الله علیها) در آن قرار دارد بخشی از غوطه‌ی دمشق است و ضمنا نزدیکی این مناطق به پایتخت سوریه موجب می‌شد در صورت موفقیت تروریست‌ها در آن، نظام سوریه در معرض سقوط قرار گیرد. در نهایت پس از تحولاتی غوطه‌ی غربی تقریبا پاکسازی شد، مناطق اطراف حرم حضرت زینب (سلام الله علیها) نیز تحت حمایت نیروهای مدافع حرم قرار گرفت و تروریست‌ها در غوطه‌ی شرقی محاصره شدند. عمده‌ی ترویست‌های تکفیری موجود در غوطه‌‌‌ی شرقی عضو گروه تکفیری تروریستی «جیش الاسلام» هستند که رهبری آن بر عهده‌ی زهران علوش است. علوش روابط نزدیکی با سرویس‌های اطلاعاتی ترکیه و عربستان دارد و به همین جهت از نظر آمریکایی‌ها جزو «تروریست‌های خوب» و «تکفیری‌های معتدل» دسته‌بندی می‌شود.

[زهران علوش در جریان سفر اخیر به ترکیه]
 
چند روز پیش بود که جیش الاسلام اقدام به پخش تصاویری از «مانور فارغ‌التحصیلان نظامی‌»اش کرد تا این تصویر را ارائه کند که بر غوطه‌ی شرقی تسلط تام دارد و ادعاهایش درباره‌ی قریب الوقوع بودن سقوط نظام (که چهار سال است آن را تکرار می‌کند) دارای حقیقت است.
[صحنه ای از جشن فارغ التحصیلی نظامی های تکفیری جیش الاسلام]
 
[زهران علوش، فرمانده تکفیری های جیش الاسلام در مانور فارغ التحصیلان تکفیری]
اما تنها چند روز پس از این اقدام، ارتش سوریه موفق شد بر یکی از منطق استراتژیک غوطه‌ی شرقی به نام میدعا مسلط شود. منطقه‌‌ی میدعا کانال عبوری نیروهای علوش به سمت شمال شرق دوما (مرکز غوطه‌ی شرقی) بود و آزادسازی آن زمینه‌ی نبردهای سنگین در جبهه‌های گسترده‌ای در غوطه‌ی شرقی را فراهم می‌سازد. میدعا در سال ۲۰۱۴ به اشغال داعش در آمد ولی نیروهای جیش الاسلام موقف شدند در ماه می ۲۰۱۴ آن را از دست داعش خارج کنند.
[نقشه دمشق و غوطه شرقی و غوطه غربی-محورهای مشخص شده مربوط به عملیات دیگری است]
سحرگاه دیروز بود که فرمان آغاز عملیات در غوطه‌ی شرقی از طرف فرماندهان ارتش صادر شد. به گفته‌‌‌ی منابع نظامی سوری، هدف از این عملیات تنها محدود به پاکسازی شهرک میدعا (در شمال شرقی غوطه‌‌ی شرقی) نبود. بلکه هدف این عملیات «قطع راه‌های ارتباطی و طرق تأمین لوجستیکی بین گروه‌های تروریستی در غوطه و حامیانشان در منطقه‌ی صحرای سوریه [جنوب شرق دمشق تا مرز اردن و عراق] و دیگر مناطق سوریه بود»
[نیروهای ارتش سوریه در میدعا پس از آزادسازی]
این منابع آگاه نظامی سوری در پاسخ به سؤالی پیرامون ارتباط این عملیات با سخنرانی اخیر زهران علوش در «مانور نظامی» نیروهایش در غوطه‌ی شرقی بیان داشت: «ارتش سوریه برای پاسخ دادن به این کارهای مسخره اقدام به عملیات نمی‌کند. ما رصد می‌کنیم، پیگیری می‌کنیم، طرح‌ریزی می‌کنیم و بعد کارمان را برای محافظت از غیرنظامی‌ها و آزادسازی مناطقشان از دست تروریست‌ها شروع می‌نماییم.»
درباره‌ی جزئیات عملیات که تنها دو ساعت به طول انجامید هم گفتنی است که بخشی از نیروهای زمینی ارتش با حمایت واحدهای توپخانه‌ای مستقر بر روی تپه‌های اطراف و همچنین نیروی هوایی، به اطراف شهر میدعا هجوم برده و موفق شدند به سرعت، تجهیزات دفاعی‌ای که جیش الاسلام و برخی گروه‌های تروریستی دیگر عضو «جبهه‌ی اسلامی» بنای آن را آغاز کرده بودند از بین ببرند. و بعد هم وارد خود شهر میدعا شده و آنجا آزاد کنند.
شهر میدعا نقشی بسیار مهم در تسلیح شهرهای عدرا و تل کردی در شمال و مسرابا و بیت سوا در غرب و النشابیة در جنوب غوطه شرقی داشت و تروریست‌های موجود در این شهرها نیازهای تسلیحاتی خود را که از صحرای سوریه (هم مرز با عراق تا دمشق) یا از اردن می‌رسید، از مسیر میدعا (که هم مرز با آن مناطق بود) تأمین می‌کردند. به همین جهت است که منابع نظامی سوری معتقدند که سیطره بر میدعا «در بلند مدت مسیر لوجستیک بین غوطه‌ی شرقی (خصوصا مرکز آن یعنی دوما) و اردن را خواهد بست.»
[نیروهای ارتش سوریه در میدعا پس از آزادسازی]
 
در این عملیات ده‌ها تن از تروریست‌ها کشته یا زخمی شدند که از بینشان می‌توان به یکی از فرماندهان میدانی جبهه‌ی اسلامی به نام خالد قلاع اشاره کرد. 
درحالیکه ارتش سوریه عملیات خنثی‌سازی مین‌هایی که تکفیری‌ها پیش از عقب‌نشینی در شهر کار گذاشته‌اند را شروع کره ، طرف مقابل، تعداد زیادی نبرد ایذایی در چند بخش غوطه‌ی شرقی کلید زده است، خصوصا در زبدین و عربین و زملکا و عین ترما و محور اردوگاه الوافدین.
به موازات این تحولات، سخنگوی نظامی جیش الاسلام (اسلام علوش) مطالبی که در سایت‌ها و پایگاه‌های خبری وابسته به مخالفین نظام درج شده و مدعی شده بودند «یک غافلگیری نظامی طی ۷۲ ساعت آینده توسط جیش الاسلام رخ خواهد داد» را تکذیب نموده و اعلام کرد: «آنچه از زبان فرمانده [زهران علوش] نقل شده صحبت ندارد.» چند ساعت پس از شروع نبرد میدعا هم وی آزادسازی میدعا توسط ارتش سوریه را تکذیب کرده و در توئیتر خود نوشت: «نظام تلاش دارد طرفدارانش قانع کند که یک پیروزی بزرگ به دست آورده است» و ادامه داده: «با تهاجمات صورت گرفته به غوطه‌ی شرقی از چند محور، مقابله شد.»
[اسلام علوش، سخنگوی تکفیری های جیش الاسلام]
جالب است که برخی دیگر از طرفداران تکفیری‌های جیش الاسلام هم در ابتدا مدعی شدند شهر سقوط نکرده است، اما پس از قطعی شدن آزادسازی شهر اعلام کردند این محور آنطور که نظام سوریه مدعی است برای پشتیبانی لوجستیک کاربرد نداشته و تنها می‌شده از آن برای ورود و خروج مخفیانه از غوطه استفاده کرد!
از دیگر تحولات روز گذشته می‌توان به این موضوع اشاره کرد که ۲۲۲ تن از نیروهای ضد نظام در استان‌های دمشق و ریف دمشق و حمص خود را به ارتش تسلیم کردند تا مشمول عفو شده و به زندگی عادی بازگردند.
 
تحولات درعا
ازدیگر اتفاقات روز گذشته باید به چند حمله‌‌‌‌ی هوایی ارتش سوریه ضد جبهة النصرة در شهرهای الحراک و کفر شمس و الغاریة شرقی در ریف غربی درعا اشاره کرد که موجب به وجود آمدن تلفاتی در نفرات جبهة النصرة شد. نیروهای هوایی سوریه همچنین به بزرگترین مقر مخالفین نظام در شهر زمرین در استان درعا نیز حمله کرد. نیروهای مخالف نیز در پاسخ با موشک به مقر «لشگر ۱۲» و «هنگ ۱۷۵» در ریف جنوبی درعا حمله کردند.
[صحنه ای از درگیری های جیش الیرموک و داعش]
در کنار اینها، نبردهای داخلی بین تکفیری‌ها که از ابتدای هفته‌ی گذشته بین «جیش الیرموک» (یکی از مهم‌ترین اعضای ائتلاف «جبهه‌ی جنوب») و داعش در برخی از مناطق جنوبی سوریه از جمله قنیطره و درعا درگرفته همچنان ادامه دارد و همچنان از دو طرف کشته و زخمی می‌گیرد. چند روز پیش هم حسین موسی شریف از سران جیش الیرموک در نبرد با داعش به هلاکت رسید.
[حسین موسی الشریف که چند روز پیش در ریف قنیطره در نبرد با داعش به هلاکت رسید]
در ضمن باید به حمله‌‌ی ارتش سوریه به برخی مقرها و نیروهای درحال جابه‌جایی ارتش آزاد و جبهة النصرة در محله‌های احیاء الکرک و الاربعین در درعا البلد اشاره کرد که موجب کشته شدن ۱۲ فرد مسلح و زخمی شدن تعدادی نامشخص شد. ظهر دیروز هم حمله‌ی ارتش به برخی جابه‌جایی‌های شورشی‌ها در شهر الحویشات و غاریه‌ی غربی در ریف درعا باعث کشته و زحمی شدند چند تن از نیرویهای «جنبش اسلامی المثنی» گردید.

ارسال نظر

آخرین اخبار