شهرستان کردکوی که از میان ۱۶ کاندیدای احراز صلاحیت شده دارای بیشترین سهم می باشد همانند ۲۰ سال اخیر و ۴ دوره حسرت و دست به دست شدن بین دو شهرستان همجوار، صدایی از اتحاد و همدلی بین ۸ کاندیدای باقی مانده و به ویژه دو کاندیدای دارای بخت بیشتر « از سوی اطرافیان » به گوش نمی رسد.

مجلس کردکوی و پایان ۲۰ سال انتظار یا اجماع بزرگان صحرا

 به گزارش گلستان24، انتخابات یک نعمت و فرصت بزرگ است و همانگونه که مقام معظم رهبری فرمودند: شکرگزاری این نعمت، برگزاری خوب و سالم انتخابات است. و بدون شک انقلاب اسلامی که در حقیقت به خاطر پاسداشت و دفاع از حریم دین خدا بوده و مردم در راه آن از همه هستی خویش گذشتند تا این نهال مبارک در این سرزمین غرس و دنیا را متحول نمایند. بنابراین نباید با برخی سخنان و رفتارها و برخی نسنجیده گویی ها، این حرکت و افتخار بزرگ ملت را مشوق و مشوه نمود.

 

مجلس کردکوی

اما حیف و صد حیف که حوادث مهیب و دشمن ساخته در سالهای بعد این وحدت و صفا و اخلاص را از بین برده و متأسفانه به روزگاری رسیده است که دایره نیروهای خودی تنگ تر از هر زمان دیگری است و بی انصافی و بداخلاقی یک عادت زشت و ویران گر شده و مردم شاهد همه این اتفاقات دردآور و دشمن شاد کن می باشند.

این روزها با ورود به رقابت های انتخاباتی و مرحله بررسی و اعلام صلاحیت، سمت و سوی افکار عمومی کاملاً همراه با فضای حاکم در کشور، فضایی خاص و متفاوت تر از هر زمان دیگری شده است.

انتخابات مجلس دهم شاید به واسطه انتخابات اخیر و فضاهای خاص حاکم بر آن، دسته بندی های جناحی و سیاسی جدید، تغییر نسل اساسی در بنده مدیریتی کلان کشور و ورود نسل چهارم انقلاب، متفاوت تر از هر زمان و دوره دیگری شده است.

استان گلستان و اخص غرب آن مشتمل بر شهرستان های کردکوی، بندرترکمن، گمیشان و بندرگز با داشتن قومیت های مختلف همانند فارس، ترکمن، سیستانی و … همواره فضایی خاص تر از هر نقطه از استان را تجربه نموده است.

در 9 دوره گذشته سهم شهرستان بندرترکمن، گمیشان ( صحرا ) و بندرگز هر کدام حضور در 4 دوره پارلمان و شهرستان کردکوی به عنوان مرکز حوزه انتخابیه 2 نماینده و تنها فقط 2 نماینده !!! بوده است.

شهرستان کردکوی به عنوان قدیمی ترین بخش حوزه غرب و شاید استان هیچ گاه نتوانسته از ظرفیت ها و پتانسیل های موجود خود، از نیروهای قابل و توانمند خود، حمایت های مردمانی که نشان داده اند هر گاه بخواهند!!! همواره در سخت ترین لحظات کاری کرده اند کارستان، استفاده نماید.

شاید معضل سال های دراز کردکوی که باعث شده حوزه مرکزی چیزی قریب 20 سال از داشتن نماینده محروم بماند، تفکرات مسمومیست که برخی برای رسیدن به اهداف خاص خود از بیرون به آنها تلقین نموده و باعث عدم اتحاد و یکدلی بین مردمانی شده اند که نشان داده اند هر زمان خود بخواهند می توانند.

تفکراتی همانند شهر و روستایی، قوم و طایفه ای، چپ و راست، پیر و جوان و بسیاری از تفکراتی از این دست… شاید مهم ترین معضل کردکوی عدم جمع گرایی و تفکرات گروهی و عدم داشتن رهبران واقعی در تمام قالب های مدیریت آن بوده که شهرستان کوچکتر همجوار طی این سالیان توانسته همواره سوار بر موج بی تدبیری و غفلت و ( منفعت طلبی عده ای ) گردد.

با آغاز زمان ثبت نام شاهد اتفاقی ویژه و هجوم افرادی که بواسطه احساس تکلیف!!! خود را دارای تمامی شرایط نمایندگی دانسته اند، چیزی قریب به 45 نفر که برای همه صاحب نظران بی سابقه بوده خود را آماده رقابت برای صندلی سبز بهارستان نمودند.

اما مهمتر از ثبت نام « همه کس » شاید بزرگ ترین شوک انتخاباتی حتی در سطح استان زمانی بود که بعد از بررسی و اعلام نتایج صلاحیت از سوی هیأت نظارت و شورای محترم نگهبان اعلان حذف نماینده فعلی منطقه غرب گلستان از گردونه رقابت ها به واسطه عدم صلاحیت بوده است…. چیزی که بسیاری از معادلات و آرایش های سیاسی منطقه را دچار نوعی سردرگمی و پیچیدگی نمود.

با رسیدگی و اعلام نظر هیأت نظارت تنها 16 نفر ( هر چند احتمال تأیید صلاحیت دوباره برخی می رود ) توانستند از فیلتر صلاحیت شورای نگهبان عبور کرده و آرایش سیاسی جدیدی در 3 منطقه حوزه انتخابیه غرب به وجود آورند.

شهرستان بندرگز برخلاف ادوار گذشته با حذف نماینده اصلی و عدم احراز نماینده جانشین ( که گویا مدبّران پشت صحنه آنان رد وی را پیش بینی نموده بودند ) بر روی کاغذ کمترین بخت را برای تصاحب کرسی نمایندگی دهم را دارا می باشد.

شهرستان کردکوی که از میان 16 کاندیدای احراز صلاحیت شده دارای بیشترین سهم می باشد همانند 20 سال اخیر و 4 دوره حسرت و دست به دست شدن بین دو شهرستان همجوار، صدایی از اتحاد و همدلی بین 8 کاندیدای باقی مانده و به ویژه دو کاندیدای دارای بخت بیشتر « از سوی اطرافیان » به گوش نمی رسد.

بزرگی کردن تنها به سن نیست، رهبر بودن و رهبری کردن یک شهر تنها با ادعای خود و اطرافیان اقل بدست نمی آید، که اگر بود اوضاع این نبود. قصه پر غصه و آنچه در این سالها بر این مردم گذشته ( مثنوی هفتاد من کاغذ ) می طلبد که در این رساله کوچک مجال طرح آن نیست.

اما در منطقه صحرا نه همواره بلکه در اکثر مواقع با تکیه بر اجماع و تمکین به نظرات رهبران و ریش سفیدان خود توانسته سهم بیشتری از نمایندگی را نصیب خود نماید.

این بار نیز صحرا و صحرانشینان گویا با تکیه بر واژه اجماع با محوریت نمایندگان ادوار خود نازمحمد ولی پور، یوسف بسنجیده و دکتر ایری و با حمایت و پشتوانه ائمه جمعه پرنفوذ خود و همدلی و همراهی بزرگان همانند حکیم فیروزی، آنه محمد شاه نظری، احمد ایری، جبار ایری و … منتفذین و نخبگانی از منطقه صحرا به دنبال آنند تا گزینه منتخب اجماع به کسی بهارستان تکیه زند.

ایده آل همان بهترین است. نقطه ای در اوج کمال، نقطه ای در اوج آرزوها.

نویسنده رادکانا: سید یاور عقیلی

 

ارسال نظر

آخرین اخبار