انقلاب اسلامی ایران، متولد لحظه ها است. بازخوانی این لحظه های می تواند، در تحلیل چرایی و چگونگی انقلاب بسیار موثر باشد. تلاش داریم ار 12 تا 22 بهمن ماه روزشماری از رویدادهای انقلاب اسلامی در بهمن 1357 را منتشر کنیم .

روزشمار انقلاب اسلامی: 13 بهمن 1357

به گزارش گلستان24، بختیار در واکنش به استقبال عمومی مردم از ورود امام، پی‌درپی با انجام مصاحبه و صحبت در مورد برنامه‌های آتی خویش سعی در عادی جلوه‌دادن اوضاع دارد. مردم امام، چشم و گوش به مدرسه‌ی علوی دوخته‌اند. جمعیت مشتاق به دیدار اما آنقدر زیاد هستند که کوچه‌های اطراف مدرسه‌ی علوی مملو از آدم شده است. مردم پارچه‌های دست‌نویسی روی دیوار‌ها نصب کرده‌اند که روی‌شان نوشته‌شده: «زیارت قبول، با یک بار زیارت امام این توفیق را به دیگران هم بدهید»

* در ابتدا مدرسه ی رفاه به عنوان محل اقامت و دیدارهای امام تعین شده بود ولی به جهت گنجایش کم و کثرت مشتاقان ، کمیته ی استقبال تصمیم گرفت تا دو مدرسه ی مجاور مدرسه ی رفاه ( مدرسه علوی شماره 1 و 2 )را به عنوان مقر امام انتخاب نماید.صبح روز سیزدهم بهمن ، حضرت امام به مدرسه ی علوی شماره ی دو عزیمت کردند.

* حجت الاسلام محمد تقی فلسفی به همراهی بسیاری از طلبه های حوزه های علمیه به دیدار امام رفتند.آقای محمد تقی فلسفی که سالها ممنوع المنبر شده بودند در حضور حضرت امام به منبر رفته و به ایراد سخنرانی پرداختند.

* امام خمینی در جمع روحانیون در مدرسه علوی بیانات مبسوطی را ایراد کردند. ایشان در قسمتی از این بیانات فرمودند: رژیم سلطنتی از اول خلاف عقل بود ... هر ملتی باید خودش سرنوشت خودش را تعیین کند.

* امام خمینی در جمع همافران نیروی هوایی به دولت بختیار هشدار دادند که کناربرود.

* به گزارش خبرگزاری رویتر دولت اسرائیل نسبت به بازگشت امام خمینی شدیداً اظهار نگرانی کرد وگفت ممکن است ورود آیت الله خمینی باعث بروز تندروی های خشن گردد و کوشش های صلح خاورمیانه را به خطر بیندازد.

* به گزارش آسوشیتد پرس: بختیار گفت: طرفداران آیت الله خمینی می توانند فریاد بزنند، غوغا کنند، توهین کنند، این کار چیزی را ثابت نمی کند، اما اینکه چندین میلیون نفر برای استقبال از آیت الله به تهران آمدند، مبالغه آمیز است. وی افزود: همچنان مشتاق ملاقات با ایشان است.

* آسوشیتد پرس گزارش داد: امرای ارتش گفته اند که اگر آیت الله خمینی بر خلاف قانون اساسی اقدامی کند، آنها دست به اقدام خواهند زد.

* رادیو مسکو: دانشجویان ایرانی مقیم آمریکا علیه مداخله آمریکائی ها در امور داخلی ایران، در برابر کاخ سفید تظاهرات کردند.

* دکتر سنجابی خواستار استعفای بختیار شد. وی همچنین گفت: جبهه ملی به امام خمینی وفادار است.

* خبرگزاری تاس : بازگشت آیت الله خمینی به ایران مبارزه در آن کشور را وارد مرحله سرنوشت ساز نمود.

* قرارداد خرید 10 میلیارد دلار اسلحه از آمریکا لغو شد.

* به موجب یادداشت تفاهمی که بین "اریک فن ماربد" نماینده وزارت دفاع آمریکا و ارتشبد " طوفانیان" امضا شد، ایران از دریافت 16 فروند هواپیمای اف 16، بیست فروند هواپیمای اف 4 ، هفت فروند آواکس، تعداد زیادی موشک و چندین دستگاه رادار که قبلاً سفارش داده بود، صرف نظر کرد.

* اسرائیل از بازگشت امام‌خمینی(ره) به ایران شدیداً ابراز نگرانی کرد.

* خبرگزاری فرانسه:یک ژنرال ارتش به دیدار امام رفت

* امام:دولت را بزودی معرفی می کنم

* صف یک کیلومتری در اطراف منزل امام

* امام : دولت فعلی فاسد و غیر قانونی است و باید برود

* بخیتار:اوضاع امروز نتیجه 25 سال دیکتاتوری است

* یک مقام ساواک ترور شد

* میلیارد و 470 میلیون دلار به سویس رفته است

ارسال نظر

آخرین اخبار