مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان گلستان گفت: میانگین بارندگی استان گلستان در آذر ماه امسال در مقایسه با سال گذشته حدود ۴۲ درصد کاهش و نسبت به دوره شاخص دراز مدت نیز ۸ درصد کاهش داشته است.

بارندگی در استان گلستان ۴۲ درصد کاهش یافته است

ایرج حیدریان با اشاره به کاهش میزان بارندگی در گلستان اظهار داشت: میزان بارش‌های استان گلستان از ابتدای مهر 1393 تا پایان آذر ماه سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته بیش از 19 درصد کاهش و نسبت به دوره دراز مدت نیز بیش از 5 درصد کاهش یافته است.

به گزارش گلستان 24، وی افزود: بیشترین بارش آذر ماه در محدوده شهرستان گالیکش حدود 77 میلی متر و کم‌ترین بارش در محدوده شهرستان گنبدکاووس حدود 41 میلی متر بوده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان گلستان تصریح کرد: میزان بارندگی در محدوده شهرستان گرگان مرکز استان گلستان در این ماه بیش از 51 میلی متر به ثبت رسیده است.

وی افزود: جریان رودخانه‌ها در مدت مهر تا پایان آذر ماه امسال، نسبت به دوره شاخص در حوضه قره سو 85.5 درصد و در حوضه گرگان‌رود حدود 78.5 درصد کاهش داشته است.

حیدریان اظهار کرد: ذخیره آبخوان‌های آزاد زیرزمینی استان گلستان نیز در آذرماه امسال در مقایسه با آذر سال گذشته بیش از 141 میلیون مترمکعب کاهش داشته، که در مقایسه با متوسط 23 سال گذشته بیش از 148 میلیون مترمکعب کمبود را نشان می‌دهد.

وی با اشاره به کمبود بارش‌ها و کاهش روان آب‌ها، از مردم و به ویژه کشاورزان خواست: برای عبور از بحران خشکسالی در استان گلستان باید صرفه‌جویی را ملاک اصلی در مدیریت منابع آبی قرار دهند و با مدیریت بهینه منابع آب و کاهش سطح کشت محصولات، همکاری لازم را با شرکت آب منطقه ای گلستان داشته باشند.

انتهای پیام/م

ارسال نظر

آخرین اخبار