دبیر شورای عالی فضای مجازی در جمع خبرنگاران:

سید ابوالحسن فیروزآبادی، گفت: من معتقد هستم باید در صدای خود در مجازی را به همان رسایی صدای ما در اوایل انقلاب اسلامی مبدل شود. این موضوع امکان پذیر نیست، مگر این که در این عرصه باتوجه به تاکیدات مقام معظم رهبری حضور فعال داشته باشیم.

دنبال فیلتر کردن تلگرام نیستیم/نمایشگاه رسانه های دیجیتال انقلاب اسلامی، رنگ و بوی انقلابی دارد/ صدای ما باید به رسایی اوایل انقلاب باشد

به گزارش گلستان 24، سید ابوالحسن فیروزآبادی دبیر شورای عالی فضای مجازی در مراسم افتتاحیه سومین نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال انقلاب اسلامی، با تمجید از برگزاری نمایشگاه رسانه های دیجیتال انقلاب اسلامی، گفت:  من تشکر می کنم از دوستانی که نمایشگاه رسانه های دیجیتال انقلاب اسلامی را مهیا کردند چرا که انقلاب به برگزاری چنین نمایشگاه هایی نیاز مبرم دارد. به هر حال این فضای مجازی یک فضای حقیقی است که دارای ابعادیست که در جنگ نرم مورد استفاده می گیرد و در حوزه های مختلف سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کارکرده های عمیق با تحولات سریع دارد.

IMG_8605

دبیر شورای عالی فضای مجازی با تاکید بر اینکه بحث قدرت در فضای مجازی حائز اهمیت است، اظهار داشت: شاید یکی از وجوه فضای مجازی که باید مورد توجه جبهه فعالان انقلابی فضای مجازی قرار گیرد، بحث قدرتی است که در این فضا زاییده می شود.

سید ابوالحسن فیروز آبادی با بیان این سوال که در فضای قدرت در فضای مجازی باید فضای حداقلی یا حداکثری ایجاد کنیم، خاطر نشان کرد: این سوال مهمی است که باید مورد توجه استفاده کنندگان این فضا قرار بگیرد. فراموش نمی کنم که اوایل جنگ، یکی از ضربه هایی که دشمن به ما زد این بود که ما 10 فرستنده ی 500 کیلو وات از فرانسه خریده بودیم.

وی با اشاره به نقص عهد غربی ها در  این قرارداد، اذعان داشت: آن ها باید این فرستنده ها را در سال 59 به ایران تحویل می دادند اما به دلیل آغاز جنگ تحمیلی و بدون هیچ دلیل قانع کننده ای از ارائه این فرستنده ها خودداری کرده و آن ها را در اختیار عراق دادند.

دبیر شورای عالی فضای مجازی، با تاکید بر اینکه در اوایل انقلاب، صدای ایران بسیار بلند بود، اظهار داشت: در آن زمان چنان صدای انقلاب قوی بود که هر فرستنده ای صدا و سیمای جمهوری اسلامی که روشن می شد، ده ها فرستنده از کشور های عربی از جمله عربستان و عراق سیگنال های مخرب می دادند که با این پیام ها مقابله کنند.

سید ابوالحسن فیروزآبادی، تصریح کرد: بنده معتقد هستم صدای مجازی را به همان رسایی صدای ما در اوایل انقلاب اسلامی مبدل شود. این موضوع امکان پذیر نیست، مگر این که در این عرصه باتوجه به تاکیدات مقام معظم رهبری حضور فعال داشته باشیم.

وی با تمجید از روح انقلابی نمایشگاه رسانه های دیجیتال انقلاب اسلامی، اظهار داشت: مقام معظم رهبری در فرمانشان در شهریور ماه امسال از این موضوع به عنوان حضور فعال در این عرصه تعبیر نمودند. خیلی خوشحال هستم که می بینم در این نمایشگاه موضوعاتی مورد توجه قرار گرفته است که رنگ و روی صدای انقلاب را دارد.

دبیر شورای عالی فضای مجازی، خاطر نشان کرد: به هر حال محتوا یکی از معضلات ما در فضای مجازی است. بحث کیفیت در فضای مجازی، نحوه ی شبکه بندی، نحوه ارائه و نوع آوری هایی است که در حوزه ی تولید محتوا باید صورت بگیرد.

سید ابوالحسن فیروزآبادی، افزود: در سال های گذشته وقتی شدت فشار را بر خودمان در عرصه فضای مجازی احساس می کردیم، به صورت انفعالی عمل کرده و برخی از حوزه ها را فیلتر کردیم. ما در شبکه های اجتماعی، برخی را فیلتر می کنیم اما مردم به سمت تلگرام حمله می کنند.

وی با تصریح رفتار مردم پس از فیلترینگ، اظهار داشت: ما یا باید بگوییم شبکه های اجتماعی مشکل دارد و باید همه ی آن را فیلتر کنیم یا اینکه تعدادی را بسته و ما بقی پر رنگ تر می شود.

دبیر عالی شورای فضای مجازی، خاطر نشان کرد: این بازار، بازار اقتصادی بزرگ و بکری است که دشمن موتورش همان اقتصادش است. وقتی دشمن در عقلش برنامه ای را مدنظر می گیرد حتما بخش اقتصادی را در اولویت خود می دهد.

فیروزآبادی گفت: بر اساس اعداد و ارقام در ایران در حوزه تبلیغات رسانه ای، بازار 5 هزار میلیارد تومانی وجود دارد. در ایران هزینه ی تبلیغاتی که در رسانه های جمعی صورت می گیرد، زیر 1500 میلیارد تومان است.

وی اظهار داشت: این میزان تا 5 – 6 هزار میلیارد تومان عدد بزرگی است که این عدد مورد توجه شرکت های مثل گوگل قرار دارد تا این عدد را تصاحب کنند. شبکه های اجتماعی مثل تلگرام به جز مضرراتی عدیده ای که دارد، ضرر بزرگی مثل ذائقه شناسی دارد که علایق مردمی که به سمت این شبکه ها می روند را شناسایی می کند.

دبیر شورای عالی فضای مجازی با بیان این که اپلیکیشن ها ذائقه شناسی می کنند، خاطر نشان کرد: وقتی شما یک گوشی اسمارت در جیبتان می گذارید، وقتی به اپ استور ها مراجعه می کنید، این قابلیت در اندروید وجود دارد که ذائقه شما را چه عضو شبکه های اجتماعی باشید و چه عضو این شبکه ها نباشید، شناسایی کنید.

سید ابوالقاسم فیروزابادی، ادامه داد: وقتی که این شبکه های اجتماعی ذائقه شناسی شد، تغییرات ذائقه ی شما در لحظات مختلف، در گروه های مختلف و زنجیره های مختلف را شناسایی خواهد کرد.

دبیر شورای عالی فضای مجازی، تصریح کرد: در فضای مجازی اپراتورها را به لوله یا پایپ تشبیه می کنند که در فضای مجازی محتوا تولید شده و در این لوله ها جریان می یابد. این محتوا می تواند به صورت اطلاعات، سرگرمی و بازی ها و خدمات باشد.

فیروز آبادی با تاکید بر این نکته که نباید تبلیغات در اختیار تلگرام قرار بگیرد، اظهار داشت: بنابراین باید از این خزانه محافظت کرد که این کاری بسیار سختی است و البته شدنی نیز می باشد. ما نباید اجازه بدهیم که با باز شدن درها، بخشی از تبلیغات ما توسط گروه هایی مثل تلگرام صورت بگیرد.

دبیر شورای عالی فضای مجازی، خاطر نشان کرد: اگر موضوع را سخت افزاری پیگیری کنیم قطعا مشکل را  عقب خواهیم انداخت و مشکل بزرگتر از گذشته خواهد شد. ما باید شبکه های پیام رسان داخلی داشته باشیم.

وی با تاکید بر لزوم ایجاد محیطی مذهبی برای پرورش فرزندان در ایران، گفت: مردم ما دوست دارند فرزندانشان اسلامی پرورش پیدا کنند. طبق آماری که موجود است 53 درصد جمعیت تهران بیش از نیم ساعت در روز با فضای مجازی سر و کار دارند. فعالان فضای مجازی باید طوری فعالیت کنند که فرزندانمان در محیطی مذهبی رشد پیدا کنند.

سید ابوالحسن فیروزآبادی، تصریح کرد: در آسیب‌شناسی فضای مجازی به‌عنوان یک خواسته فراگیر، افزایش سواد رسانه‌ای را داریم و شاخصه قدرت ملی ما در فضای مجازی همین سواد فضای مجازی به‌شمار می‌رود.

 دبیر شورای عالی فضای مجازی، خاطرنشان کرد: نمی‌خواهیم این موضوعات رسانه‌ای شود، اما با وزارت ارتباطات در حال بررسی هستیم تا شبکه‌ای ایجاد کنیم که به‌طور مثال نتفلیکس هر وقت اراده کرد، نتواند به آن وارد شود. سهم ایران 870 میلیون دلار است، در حوزه تصویر نیز ترافیک ما و کشورهای عربی بسیار کمتر از کشورهای غربی است که اکنون تصویر، 80 درصد ترافیک آنها را تشکیل می‌دهد.

وی اظهار داشت: ما دچار عقب‌افتادگی هستیم و بعد از اینکه کارهای زیرساختی را انجام دادیم، باید آن‌قدر محتوا تولید کرده باشیم که تفاوتی میان ما و نتفلیکس نباشد. اکنون ما 4 هزار فیلم داریم و در شرایط فعلی اگر صداوسیمای ما و نتفلیکس بخواهند هم‌زمان برنامه ارائه کنند، تفاوتی میان آنها وجود ندارد.

دبیر شورای عالی فضای مجازی در پایان با تاکید بر لزوم همت مسئولین در جهت ساماندهی فضای مجازی، گفت: امیدوارم مسئولین در مرکز ملی فضای مجازی در دو سال آینده به این فعالیت ها را ساماندهی کنیم. انشالله مشمول این غبطه نشویم که مقام معظم رهبری فرمودند که 10 سال آینده بیاییم و بگوییم چرا نکردیم.

سید ابوالحسن فیروزآبادی، اظهار داشت: انشالله بتوانیم حرمت خون های پاک شهدا و فداکارهایی که در راه انقلاب صورت گرفته  را پاس بداریم  و صدای ما به رسایی صدای اول انقلاب ما باشد.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار