حال و هوای دومین روز جشنواره رسانه‌های دیجیتال

نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال انقلاب اسلامی عصر جمعه بیست وسوم بهمن با حضور فیروزآبادی دبیر شورای عالی فضای مجازی، مقدم‌فر مشاور فرهنگی فرمانده کل سپاه پاسداران و جمعی از فعالان رسانه‌ای، فعالیت خود را در بوستان گفتگو آغاز کرد.

از راهکار مقابله با تلگرام تا پیدا کردن رمز مخفی داعش

 به گزارش گلستان24، سومین نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال انقلاب اسلامی همزمان با دهه فجر در 4 بخش اصلی از امروز کار خود را آغاز کرد؛ رسانه‌های برخط که به سایت‌های خبری، شبکه‌های اجتماعی، وب تی وی‌ها و سایت‌های فرهنگی اختصاص دارد و حدود 50 درصد از کل نمایشگاه را شامل می‌شود.

بخش دوم نمایشگاه مربوط به نشر دیجیتال تلفن همراه است که حدود 20 درصد از کل فضای سومین نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال انقلاب اسلامی را به خود اختصاص داده است.

بخش سوم نیز مربوط به حوزه بازی و پویانمایی است که حدود 10 درصد از فضای سومین نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال انقلاب اسلامی را شامل می‌شود.

بخش چهارم نمایشگاه امسال را فناوری اطلاعات تشکیل می‌دهد که از نظر کلی حدود 5 درصد از فضای کل غرفه‌های شرکت کننده در سومین نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال انقلاب اسلامی را تشکیل داده است.

 اولین دوره نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال انقلاب اسلامی در هفته آخر بهمن سال 91 در مصلی تهران برگزار و دومین دوره نیز شهریور سال گذشته در بوستان گفت‌وگو برگزار شد. از خصوصیات مهم نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال انقلاب اسلامی معرفی فعالان این حوزه است که تا به حال فرصتی برای ارائه نتایج فعالیت‌های خود نیافته‌اند.

از جمله ویژگی‌های نمایشگاه امسال طرحی با عنوان زیارت مجازی است. طرحی در فضای 135 درجه با نمایشگرهای منحنی که امکان زیارت امامان و ائمه اطهار را در نمایشگاه به صورت مجازی برای بازدیدکنندگان فراهم می‌کند.

ویژگی دیگر نمایشگاه امسال که آن را از دو دوره گذشته متمایز کرده، اضافه شدن بخشی به نام کلینیک سلامت ذهن در فضای مجازی است که در فرآیندی حدود 25 دقیقه یک فرد را به لحاظ حضور در فضای مجازی می‌سنجد و راهکارهای لازم برای حضور مفید و موثر در این فضا را به وی ارائه می‌دهد.

با گذشت حدود یک روز از آغاز به کار نمایشگاه کم کم حضور مردم برای بازدید از این نمایشگاه پررنگ‌تر می‌شود. کودکان و نوجوانانی که با خانواده به این مکان آمده‌اند تا بتوانند نرم‌افزارها و سخت‌افزارهای حوزه فضای مجازی را با خیالی آسوده تهیه کنند چرا که نیت فعالان این عرصه از برپایی این نمایشگاه نیز آشنایی نسل امروز جامعه با امکانات فضای مجازی است که با توجه به مختصات بومی جامعه امروز ایران اسلامی تهیه شده اند

.

البته هنوز غرفه‌هایی هستند که از آنها صدای کوبیدن میخ و چکش می‌آید اما جنب و جوش دست‌اندرکاران نمایشگاه و غرفه‌ها برای برگزاری مراسم افتتاحیه حال و هوای خاصی را در فضای نمایشگاه ایجاد کرده است.

 در ساعت 10:30 دقیقه نخستین نشست سومین نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال انقلاب اسلامی در سالن آمفی تئاتر نمایشگاه برگزار شد. این نشست به همت مجموعه فرهنگی مذهبی معلا در خصوص آموزش شعر و تصنیف آیینی با حضور محمد صمیمی برگزار شد.

محمد صمیمی در این نشست درباره نقش رسانه و تأثیر شعر به عنوان یک رسانه بومی سخن گفت و اظهار داشت: بزرگترین مزیت نسبی دنیای غرب تسلط بر افکار عمومی است و بودجه‌ای که برای این منظور سالانه تعیین می‌کنند حتی از بودجه‌های حیاتی آنها مانند درمان بیشتر است.

این شاعر آیینی افزود: بیشترین تلاش رسانه‌های داخلی این است که نشان دهند رسانه‌های غربی و آمریکایی به دنبال فریب ما هستند در صورتی که این استراتژی کاملاً بدیهی و مشخص است.

وی ادامه داد: ما برای مقابله با قدرت رسانه‌ای غرب و آمریکا اگر در مقابل هالیوود آنها هالیوود دیگری بسازیم باز هم در موضع انفعال هستیم. ما باید در مقابل هجمه رسانه‌ای آنها به رسانه بومی خود که پیشینه هزاران ساله دارد، تکیه کنیم و آن رسانه بومی، شعر است.

صمیمی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه ما باید در حوزه شعر به تولید غنی برسیم، گفت: برای تولید غنی شعر نیازمند تقویت اندیشه هستیم تا بتوانیم جذابیت‌های شعر را به نمایش بکشیم.

به گزارش فارس، سومین نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال انقلاب اسلامی همزمان با سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، 22 بهمن ماه در بوستان گفت‌وگو آغاز شد و تا 27 بهمن ماه ادامه دارد.

نمایشگاه شامل چهار بخش مهم رسانه‌های برخط، پویانمایی، نشر دیجیتال و کودک و نوجوان است؛ علاقه‌مندان می‌توانند از ساعت 10 صبح تا 20 از نمایشگاه بازدید کنند.

* توزیع نخستین شماره نشریه نمایشگاه

نخستین شماره نشریه نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال انقلاب اسلامی منتشر و در نمایشگاه توزیع شد. در این نشریه 8 صفحه‌ای به توضیحاتی در خصوص چگونگی برگزاری نمایشگاه و مراسم افتتاحیه اشاره شده است و ابوالحسن فیروزآبادی دبیر شورای عالی فضای مجازی و رئیس مرکز ملی فضای مجازی به عنوان سخنران مراسم افتتاحیه معرفی شده است.

همچنین این نشریه در مطلبی با عنوان «رزمایش جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی» به توضیح تفصیلی بخش‌های گوناگون این نمایشگاه پرداخته است و در مطلب دیگری با عنوان «از گلوله تا یو‌اس‌بی!» ضرورت‌های تشکیل چنین نمایشگاه‌هایی در طول سال و هم‌افزایی فعالان جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی و البته مشکلاتی که در مسیر این هم‌افزایی است را بررسی کرده است.

در مطلب دیگری با عنوان «جبهه‌سازی شرط پیشبرد فضای رسانه‌ای در راستای اهداف نظام» توصیه‌های حمیدرضا مقدم‌فر مشاور فرهنگی رسانه‌ای فرمانده سپاه پاسداران را در خصوص جنگ نرم و هجمه‌های رسانه‌ای را منتشر و همچنین با برخی از غرفه‌داران گفت‌وگو شده است.

همچنین در مطلب پایانی این نشریه عبدالرضا عزیزی رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی نیز بر این مطلب که مدیریت و برنامه‌ریزی صحیح، در دستور کار رسانه‌های انقلاب اسلامی باشد، تأکید کرده است.

*عابدینی و تشریح شگردهای رسانه‌های ضد انقلاب

حسن عابدینی کارشناس مسائل سیاسی در نشست خبری عملکرد رسانه‌های معاند در خصوص انتخابات ایران گفت: انتخابات در ایران به چند دلیل برای رسانه‌های معاند بسیار مهم است زیرا جمهوری اسلامی ایران تنها کشوری است که انتخابات برگزار می‌کند.

کارشناس مسائل سیاسی ادامه داد: کشورهای شمالی ایران سال‌های متمادی است که با یک رئیس جمهور اداره می‌شوند و کشورهای جنوبی ایران هم حکومتی سلطنتی دارند و به عنوان مثال در عربستان سعودی یک پدر و 7 پسرش 80 سال قدرت را در دست داشتند.

وی افزود: انتخابات در ایران بر اساس اندیشه حمایت از مقاومت در مقابل هژمونی نظام سلطه قرار دارد و این امر موجب شده تا کشورهای عربی به همراه قدرت‌های سلطه‌گر دنیا در یک طرف و جمهوری اسلامی ایران با مقاومت اسلامی در طرف دیگر باشند. همچنین نتیجه انتخابات در ایران روی سرنوشت منطقه نیز تأثیر بسزایی دارد. به همین دلیل انتخابات در ایران برای کشورهای دیگر بسیار مهم است.

عابدینی در ادامه تصریح کرد: 4 موضوع خاص درباره انتخابات جمهوری اسلامی ایران وجود دارد که عبارت است از نهادینه کردن انتقال قدرت، حرکت سیاسی در چارچوب نظام، تقویت مردم‌سالاری در برابر لیبرال دموکراسی غربی و اثبات اعتماد به نظام در چارچوب استقلال و آزادی که از فرمایشات مقام معظم رهبری قابل استخراج است.

این کارشناس سیاسی با بیان اینکه انتخابات مجلس به دلیل ریل‌گذاری برای قانون‌گذاری و آینده انقلاب و انتخابات خبرگان به دلیل ریل‌گذاری برای تصمیمات مهم و کلان نظام بسیار حائز اهمت است، گفت: مقام معظم رهبری حضور حداکثری و انتخاب فرد اصلح را وظیفه مردم در انتخابات دانسته‌اند و انتخابات مجلس را از سه جهت حایز اهمیت دانسته‌اند که شامل ریل‌گذاری برای آینده انقلاب، قانون‌گذاری و موضع‌گیری در برابر اتفاقات و مسائل بین‌المللی است.

وی افزود: رسانه‌های معاند دنبال این هستند که در ایران انتخاباتی ساختار شکن چه در حوزه‌های جزیی و چه در حوزه‌های کلی نظام صورت بگیرد و آنها رقابت‌های انتخاباتی را جنگ داخلی یا جنگ قدرت جلوه می‌دهند.

عابدینی با بیان اینکه رسانه‌های معاند به 3 دسته تقسیم می‌شوند، گفت: بخش نخست به ارائه تصویر دروغ از جمهوری اسلامی ایران برای خارج از کشور دست می‌زنند مانند بی‌بی‌سی، بخش دوم رسانه‌هایی هستند که به تصویرسازی دروغین از خارج برای داخل ایران می‌پردازند که بعضاً هم فارسی‌زبان هستند و بخش آخر رسانه‌هایی که تلاش می‌کنند تا تصویری دروغین از ایران را برای ایرانیان جلوه دهند مانند voa.

کارشناس مسائل سیاسی درباره شگردهای رسانه‌های بیگانه گفت: کتمان از طریق حذف، برچسب‌زنی، توازن دروغین، عدم اشاره به چرایی انتخابات ایران و پیش‌فرض‌های بازدارنده بخشی از شگردهای این رسانه‌ها برای مقابله با ایران است.

وی در خاتمه 8 محور از 13 سخنرانی مقام معظم رهبری درباره انتخابات را بیان کرد و گفت: این 8 محور عبارتند از برنامه‌های دشمن برای اصل انتخابات و به تعطیلی کشاندن آن، مخدوش کردن انتخابات، شبهه در آزاد بودن انتخابات، انکار وجود مردم‌سالاری در انتخابات، برنامه‌های دشمن علیه حضور و مشارکت گسترده مردم، تهمت سالم نبودن انتخابات یا بی‌تفاوت کردن مردم نسبت به انتخابات، برنامه‌های دشمن برای عدم انتخاب فرد اصلح از طریق غوغاسالاری، هوچی‌گری، تهمت‌زنی و تبلیغات گسترده، نفوذ فردی و نفوذ جریانی از مهمترین محورهای فعالیت دشمن در زمینه انتخابات در بیان مقام معظم رهبری است.

*اردوی مجازی دانش‌آموزی در نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال انقلاب اسلامی

یکی از بخش‌های جذاب سومین نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال انقلاب اسلامی به گروه سنی نوجوانان اختصاص دارد؛ افرادی که برای سازندگی میهن اسلامی نیاز به هدایت گری و اصلاح رفتاری در زمینه فعالیت‌های فرهنگی ـ رسانه ای دارند زیرا این قشر از جامعه بیشترین ضریب نفوذ اینترنت را در دست دارد.

در برنامه ریزی برای مهم‌ترین بخش سومین نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال انقلاب اسلامی و همچنین نظر به حساسیت‌های مخاطب، دو هدف اصلی در برنامه‌ریزی‌ها مدنظر قرارگرفته است. اول دانش افزایی در سایه فرهنگ سازی به منظور دغدغه‌سازی و حساس کردن نسبت به خطرات ذاتی این فضا و دوم شناسایی استعدادهای دانش‌آموزی و علاقه‌مندسازی در حوزه رسانه‌های دیجیتال و حرکت به سمت تولید و حضور کارآفرین و سازنده و مفید به جای نگاه فراغتی که شاید دستاورد خاصی نداشته باشد.

در قسمت‌های اصلی مربوط به گروه سنی نوجوانان برنامه‌های گوناگونی در نظر گرفته شده که بخش های وایت لیست کودک و نوجوان، معرفی رشته‌های دانشگاهی مرتبط با حوزه رسانه‌های دیجیتال، بازی بی پایان، سرویس‌های رایگان ویژه دانش‌آموزان، دانش‌آموزان کارآفرین دیجیتالی، تونل روشنگری، نشست‌های آموزشی کوتاه مثبت 20 دقیقه‌ای، بخش مشاوره و سنجش وضعیت کودکان و نوجوانان فعال در فضای، پاویون فرهنگ سازی، چالش نیم ساعت کدنویسی، شتاب دهنده استارت آپ‌های دانش‌آموزی، سرگرمی دیجیتال سالم و ایمن و غیره از جمله آنها به حساب می آیند.

بنابر این گزارش، بسته ویژه‌ای نیز برای نوجوانان در نظر گفته شده است که اردو و تور مجازی دانش‌آموزی نام دارد. در این طرح دانش‌آموزان با همکاری مسئولان، واحد‌های بسیج دانش‌آموزی و انجمن اسلامی دانش‌آموزان مدارس به صورت گروهی برای بازدید از نمایشگاه ثبت‌نام می‌کنند.

روزانه در هر تور مجازی دانش‌آموزی 300 دانش‌آموز در گروه‌های سنی مختلف از بخش‌های در نظرگرفته شده بازدید می‌کنند؛ هر گروه از دانش‌آموزان همراه با 2 راهنما ضمن بازدید از غرفه‌ها و کسب اطلاعات مورد نیاز، در ایستگاه تست سلامت در حوزه فضای مجازی قرار می گیرند و کارنامه سلامت دریافت می‌کنند.

در ادامه بازدید گروه‌های دانش‌آموزی از سومین نمایشگاه رسانه های دیجیتال انقلاب اسلامی، همه 300 نفر دانش‌آموز در سالن همایش گردهم می‌آیند و در کارگاه تخصصی فضای مجازی شرکت می کنند؛ در پایان بازدید به دانش‌آموزان جوایزی نیز اهداء خواهد شد.

*برگزاری مسابقه امنیت سایبری با جوایز نفیس/ رمز مخفی داعش را پیدا کنید!

برای اولین بار مسابقه امنیت سایبری در نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال انقلاب اسلامی به صورت روزانه برگزار می‌شود.

این مسابقه با هدف آشنایی مخاطبان با حوزه‌های امنیت سایبری و همچنین شناسایی استعدادهای جدید و به روز در این حوزه به صورت روزانه از جمعه 23 بهمن ماه لغایت 27 بهمن ماه همزمان با برپایی نمایشگاه رسانه های دیجیتال انقلاب اسلامی برگزار می‌شود.

شرکت کنندگان می‌توانند از ساعت 9 صبح 23 بهمن ماه الی 27 بهمن ماه به صورت روزانه به وب سایت ctf.seraj.ir مراجعه کرده و فایل چالش را دریافت کرده و بعد از به دست آوردن جواب سوالات، پاسخ خود را به آدرس ایمیل ctf@seraj.ir  ارسال کنند.

لازم به ذکر است که شرکت کنندگان به منظور اطلاع از چالش های روزانه و همچنین شرایط شرکت در مسابقه به آدرس ctf.seraj.ir مراجعه کنند.

همچنین به افرادی که در مسابقه روزانه امنیت سایبری شرکت کنند و جواب صحیح دهند به قید قرعه یک سکه تمام بهار آزادی اهداء خواهد شد. همچنین به هر کدام از شرکت کنندگانی که حداقل به 3 سوال پاسخ صحیح دهند، یک آی پد نیز اهداء خواهد شد.

چالش روز نخست

به نظر می‌رسد روزهای آخر نیروهای تکفیری داعش نزدیک باشد! شهرهای تصرف شده توسط آن‌ها بازپس گرفته می‌شود و اربابان عربی آنها در حاشیه‌ خلیج همیشه فارس در شکست‌های پی‌درپی داعش به عزا نشسته‌اند.

در یکی از تصرفات اخیر نیروهای مردمی، ویدئویی توسط داعشی‌ها منتشر شد که حاوی پیام مخفی خطاب به سردمداران عربی‌شان است. شما در این چالش باید پس از بررسی ویدئویی که در اختیار شما قرار می‌گیرد به متن آن پیام دست یابید. جواب اصلی چالش روز نخست، دست‌یابی به آن پیام است.

پاسخ شما می‌بایست به‌گونه‌ مشروح همراه با بیان تمامی جزییات و تکنیک‌های به‌کار رفته برای کشف این پیام باشد. از این رو پاسخ‌های درستی که شامل راه‌حل نباشند در داوری پذیرفته نخواهند شد.

چگونگی ارسال پاسخ چالش

پس از حل چالش و دست‌یابی به پاسخ، تمامی پرونده‌ها را داخل پوشه‌ای به نام ans_chall_1 قرار داده و پس از فشرده کردن آن با قالب زیپ به نشانی رایانامه‌ مسابقه، ctf@seraj.ir ارسال فرمایید. موضوع این رایانامه باید نام چالش باشد، در پایان نیز نام و شماره‌ تماس خود را درج نمایید.

زمان ارسال پاسخ

مدت زمان ارسال پاسخ برای پیکار نخست، از ساعت 9 صبح روز جمعه 23 بهمن‌ماه تا 9 صبح روز شنبه 24 بهمن‌ماه است، به پاسخ‌های ارسالی پس بازه‌ بیان شده ترتیب اثر داده نخواهد شد. ممکن است مدت زمان مسابقه تمدید شود، از این‌رو این صفحه را مجدد بازبینی نمایید.

*ارائه امن‌ترین و سالم‌ترین محتوا در نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال انقلاب اسلامی برای خانواده‌ها

محمد خراسانی‌زاده در آیین افتتاحیه سومین نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال انقلاب اسلامی با اشاره به اهداف و سیاست‌های کلان نمایشگاه گفت: سومین نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال انقلاب اسلامی در پی این است که بتواند در میان فعالان جبهه فرهنگی انقلاب، هم‌افزایی و انسجام‌بخشی ایجاد کند و همچنین به عموم مردم اطلاع‌رسانی و خدمات ارائه کند.

سخنگوی سومین نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال انقلاب اسلامی افزود: بخش دیگری از اهداف و رویکرد این نمایشگاه، پاسخ به نیاز خانواده‌های ایران اسلامی با هر نگاه و سبک زندگی است که دغدغه زیست در فضای مجازی را دارند.

وی ادامه داد: در اینجا بهترین، امن‌ترین و سالم‌ترین محتوا را می‌توان پیدا کرد و این نمایشگاه توانسته است جای برخی از نمایشگاه‌های مشابه که قبل از این برگزار می‌شد را نیز بگیرد.

خراسانی‌زاده با اشاره به اینکه نمایشگاه هر روز از 10 صبح تا ساعت 20 پذیرای عموم مردم است، گفت: در این نمایشگاه بخش‌های مختلفی از قبیل رسانه‌های برخط، کودک و نوجوان، پویانمایی و بازی‌های رایانه‌ای و فناوری اطلاعات و تلفن همراه وجود دارد.

*امینی: بخش محرمانه در نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال انقلاب اسلامی ایجاد شد

منصور امینی دبیر نمایشگاه و رئیس سازمان سراج با بیان اینکه مسئولان باید مراقب تهدیدات دشمنان باشند، گفت: مسئولین اجرایی در دوره پسا برجام به جای ورود شرکتهای خارجی در حوزه it به جوانان مومن و انقلابی مستعد و نخبه در این عرصه اعتماد کنند.

امینی در مراسم افتتاحیه سومین نمایشگاه رسانه های دیجیتال انقلاب اسلامی با بیان اینکه تنها با سخن نمی توان میزان فعالیت جبهه مردمی فرهنگی انقلاب اسلامی را تشریح کرد، گفت: فضای مجازی به تنهایی نه فرصت و نه تهدید است و این بستگی به نوع عملکرد ما دارد.

وی در ادامه گفت: متاسفانه ما در کشورمان چیزی به نام شبکه ملی اطلاعات و شبکه مجازی نداریم و این وضعیت اسفناک نه یک فرصت مطلق و نه یک تهدید مطلق است و این ما هستیم که با عملکردمان در این زمینه تعیین کننده خواهیم بود.

دبیر سومین نمایشگاه رسانه های دیجیتال انقلاب اسلامی، اضافه کرد: منظورم از ما، فعالان فرهنگی انقلاب اسلامی و دستگاه های اجرایی کشور است که در این عرصه بسیار اثر گذار هستند.

امینی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در خصوص ظرفیت و تهدیدات فضای مجازی، اظهار کرد: جا دارد که مطلبی را از حضرت آقا عینا خدمت تان قرائت کنم. ایشان در سال 84 فرمودند «امروز شما ببینید وسایل تبلیغ چقدر متنوع شده، این طرف دنیا پای یک دستگاه کوچک می نشینند و افکار و تصورات و تخیلات و پیشنهادات فکری و پینشهادات عملی را از سوی هر کسی بلکه هر ناکسی از آن طرف دنیا دریافت می کند. امروز اینترنت و ماهواره و وسایل ارتباطی جمعی بسیارمتنوع وجود دارد و آسان به همه جای دنیا می رسد. میدان افکار مردم عرصه کارزار تفکرات غرب شده است و امروز ما در یک میدان جنگ و یک کارزار حقیقی فکری قرار داریم. و این کارزار به سود ما است، اگر وارد میدان بشویم و آنچه را که نیاز ما است تفکرات اسلامی و انبارهای معارف اسلامی بیرون بکشیم و درک کنیم قطعا برد با ما است.»

امینی با تاکید بر اینکه فرمایشات رهبری راهگشا بوده و نقشه عملی را به ما نشان می دهد، اظهار کرد: عناوین تهدیدات و فرصت ها از فرمایشات رهبری که در ادوار مختلف داشته اند، کاملا مشخص است. حضرت آقا معتقدند که حس کنجکاوی در مخاطبان جهانی انقلاب اسلامی را می توان از طریق فضای مجازی بر انگیخت و ترویج معارف الهی را دنبال نمود. همچنین از فضای مجازی می توان در جهت فرامرزی بودن ارزش های معنوی انقلاب اسلامی بهره برد.

وی دستیابی به اطلاعات علمی را از دیگر فرصت های فضای مجازی دانست و گفت: تهدیدات در فضای مجازی هم کاملا روشن است و از نظر حضرت آقا کمرنگ کردن ارزش ها، گسترش شبهات فکری و تضعیف اعتقادات، دزدی و جاسوسی اطلاعات ، خدمت به صهیونیسم و وارانه سازی حقایق، هدف گیری برای کودک و نوجوان، ایجاد حس یاس و تحقیر و همچنین تحمیل تفکر غلط غربی، از جمله تهدیدات فضای مجازی به شمار می رود.

به مطالبات رهبری در فضای مجازی در سال همدلی و هم زبانی توجه شود

امینی افزود: در واپسین روزهای سال دولت و ملت همدلی و همزبانی مسئولین اجرایی با جناح فرهنگی مومن و انقلابی همدلی و همزبانی کنند و به مطالبات جبهه مردمی فضای مجازی که همان مطالبات ولی فقیه در این حوزه است جامه عمل بپوشانند.

امینی با بیان اینکه در پایان سال دولت و ملت و همدلی و همزبانی قرار داریم و جبهه انقلاب با همه مشکلات پیش رو سعی نموده تا آنجایی که می تواند در مسیر فرهنگی گام بردارد، تصریح کرد: فکر می کنم جبهه فرهنگ انقلاب تا آنجایی که توانسته به رسالت خود پایبند بوده و در حوزه ایجاب و تولید محتوا و انتشار آن کاری که از دستش برآمده را انجام داده است. نیروهای حزب اللهی از هر طریقی که باید وظایفشان را انجام می دهند هرچند که با مشکلات فراوانی مواجه هستند.

امینی اضافه کرد: نیروهای حزب الله با مشکلات عدیده ای در حال کار هستند که برخی از آنها واقعا شنیدنی است و می توان برای این مشکلات داستانها و مستنداتی نوشت. جبهه انقلاب کار خودش را انجام می دهد و خواهش ما از دستگاه های اجرایی این است که تهدیداتی که از نگاه حضرت آقا وجود دارد و امروز در جامعه اعیان است را جدی بگیرد.

وی با بیان اینکه بحث امروز ما در فضای مجازی بحث سیاسی نبوده و مربوط به هجمه باورها و ایمان مردم است، تصریح کرد: مطالبه جبهه انقلاب این است که ان شاالله دستگاه های اجرایی قبل از اینکه دیر شود نگاه جدی به مقولات فرهنگی داشته باشند. هر چند که به نظر ما تا به حال هم خیلی دیر شده است.

رئیس سازمان سراج در ادامه سخنان خود با تاکید بر اینکه دولت باید در دوران پسا برجام به ظرفیت های داخلی توجه نماید و به نیروهای جوان و مومن اعتماد کند، کفت: مسئولین اجرایی در دوره پسابرجام به جای ورود شرکتهای خارجی در حوزه it به جوانان مومن و انقلابی مستعد و نخبه در این عرصه اعتماد کنند.

امینی اعتماد و تکیه به نیروهای مومن انقلاب را یکی از راهکارهای مقابله با هجمه دشمنان دانست و گفت: رهبری در ابلاغ سیاست های برنامه های ششم توسعه توجه ویژه ای به مسائل فرهنگی دارند و همچنین در 30 /10 /94 فرمودند که «نیروهای مومن و حزب اللهی را متهم به تندروی نکنید. اینها همان کسانی هستند که با تمام وجود در میدان حاضرند. جوانان مومن و انقلابی خیلی از اوقات عقل و فهم شان از بزرگان خیلی بیشتر است و...» . این فرمایشات رهبری باید نقشه راه دولت مردان باشد.

وی با بیان اینکه به نیروهای مومن داخلی توجه ویژه شود، گفت: بسیاری از زیرساخت های کشور را همین جوانان مومن انقلابی عملیاتی کرده اند. در ابلاغ سیاست های کلان کشور، رهبری فرموده اند: که کشور باید به جایگاه مناسبی دست یابد.

امینی اضافه کرد: بچه های حزب الله آماده تعامل و همکاری با همه نهادهای ذیربط هستند و به دنبال رفع دغدغه های ولی فقیه هستند که اگر به این دغدغه ها عمل می شد تا به امروز بسیاری از مشکلات رفع شده بود.

*بی توجهی به شبکه ملی مجازی مجازی در برنامه ششم توسعه

رئیس سازمان سراج اضافه کرد: شبکه ملی اطلاعات خدمات بومی و فناوری رقابتی و حضور فعال در تعاملات بین المللی فضای مجازی باید یکی از موارد مهم برنامه ریزی باشد. سوال ما اینجاست که چرا امروز دولت محترم در برنامه ششم توسعه ای که به مجلس محترم شورای اسلامی ارائه داده چرا هیچ اشاره ای به شبکه ملی مجازی لحاظ نشده در حالی که صراحتاً در بیانات آقا ابلاغ شده بود و جبهه فرهنگی این مطالبه را از دولت محترم دارد.

در برنامه ششم توسعه ارائه شده از سوی دولت علیرغم تاکید مقام معظم رهبری هیچ اشاره ای به شبکه ملی اطلاعات نشده است.

وی با تاکید بر اینکه مشکلات با برگزاری همایش و جلسات به تنهایی حل نمی شود، گفت: در 2 تیرماه 94 حضرت آقا صحبتی در خصوص اقتصاد مقاومتی فرمودند که نکته بسیار مهمی بود و من فکر می کنم که بزرگترین مشکل ما در کشور همین است، آقا فرمودند که «مباحث لفظی و محفلی و روشن فکری کار را پیش نمی برد. حرکت و اقدام لازم است، سهل نگاری در عمل چالش بزرگ ما است. گاهی نتیجه گیری ها و استنتاج ها کوتاه مدت نیست طولانی است این بعضی ها را سرخورده می کند. کارهای بزرگ ممکن است گاهی در طول یک نسل به دست بیاید باید دنبال و حرکت کرد. خیلی از کارها است که اگر ما 10 سال پیش آنها را شروع می کردیم امروز به نتایجی رسیده بودیم »

امینی در پایان ابراز امیدواری کرد که به فرمایشات رهبری و تهدیدات موجود توسط دستگاه های اجرایی توجه ویژه صورت پذیرد.

*فیروزآبادی: ۵۳ درصد مردم تهران روزانه بیش از نیم‌ساعت از شبکه مجازی استفاده می‌کنند

سید ابوالحسن فیروزآبادی دبیر شورای عالی فضای مجازی در مراسم افتتاحیه سومین نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال انقلاب اسلامی، فضای مجازی را فضای حقیقی خواند و گفت: من معتقدم که فضای مجازی، مَجاز نیست و با قدرتی بیش از فضای حقیقی ادامه حیات می‌دهد.

وی ادامه داد: در این فضا واژه‌های دیپلماسی نرم، جنگ نرم و... زاییده شده و چنانچه مشاهده می‌کنیم در حوزه‌های مختلف کارکردهای سریعی نیز دارد.

دبیر شورای عالی فضای مجازی تأکید کرد: به‌عنوان جبهه طرفداران انقلاب اسلامی باید به بحث قدرت در فضای مجازی توجه کنیم و پیرامون دو نکته، یعنی قدرت حداقلی یا حداکثری فعالیت کنیم.

فیروزآبادی با اشاره به صدای رسای انقلاب اسلامی در ابتدای انقلاب گفت: آن‌قدر این صدا رسا بود که دشمن 10 فرستنده 500 کیلوواتی که ما خریداری کرده بودیم را به عراق داد تا به‌ازای هر رادیویی که ما داشتیم، ده‌ها سیگنال و رادیو پخش کند.

وی تأکید کرد: باید با حضور فعال، فضا را به‌مانند همان ابتدای انقلاب کنیم تا صدای انقلاب‌مان بلند شود.

دبیر شورای عالی فضای مجازی با ابراز تأسف از ورود دیرهنگام به فضای مجازی، گفت: در این فضا تنها هستیم؛ چراکه دیر و انفعالی شروع کردیم، بیشتر پیرو و واردکننده بودیم و حتی وقتی تحت فشار قرار گرفتیم، راه عقلانی دیگری به‌جز فیلترینگ به ذهن‌مان نرسید.

فیروزآبادی در مورد فعالیت‌ شبکه‌های اجتماعی یادآور شد: در جمع شما نمی‌خواهم از توطئه‌ها بگویم، ‌بلکه تنها به بازار اقتصادی بزرگی که شبکه‌های اجتماعی برای دشمن فراهم کرده، اشاره می‌کنم.

وی بازار ایران را در عرصه شبکه‌های اجتماعی یک گذار 5 هزار میلیاردی خواند و گفت: در ایران اکنون هزینه تبلیغات در رسانه‌های جمعی زیر 1500 میلیارد تومان است؛ به عقیده من تلگرام بزرگ‌ترین مضراتی که دارد، ذائقه‌شناسی دشمن از مردم ما است.

دبیر شورای عالی فضای مجازی خاطرنشان کرد: وقتی مردم اپلیکیش‌های مختلف را دانلود می‌کنند، دشمن در کنار اینکه بدون اجازه ترافیک تهران را رصد می‌کند، ذائقه آنها را نیز متوجه می‌شود.

فیروزآبادی افزود: در سال حدود 10 تا 12 میلیارد تومان درآمد اپراتورها می‌شود. فعالان فضای مجازی این اپراتورها را به پایپ تشبیه می‌کنند و می‌گویند هرچقدر که پول اپراتور بشود، همان‌مقدار باید از طریق شبکه‌های مجازی و تبادل محتوا به‌دست بیاید.

وی با بیان اینکه دشمن به دنبال به‌دست آوردن این فضای 16 هزار میلیاردی است، گفت: ما نباید بگذاریم تبلیغات ما توسط گوگل و تلگرام انجام شود و ما باید تولید محتوای داخلی داشته باشیم.

دبیر شورای عالی فضای مجازی به آخرین آمار گرفته‌شده از میزان مصرف مردم تهران از فضای مجازی، گفت: 53 درصد جمعیت تهران بیش از نیم‌ساعت در روز با فضای مجازی سروکار دارند و ما باید برای آنها تولید محتوا کرده تا بچه‌هایمان در محیطی مذهبی و ملی رشد کنند.

فیروزآبادی با تأکید بر اینکه قدرت سایبری امروزه در دفاع نقش مهمی ایفا می‌کند، گفت: در آسیب‌شناسی فضای مجازی به‌عنوان یک خواسته فراگیر، افزایش سواد رسانه‌ای را داریم و شاخصه قدرت ملی ما در فضای مجازی همین سواد فضای مجازی به‌شمار می‌رود.

وی با انتقاد از میزان تعرفه‌ها در کشور و نامناسب خواندن آنها، گفت: نمی‌خواهیم این موضوعات رسانه‌ای شود، اما با وزارت ارتباطات در حال بررسی هستیم تا شبکه‌ای ایجاد کنیم که به‌طور مثال نتفلیکس هر وقت اراده کرد، نتواند به آن وارد شود.

دبیر شورای عالی فضای مجازی بازار بازی‌های رایانه‌ای را، بازاری 80 میلیاردی عنوان کرد و گفت: سهم ایران 870 میلیون دلار است، در حوزه تصویر نیز ترافیک ما و کشورهای عربی بسیار کمتر از کشورهای غربی است که اکنون تصویر، 80 درصد ترافیک آنها را تشکیل می‌دهد.

فیروزآبادی با اشاره به اینکه شبکه‌ای مانند نتفلیکس دارای 100 هزار فیلم است، گفت: ما دچار عقب‌افتادگی هستیم و بعد از اینکه کارهای زیرساختی را انجام دادیم، باید آن‌قدر محتوا تولید کرده باشیم که تفاوتی میان ما و نتفلیکس نباشد.

وی ادامه داد: اکنون ما 4 هزار فیلم داریم و در شرایط فعلی اگر صداوسیمای ما و نتفلیکس بخواهند هم‌زمان برنامه ارائه کنند، تفاوتی میان آنها وجود ندارد.

*دنبال فیلتر کردن تلگرام نیستیم/ برای مقابله با تلگرام باید شبکه‌های داخلی را تقویت کنیم

ابوالحسن فیروزآبادی در جمع خبرنگاران در حاشیه افتتاح سومین نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال انقلاب اسلامی، در مورد فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی، گفت: معتقد نیستم که همه شبکه‌ها باید فیلتر شود.

وی ادامه داد: در مورد وایبر دیدیم که مردم به تلگرام کوچ کردند و اکنون اگر تلگرام هم فیلتر شود، مردم به‌علت نیازهایی که دارند به شبکه دیگری می‌روند.

دبیر شورای عالی فضای مجازی تأکید کرد: شبکه‌های اجتماعی خارجی علاوه‌ بر ذائقه‌شناسی که انجام می‌دهند، به فعالیت‌های اقتصادی ما جهت می‌دهند و دشمن می‌تواند اقتصاد ما را از این طریق تحت‌تأثیر قرار دهد، به همین علت باید شبکه‌های داخلی را گسترش دهیم و از آنها حمایت کنیم.

وی تأکید کرد: البته نباید تمام آن سخت‌گیری‌هایی که نمی‌توانیم در شبکه‌های اجتماعی خارجی داشته باشیم، بر شبکه‌های داخلی اعمال کنیم.

فیروزآبادی با تأکید بر اینکه در تلگرام محتواهای غیراخلاقی نیز وجود دارد، گفت: امیدواریم که بتوانیم با اجرای فیلترینگ هوشمند، جلوی این محتواها را بگیریم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: شبکه‌های اجتماعی داخلی ما باید آپشن‌های زیادی داشته باشند تا مردم از آنها استقبال کنند.

*اکران فیلم سینمایی «بادیگارد» در نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال انقلاب اسلامی

نمایش فیلم سینمایی بادیگارد به کارگردانی ابراهیم حاتمی کیا که در سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمده است، در سومین نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال انقلاب اسلامی اکران خواهد شد.

بر همین اساس نمایش فیلم سینمایی بادیگراد روز شنبه 24 بهمن ماه در دو سانس از ساعت 13 الی 15 و همچنین 20 الی 22 به اکران عمومی در خواهد آمد.

لازم به ذکر است که تماشای این فیلم سینمایی برای عموم آزاد و رایگان است و متقاضیان می‌توانند برای تهیه بلیت به سالن نمایشگاه مراجعه کنند.

*دشمن برای مقابله با «پیام مقام معظم رهبری به جوانان اروپایی» قرارگاه تشکیل داد

حمیدرضا مقدم‌فر در مراسم افتتاح سومین نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال انقلاب اسلامی، گفت: فراموش نکنیم جدا از تهدیدات و فرصت‌های فضای مجازی قطعاً این فضا بستر جنگ با دشمن محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: ما در عرصه جنگ و جدال قرار داریم و دشمن قصد دارد با تمام قوا با ما بجنگد؛ این در حالی است که ما طی سال‌های گذشته تمام تلاش خود را کردیم ولی بیش‌تر به صورت پدافندی عمل کردیم.

مقدم‌فر با تأکید بر اینکه در فضای مجازی باید به آفند برسیم، گفت: این‌طور نیست که بگوییم تولیدات فضای مجازی برای همه دنیا صورت می‌گیرد و به ما ضرری نمی‌رساند، بلکه آنها صبح تا شب برای‌مان نقشه می‌کشند و برنامه و محتوا تولید می‌کنند.

مشاور فرهنگی فرمانده کل سپاه پاسداران، خاطرنشان کرد: اگر مسئولان ما در این عرصه مسامحه کردند و تساهل داشتند، به این علت است که جنگ را حس نکردند؛ ما در سال‌های گذشته در پدافند قرار داشتیم، اما امسال با نامه‌هایی که مقام معظم رهبری به جوانان غربی نوشت، در حالت آفند قرار گرفتیم.

وی بستر انتشار این نامه‌ها را فضای مجازی خواند و گفت: قبل از اینکه رسانه ملی این نامه را منتشر کند، در فضای مجازی منتشر شده بود؛ این نامه نشان داد که می‌توانیم به عده و عُده دشمن غلبه کنیم.

مقدم‌فر در مورد نامه اول مقام معظم رهبری، گفت: با انتشار این نامه دشمن یک هفته غافلگیر شده بود و نمی‌دانست چه باید بکند؛ البته آنها به دلیل اینکه نخبگان‌شان قدرت نامه را تشخیص دادند،‌ دو هفته بعد قرارگاهی برای مقابله با پیام‌های این نامه تشکیل دادند تا مانع از رسیدن حرف حق و حقیقت به مردم شوند.

مشاور فرهنگی فرمانده کل سپاه پاسداران به حذف شدن هشتک‌های مربوط به نامه مقام معظم رهبری از توییتر اشاره کرد و گفت: در حالی‌که مسئول توییتر در همان ایام با افتخار سخنرانی می‌کرد که توییتر یعنی آزادی بیان، تمام هشتک‌های مربوط به پیام مقام معظم رهبری را محدود کردند و با این کار هم سهام‌شان افت کرد و هم دست‌شان رو شد.

وی ادامه داد: غربی‌ها تا خودشان را جمع‌وجور کردند،‌ نامه دوم نیز منتشر شد، به‌طوری‌که خیلی جاها دست خود را به نشانه تسلیم بالا بردند.

مقدم‌فر تأکید کرد: پس ملاحظه کردید ما با همین امکانات کم نیز توانستیم آفند داشته باشیم، البته مشکل اصلی ما اکنون در فضای مجازی تولید محتواست، تولید محتوای مناسب و متناسب در قالب محصولات هنری و فرهنگی.

 

 

 

 

ارسال نظر

آخرین اخبار