عبور از خط خبر

پس از آن همه پیشرفت ایران در عرصه فضایی که حتی تأیید و تعجب سازمان ناسا را در پی داشت اکنون تحقیرآمیزتر از این نیست که کمپانی ایرباس اجازه دهد یک هواپیمای لوکسش برای دو ساعت در خاک ایران فرود بیاید تا ایرانی ها با آن عکس یادگاری بگیرند!

غم این فاجعه را کجا باید برد؟

 به گزارش گلستان24، سال 2008 در میان بهت و ناباوری جهانیان، سازمان فضایی آمریکا (ناسا) موفقیت پرتاب موشک ماهواره بر «سفیر امید» توسط ایران را تایید کرد. تا پیش از آن، تنها هشت کشور دنیا از فناوری  ساخت موشک ماهواره بر برخوردار بودند. سال بعد در فوریه 2009 (22 بهمن 1387)  این موشک ایرانی، ماهواره «امید» را که تکنولوژی و قطعات آن کاملاً ایرانی بود، به فضا برد که این ماهواره تا پایان 82 روز ماموریت خود در مدار زمین در گردش بود.

در بهمن 1391 نیز کاوشگر ایرانی «پژوهش» برای نخستین بار یک موجود زنده (میمون فرگام) را به فضا برد و سالم به زمین برگرداند تا مقدمه ای بر اعزام انسان ایرانی به فضا در آینده نزدیک باشد.

اما اکنون در سال 1394 تقریباً همه برنامه های فضایی ایران متوقف شده و ماهواره هایی مانند «شریف» در انبارها خاک می خورند و در مقابل برای تکمیل پروژه تحقیر ایرانیان، امروز کمپانی ایرباس، اجازه داد تا یک فروند هواپیمای ایرباس 350 که در حال عبور از مسیر سنگاپور به اروپا بود به مدت 2 ساعت در خاک ایران فرود آید تا ایرانی ها با این هواپیما که ممکن است 5 سال بعد در سال 2021 به ایران تحویل شود عکس یادگاری بگیرند!

ایرباس 350 قادر به فرود در اکثر فرودگاه های ایران نیست و با مبالغ سنگینی که صرف خرید این هواپیمای لوکس می شود، دولت می توانست پروژه های افتخار آمیز و بومی ایران در عرصه فضایی را تکمیل نموده و یا پایه های دانش بومی صنعت هواپیماسازی را که چند سالی است آغاز شده تکمیل نماید.

/انتهای پیام/

منبع: فارس

ارسال نظر

آخرین اخبار