خرید و فروش هایی که هر روز عجیب تر می شوند

فروش اسپرم یک ورزشکار آن هم با قیمت نجومی 100 میلیون تومان چیزی نیست که بتوان به سادگی از کنار آن گذشت و باید دید که چه زمینه های اجتماعی و حقوقی منجر به چنین پدیده فرهنگی می شود

کاسبی از کلیه به اسپرم رسید
به گزارش گلستان24،طی چند روز گذشته خبری در صدر خروجی ها نشست که اگرچه دارای سابقه مشابه بوده است اما می توان از آن به عنوان نوبر خبرهای این گروه خبری نام برد.
 
فروش اسپرم یک ورزشکار آن هم با قیمت نجومی 100 میلیون تومان چیزی نیست که بتوان به سادگی از کنار آن گذشت و باید دید که چه زمینه های اجتماعی و حقوقی منجر به چنین پدیده فرهنگی می شود و چگونه است که دیگر خرید و فروش انسان نیز مباح می گردد.
 
4 میلیون زوج نابارور و سوءاستفاده سودجویان
در ابتدا باید به این موضوع توجه داشت گه بر اساس آماره های موجود در حوزه مسائل ناباروری، وضعیت ناباروری در کشور ما با دنیا چندان تفاوتی ندارد و مانند سایر کشورها 10 تا 15 درصد زوج‌ها در ایران نابارورند. بر همین اساس تقریبا 150 هزار زوج نابارور هر سال به آمار این زوج ها افزوده می‌شود و طبق برآوردهای صورت گرفته حدود چهار میلیون روج نابارور در کشور وجود دارد و همین آمار بالا اهمیت درمان ناباروری با روش های مختلف را در کشور دو چندان می کند.
 
از سوی دیگر وجود چنین بازار مصرفی موجب شده است تا دندان طمع عده ای که برای کسب درآمد از هیچ راهی دریغ نمی ورزند نیز بسیار تیز شود و از استیصال خانواده ها و اهداکنندگان تهیدست حداکثر بهره را ببرند و پول گزاف و بی زحمتی را عائد خود کنند.
 
بازار داغ دلالی رحم و تخمک
در حال حاضر برای درمان ناباروری در کشورهای دنیا از روش هایی چون اهدای تخمک، اجاره رحم، اهدای اسپرم و... استفاده می شود که در کشور ما دو روش اهدای تخمک و اجاره رحم(با توجه به مجوز مراجع عظام تقلید و قانون) رواج یافته است و روشی چون اهدای اسپرم به دلیل عدم مجوز شرعی و همچنین مخاطرات جدی پزشکی با ممانعت روبروست. 
 
در این میان متقاضیان اهدای تخمک یا رحم اجاره ای به دو گروه تقسیم می شوند؛ یا به قصد کمک به زوج‌های نابارور و یا برای انگیزه مالی به این کار رضایت می‌دهند. گروه اندک اول اغلب از طریق مراکز مجاز و توسط پزشکان متعهد اقدام می‌کنند اما گروه سودجوی دوم این تجارت سیاه را در مراکز غیرمجاز رونق بخشیده‌اند؛ چیزی شبیه بازار خرید و فروش کلیه. دلالان تخمک را دو تا سه میلیون تومان از اهدا‌کننده (فروشنده) می‌خرند و در عوض از متقاضی دریافت (خریدار) مبلغی دو تا سه برابر دریافتی خود طلب می‌کنند.
 
خریداران این بازار مکاره باید توجه داشته باشند اگرچه در آگهی‌ها رقمی مشخص برای رحم اجاره‌ای بیان می‌شود اما توافق طرفین معامله حرف آخر را می‌زند و شبیه خرید و فروش تخمک اینجا هم پای واسطه به ماجرا باز می‌شود و پولی روانه جیبشان؛ یعنی روی آگهی اگر رقم 18 میلیون تومان برای اجاره رحم ذکر شده، حق دلالی حداقل تا پنج میلیون تومان خواهد بود.
 
بنابر این، بازار خرید و فروش تخمک و اجاره رحم گرمای خاص خود را دارد و مسائل مختلفی چون نرخ تورم، سلامت تخمک، میزان کمیسیون دلالان و... می تواند بر قیمت نهایی آن اثر گذار باشد.
 
عدم تصویب قوانین لازم برای موضوع مهم تکثیر نسل!
اگرچه که از عمر روش های نوین درمان ناباروری کمتر از نیم قرن می گذرد اما کشورهای پیشرو در این زمینه قوانین لازم را به تصویب رسانده اند و جای تاسف است که بگوییم در کشور ما با وجود گذشت چند سال از ترویج این روش ها و داغ شدن بازار دلالی آن، هنوز قانون جامعی در این رابطه وجود ندارد و همین موضوع نیز میدان بسیار بازتری را در اختیار دلالان و سودجویان قرار می دهد.
 
این‌طور که اهالی قانون می‌گویند درباره قوانین مربوط به اهدای تخمک تنها کلیاتی بیان شده که می‌توان به این موارد تعمیم داد و نیاز به بررسی جزئیات و وضع قوانین مرتبط با آنها هنوز وجود دارد. درحال‌حاضر نیز در نبود قانون دقیق، براساس اصل 167 قانون اساسی، قضات می‌توانند در سکوت قانون از فتوای مراجع تقلید به عنوان قانون استفاده کنند.
 
بر اساس فتاوی مراجع عظام نیز، در مواردی که فقط عامل زنانه علت ناباروری باشد، درصورت تمایل زوجین نابارور، تخمک اهدایی مورد استفاده قرار می گیرد. ناباروری زوجین پس از بررسی و تشخیص گروه تخصصی اثبات می شود و تنها در صورت تشخیص عدم وجود تخمک یا تخمک مناسب و جنین یا جنین مناسب، برای استفاده از درمان های جایگزین (اهدا) اقدام می شود. همچنین اهدای اسپرم در کشور قانونی نیست و از نظر بسیاری از مراجع عظام مردود اعلام شده است. 
 
ترویج روش های غیرقانونی، غیرشرعی و غیر اخلاقی در سایه عدم وجود یک قانون جامع
بنابر آنچه که از پیش ذکر شد، مثلث نیاز مبرم خانواده های نابارور، عدم وجود قانون جامع و تهیدستی اهداکنندگان منجر به آن می گردد که روش های غیرانسانی در این زمینه در حال گسترش و فراگیر شدن باشد تا جایی که افراد متناسب با وضعیت جسمی، هوشی، زیبایی و ...خود بتوانند بر تخمک یا سایر اقلام اهدایی خود قیمت گذاری کنند.
 
اگرچه که بر اساس همین قوانین نیم بند، کلیه اطلاعات طرفین می بایست محرمانه بماند اما در کلینیک های باروری اطلاعاتی چون: رنگ پوست، رنگ چشم، رنگ مو و ساختمان بدنی! در اختیار زوج های نابارور قرار می گیرد و می توانند آن را انتخاب کنند.
 
گذشته از این، تجارت سیاه اهدای تخمک و تکرار متناوب این کار توسط یک زن ، مخاطرات انسانی و پزشکی جدی را به همراه دارد که در صورت عدم توجه به آن، خسارات جبران ناپذیری را به بار می آورد. 
 
به عبارت بهتر و دقیق تر همان عوارض جسمی که برای هر زن در هر بار انجام عمل IVF وجود دارد، برای زنان اهداکننده نیز در هر بار اهدای تخمک موجود است. ممکن است در حین برداشتن تخمک خونریزی اتفاق بیافتد، سوزن در رگ یا مثانه فرو رود و مسائلی از این دست رخ دهد که به شدت برای سلامت جامعه زنان خطرناک است. 
 
گفتنی است که در روش اهدای تخمک، اهداکننده در مدت کمتر از 2 ماه تحت شدیدترین درمان‌های هورمونی قرار گرفته و با تزریق 25 تا 80 آمپول طی این مدت به لحاظ جسمی ‌دچار صدمه و آسیب می‌شود و همین داروهای هورمونی می توانند سیستم تعادلی بدن را بهم ریخته و بر روی خواب، خوراک و اعصاب اهدا کننده تأثیر منفی بگذارند.
 
جدای از صدمات جسمی ‌و بدنی برای زنی که اهدای مکرر می‌کند، باید توجه  که این قضیه می‌تواند مسائل اجتماعی نیز در پی داشته باشد؛ اهدای مکرر تخمک از طرف یک زن، خصوصاً در یک محدوده جغرافیایی، این خطر را دارد که در آینده ندانسته یک خواهر و برادر با هم ازدواج کنند که عواقب و خطر این آسیب کتر از آسیب های جسمی نیست.
 
در روش غیر قانونی و غیر شرعی اهدای اسپرم نیز احتمال بروز بیماری‌های جنسی افزایش می یابد و شاید به همین دلیل باشد که برخی مراکز یا مطب‌ها به صورت مخفیانه اهدا و انتقال اسپرم را انجام می‌دهند.
 
در آشفته بازار ناباروری چه باید کرد؟!
آنطور که رویه های فعلی نشان می دهد، تصویب یک قانون جامع در رابطه با درمان ناباروزی به زمان زیادی نیاز دارد و از همین روی برخی از نهادها و جامعه مدنی می بایست ابتکار عمل را به دست گیرند.
 
از جمله ابتدایی ترین این کارها نیز به تشکیل بانک اطلاعات اهداکنندگان تخمک و رحم اجاره مربوط می شود تا بدین ترتیب هم از تکرار اهدای تخمک توسط یک زن جلوگیری شود و از آن مهمتر در صورت ادامه همین روند(عدم وجود بانک اطلاعاتی) باید نظاره گر آن باشیم که در ۲۰ تا ۴۰ سال آینده با جوانانی روبه رو شویم که هنگام ازدواج دریابند با یکدیگر ارتباط نسبی دارند!
 
علاوه بر این، تشویق مردم به اهدا و ایجاد انجمن‌های علمی و مردم نهاد راهکار کوتاه کردن دست دلالان از درمان ناباروری است؛ به خصوص آنکه در کشور خودمان در زمینه اهدای رایگان خون و کلیه به دستاوردهای خوبی رسیده ایم و می توانیم امیدوار باشیم که با تکیه بر فرهنگ سازی صحیح، افراد توانمند را به اهدای داوطلبانه و رایگان تخمک و رحم اجاره ای ترغیب کنیم.

منبع:فرهنگ نیوز

ارسال نظر

آخرین اخبار