گلستان در آستانه دور دوم انتخابات

مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی استان گلستان در سه حوزه انتخابیه و ۸۶۴ شعبه برگزار می شود و در این دوره هشت کاندیدا حضور دارند.

۸ کاندیدای مجلس دهم گلستان دور دومی شدند/رای گیری در ۸۶۴ شعبه

 انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری در هفتم اسفندماه سال گذشته در سراسر کشور برگزار شد و مردم استان گلستان با مشارکت ۸۱ درصدی، رتبه اول میزان مشارکت مردمی را در کشور کسب کردند.

 به گزارش گلستان24، در انتخابات مجلس شورای اسلامی استان گلستان تکلیف نمایندگان سه حوزه انتخابیه مشخص شد و رای گیری سه حوزه انتخابیه دیگر به دور دوم کشیده شد. در حوزه علی آباد کتول، اسدالله قره خانی آلوستانی از مجموع ۸۵ هزار و ۴۶۷ آراء ماخوذه، ۴۴ هزار و ۵۴۷ رای را به خود اختصاص داد و به عنوان نماینده شهر علی آبادکتول راهی مجلس دهم شد. نماینده مردم علی آبادکتول در مجلس نهم رحمت الله نوروزی بود که علی رغم شرکت در انتخابات مجلس دهم نتوانست دوباره نماینده مردم این شهر شود.

مجلس دهم گلستان

در حوزه انتخابیه شهرستان های رامیان و آزادشهر نیز از مجموع ۱۰۰ هزار و ۲۴۸ آراء ماخوذه علیرضا ابراهیمی با کسب ۲۷ هزار و ۸۳ رای منتخب مردم این حوزه انتخابیه شد و به عنوان یکی از نمایندگان گلستان به مجلس شورای اسلامی راه پیدا کرد. رضا صابری نماینده مردم رامیان و آزادشهر در مجلس نهم بود که در انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی نیز شرکت کرد اما با اعلام آراء انتخابات در جایگاه پنجم قرار گرفت و نتوانست برای دومین سال پیاپی نماینده مردم این حوزه در مجلس باشد.

در حوزه انتخابیه گنبدکاووس نیز از مجموع ۱۶۲ هزار و ۲۴۶ آراء مأخوذه قرجه طیار با کسب ۵۰ هزار و ۸۲۲ رأی به مجلس شورای اسلامی راه یافت. نماینده قبلی گنبدکاووس در مجلس شورای اسلامی سلیمان عباسی بود که در انتخابات دهمین دوره مجلس نیز شرکت کرد اما از مردم رای اعتماد نگرفت.

رقابت چهار کاندید در حوزه گرگان و آق قلا برای گرفتن دو کرسی مجلس

از حوزه انتخابیه مرکز استان یعنی گرگان و آق قلا با توجه به حساسیت انتخابات در این حوزه، بسیاری از مردم و حتی کارشناسان قبل از آغاز زمان رای گیری اعلام می کردند که انتخابات در این حوزه به دور دوم کشیده می شود و نظریه آنها نیز به وقوع پیوست.

در میان حدود ۴۰ کاندیدای نهایی حوزه گرگان و آق قلا، انتخاب دو نماینده از بین چهار کاندیدای باقیمانده به دور دوم کشیده شد. از مجموع ۲۵۶ هزار و ۱۴۴ آراء ماخوذه آقایان عبدالغفور امان زاده ۴۷ هزار و ۸۹۴ رای، نورمحمد تربتی نژاد ۴۷ هزار و ۴۶۷ رای، نبی هزارجریبی ۴۵ هزار و ۹۰۴ رای و سید علی طاهری ۴۲ هزار و ۸۲۸ رای کسب کردند و به مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی راه پیدا کردند. نمایندگان گرگان و آق قلا در مجلس نهم آقایان سید علی طاهری و عیسی امامی هستند که هر دو در انتخابات شرکت کردند اما عیسی امامی در همان دور اول از گردونه رقابت کنار گذاشته شد و سید علی طاهری به عنوان چهارمین فرد به دور دوم راه پیدا کرد.

تنها حوزه انتخابیه غرب استان نماینده خود را در دور دوم می شناسد

در دور اول انتخابات مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه کردکوی، بندرترکمن، بندرگز و گمیشان ۱۸ کاندیدا با یکدیگر رقابت کردند که در انتها آقایان رامین نورقلی پور و رحمت الله جلالی به دور دوم راه پیدا کردند. از مجموع ۱۳۱ هزار و ۶۸۲ آراء ماخوذه در این حوزه انتخابیه، رامین نورقلی پور با کسب ۳۲ هزار و ۵۶۵ رای و رحمت الله جلالی با کسب ۲۴ هزار و ۷۳۳ رای دو کاندیدی هستند که برای تصاحب تنها کرسی غرب استان در مجلس شورای اسلامی تلاش می کنند.

در نهمین دوره مجلس شورای اسلامی، محمدجواد نظری مهر به عنوان نماینده مردم کردکوی، بندرترکمن، بندرگز و گمیشان در مجلس حضور داشت و برای انتخابات این دوره نیز ثبت نام کرد اما صلاحیت وی برای حضور در انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی توسط شورای نگهبان احراز نشد.

رقابت دو کاندید برای تصاحب صندلی نمایندگی شرق گلستان

در میان سه حوزه انتخابیه شرق استان تکلیف حوزه انتخابیه مینودشت، گالیکش، مراوه تپه و کلاله به دور دوم کشیده شد. ۲۹ کاندید برای تصدی نمایندگی مجلس در این حوزه انتخابیه با یکدیگر رقابت کردند و دو کاندید به دور دوم رفتند. از مجموع ۱۶۹ هزار و ۶۴ آراء ماخوذه، آقایان شهرام کوسه غراوی با ۴۱ هزار و ۲۷۴ رای و سید نجیب حسینی با ۳۸ هزار و ۷۳ رای به دور دوم دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی راه یافتند.

عبدالکریم رجبی در دوره نهم مجلس شورای اسلامی نماینده مردم مینودشت، گالیکش، مراوه تپه و کلاله بود و با اینکه در انتخابات مجلس دهم نیز شرکت داشت نتوانست به دور دوم انتخابات راه پیدا کند.

گلستان آماده برگزاری دور دوم انتخابات مجلس شد

 در مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی از ۱۴ شهرستان استان گلستان، رقابت در ۱۰ شهرستان برای چهار کرسی باقیمانده گلستان در دهمین دوره مجلس شورای اسلامی وجود دارد. مرحله دوم انتخابات در سه حوزه انتخابیه گرگان و آق قلا(دو کرسی) – بندرگز، بندرترکمن، گمیشان و کردکوی(یک کرسی) و مینودشت، کلاله، گالیکش و مراوه تپه(یک کرسی) برگزار می شود.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار و رئیس ستاد انتخابات استان در جمع خبرنگاران اعلام گفت: دومین مرحله از انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی در سه حوزه انتخابیه استان و ۸۶۴ حوزه اخذ رأی برگزار خواهد شد.

علی اصغر طهماسبی افزود: با توجه به ازدیاد جمعیت و شلوغی برخی از شعبات اخذ رأی، می طلبد یک بررسی مجدد توسط فرمانداران صورت گیرد و در صورت هرگونه جا به جایی احتمالی، تغییرات مشخص شود.

وی خاطرنشان کرد: در مرحله دوم انتخابات آندسته از افرادی که در مرحله اول انتخابات رأی نداده باشند می توانند در هر حوزه انتخابیه ای رأی خود را به صندوق بیاندازند اما آندسته از افرادی که در مرحله اول رأی داده باشند تنها مجاز به رأی دادن در همان حوزه انتخابیه هستند.

رئیس ستاد انتخابات استان خاطرنشان کرد: کنترل مهر شناسنامه ها مسأله ای است که باید مورد اهتمام جدی مسئولین و کاربران حاضر در شعب اخذ رأی قرار داشته باشد تا خدای نکرده سوء استفاده ای صورت نگیرد.

طهماسبی با بیان اینکه واقعاً برای ما فرقی نمی کند نام چه کسی از صندوق خارج شود، اظهار کرد: مهمترین مسأله برای ما برگزاری انتخاباتی سالم با حضور پرشور و حداکثری مردم است و به هیچ عنوان جانب داری از کاندیدای خاصی نکرده و نخواهیم کرد.

وی ادامه داد: ما به عنوان مجریان برگزاری انتخابات با رعایت اصل امانت داری این اطمینان را به مردم می دهیم که همه کاندیداها برای ما در شرایط یکسانی قرار دارند و هیچ گاه رضای خداوند متعال را فدای رضای اشخاص نخواهیم کرد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار با تشکر از کلیه برگزار کنندگان مرحله اول انتخابات گفت: تمهیدات لازم در این خصوص اندیشیده شده و جلسات متعددی نیز برگزار شد، با توجه به فرصت کم باقی مانده باید همه دست به دست هم دهیم تا یک انتخابات پرشور با حضور گسترده و حداکثری مردم به مانند مرحله اول برگزار کنیم.

رئیس ستاد انتخابات استان در پایان از تأیید صحت انتخابات در تمامی حوزه های انتخابیه استان اعم از خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی از سوی شورای محترم نگهبان خبر داد.

کاغذلو دبیر ستاد انتخابات استان نیز از مکاتبه با فرمانداران ۱۰ شهرستانی که انتخابات مرحله دوم در آنها برگزار می شود، درخصوص تأمین نیازمندیهای برگزاری انتخابات خبر داد و گفت: در مرحله دوم انتخابات از حیث اینکه سه حوزه انتخابیه استان در مرحله اول نمایندگان خود را شناخته اند، دستمان برای تأمین امکانات سخت افزاری و نرم افزاری برگزاری انتخابات بازتر شده و مشکلی از این بابت وجود نخواهد داشت.

منبع: مهر

ارسال نظر

آخرین اخبار