ر ۲۶ روزی که از سال جدید سپری شده دو قلاده فک خزری زخمی و یک لاشه از این پستاندار نادر دریای خزر، به نمایندگی مرکز تحقیقات و بازتوانی سگ‌های آبی هلند در ایران تحویل داده شده است.

مرگ یک فُک خزری در تور صیادان گلستانی / دو فُک خزری زخمی به خانه برگشتند

هنوز یک ماه از انتشار رهاسازی فک خزری در سال جدید با حضور هنرمندان کشور نگذشته بود که خبر گیر کردن یک قلاده دیگر در تور ماهیگیران دوباره سر زبان ها افتاد. همه منتظر اعلام برنامه های مداوا و رهاسازی تنها پستاندار خزر بودند که متاسفانه اعلام شد لاشه این فک روز سه شنبه در تور ماهیگیری صیادان منطقه گهرباران به دام افتاده بود.

 به گزارش گلستان24،با اطلاع رسانی صیادان لاشه این جانور به مرکز درمانی، تحقیقاتی و بازتوانی سگ‌های آبی هلند درایران در آشوراده منتقل شد.

نماینده مرکز تحقیقات و بازتوانی سگ‌های آبی هلند در ایران در رابطه با مشخصات این فک گفت: این فک ماده، حدوداً چهار ساله و نابالغ بود و بر اساس معاینات اولیه براثر گرفتاری در تور ماهیان خاویاری دچار خفگی شده و هیچگونه جراحت و زخمی روی لاشه یافت نشده است.

امیر صیادشیرازی از فریز شدن این فُک درمرکز درمانی برای کالبد شکافی خبر داد و اظهار کرد: هفته آینده برای به دست آوردن اطلاعات بیشتر بر روی لاشه این فُک کالبد شکافی انجام خواهد شد.

وی افزود: سال ۹۴ در استان‌های مازندران و گلستان چهار لاشه فُک که در اثر خفگی در تور ماهیگیران گیر کرده بودند پیدا و تحویل مرکز تحقیقاتی و درمانی در آشوراده شدند.

صیاد شیرازی با اشاره به آمار فک‌های رهاسازی شده در سال ۹۴ گفت: سال گذشته ۱۸ فُک که در تور صیادان به دام افتادند که با همکاری خوب صیادان به مرکز تحقیقاتی تحویل و رهاسازی شدند؛ همچنین در ۲۶ روزی که از سال ۹۵ سپری شده دو فک زخمی به موسسه تحویل داده شده و آن ها نیز بعد از درمان رهاسازی شدند.

نماینده مرکز تحقیقات وبازتوانی سگ‌های آبی هلند درایران از ماهیگیران بخش خاویاری تشکر کرد و گفت: بیش‌ترین این فک‌های خزری در تور ماهیگیران خاویار گیر کرده‌اند که با همکاری خوب این صیادان شاهد کمترین میزان مرگ و میر در بین این گونه پستاندار نادر دریای خزر هستیم.

شیرازی افزود: شاید در گذشته نسبت به این گونه‌ نادر از سوی صیادان بی مهری‌هایی شده است اما صیادان گلستانی به خوبی ارزش محیط زیستی این گونه را درک کرده و با ما تعامل دارند.

وی به صید بی رویه فک خزری در حوزه برخی کشورهای حاشیه دریا و سیر نزولی تنها گونه پستاندار دریایی خزر اشاره کرد و گفت: امروزه کمتر از ۱۰۰هزار قلاده از این گونه جانوری در این دریاچه باقی مانده است.

صیاد شیرازی به جمع آوری نمونه‌های بافتی از لاشه‌های کشف شده با هدف کنترل سلامت زیستی اکوسیستم خزر اشاره کرد و گفت: رهایی فک های آسیب دیده و گرفتار شده در تورهای صیادی، درمان حیوانات بیمار، ثبت اطلاعات مربوط به فک های یافت شده، نمونه برداری از حیوانات زنده و همچنین کالبدگشایی، جمع آوری نمونه های بافتی از لاشه های کشف شده با هدف کنترل سلامت زیستی اکوسیستم خزر از دیگر فعالیت های این گروه است.

لازم به ذکر است گروه امداد و نجات فُک خزر، در سال ۱۳۸۹ با کمک مرکز تحقیقاتی و درمانی سگ دریایی در کشور هلند و با همراهی سازمان حفاظت محیط زیست ایران شروع به کار کرد.

این گروه در ابتدا توسط تعدادی از افراد علاقمند اداره می شد، افراد این مجموعه زیرنظر مرکزی در کشور هلند و ایران آموزش دیده و آمادگی لازم را برای انجام عملیات امداد و نجات کسب کردند.

در گذشته تعداد زیادی از فک ها برای استفاده از پوست و گوشت شکار می شدند، اما امروزه هر سال تعدادی از آنها در تورهای ماهیگیران گرفتار و یا کشته می شوند.

منبع: مهر

 

 

ارسال نظر

آخرین اخبار