لاشه یک قلاده فوک خزری توسظ مامورین محیط زیست در سواحل جنوب غربی تالاب گمیشان یافت شد.

کشف دومین لاشه فوک خزری از ساحل تالاب گمیشان + عکس

به گزارش گلستان 24، علی بیانی رییس محیط زیست بندرترکمن و گمیشان گفت:لاشه این فوک خزری که توسط امواج دریا به کناره های ساحلی تالاب گمیشان منتقل شده بود پس از مشاهده توسط مامورین به مرکز تحقیقات محیط زیست دریایی انتقال داده شد.

بیانی در ادامه با اشاره به این که این دومین فوک خزری در این ماه است که تلف می شود افزود: لاشه این پستاندار با ارزش پس از انتقال به مرکز تحقیقات محیط زیست دریایی شهرستان بندر ترکمن با حضور دامپزشک مجرب و متخصص فوک خزری دکتر شیرازی نماینده مرکز تحقیقات و بازتوانی سگ های آبی کشور هلند در ایران با حضور و معاینه و بررسی، علت مرگ را جراحات و پارگی شدید عنوان کرد.

رییس محیط زیست بندرترکمن تالاب بین المللی گمیشان را از زمره تالاب های ساحلی عنوان کرد که با دریای خزر در ارتباط می باشد و گفت:.به علت وجود دام ها و تور های صیادی سرگردان در پهنه آبی خزر و در مناطق فعالیت صیادان،گاها فوک های خزری در این دام ها گرفتار می شوند که تقلا و کوشش فوک ها برای  نجات و رهایی از تور ها ،زمینه ساز ایجاد جراحت و پارگی بر روی بدن این پستاندار با ارزش می شود  که در این نمونه بخصوص نیز علت اصلی مرگ شدت جراحات وارده باعث تلف شدن این گونه ارزشمند شده است . با این وجود به منظور مطالعات بیولوژیکی و بهداشتی،نمونه برداری لازم  از این فوک خزری نر که 7 سال سن آن تخمین زده می شود، صورت پذیرفت.

بیانی در ادامه گفت:در پاره ای از اوقات صیادانی که در فصل صید در پهنه آبی خزر مشغول فعالیت هستند این پستانداران با ارزش گرفتار شده در دام را به نمایندگان محیط زیست یا مرکز فوک خزری تحویل داده که خوشبخنانه در  سه سال گذشته این اقدام ارزشمند صیادان جان پنجاه و چهار قلاده فوک را نجات داده است .

انتهای پیام/آوای ترکمن

ارسال نظر

آخرین اخبار