وقتی پیش چشم شما طبیعت را نابود می‎کنند و برخی هم مثل کبک سرشان را زیر برف فرو برده‎اند، حاصلش جز خیانت به طبیعتی نیست که مقهور متجاوزان سودجو شده است.

خیانت آَشکار متجاوزان به طبیعت در گلستان + تصاویر

به گزارش گلستان24، هر چند طی سال‎های اخیر دستگاه‎های نظارتی و قضایی استان بر تلاش خود برای برخورد با متخلفان در عرصه‎های منابع طبیعی افزوده‎اند، اما انتظار می‎رود قوه قضائیه در استان با توجه به اهمیت موضوع، همچون گذشته حق طبیعت را از متخلفان بستاند تا دیگر شاهد چنین دست‎اندازی‎هایی نباشیم که جان و مال مردم را در معرض خطر قرار می‎دهد.     

بدون تردید این موضوع، امری بدیهی است که حادثه ممکن است خبر نکند، اما بسیاری از حوادث دست‎ پرورده خود ما انسان‎ها هستند که با تغییر در طبیعت و روند طبیعی آن، موجب اتفاق‎هایی تلخ می‎شویم و پس از حادثه‎ باز هم دنبال مقصر می‎گردیم و چه مقصری بهتر از طبیعت.

*تغییر مسیر رودخانه زیارت گرگان در طی چند سال

باید پذیرفت رخدادهای طبیعی جزئی از زندگی ما هستند، اما عملکرد ناآگاهانه یا آگاهانه برخی از ما انسان‎های سودجو و منفعت‎طلب موجب شده تا برخطرآفرینی این پدیده‎های طبیعی در استان افزوده شود و جان و مال مردم بی‎خبر از این تغییرات را تحت تاثیر خود قرار دهد.

بدون شک این رسانه خبری یکی از پیشگامان در مبحث توجه به اتفاقات تلخ استان در عرصه ساخت و سازهای غیر مجاز و غیر فنی بوده چرا که اعتقاد دارد، تجاوز به طبیعت هرگز بی‎پاسخ نمی‎ماند و قهر طبیعت نیز برآمده از بازخورد اشتباهاتی است که بشر در این عرصه مرتکب می‎شود.

در گلستان از این دست‎اندازی‎ها کم نیست، از تجاوز به حریم رودخانه‎ها گرفته تا نمونه بارز این دست‎اندازی که در مسیر جاده ناهارخوران گرگان و بالادست «قلعه حسن» که با انحراف مسیر رودخانه زیارت طی سال‎ها تغییر شکل داده است.

این فرآیند کاری متعلق به یک زمان کوتاه نیست، بلکه طی سالیان گذشته مسیر رودخانه از حالت سینوسی(مارپیچی) توسط برخی سودجویان با خاک‎ریزی و تجاوز به بستر رودخانه تغییر یافته و انحراف مسیر داده است.

یک مهندس عمران در گلستان با تائید این موضوع بر اساس شواهد موجود گفت: با توجه به ساخت و سازهای انجام گرفته، مسیر رودخانه تغییر یافته است که بدون شک در بارندگی‎های شدید بالادست، این وضعیت مانع از حرکت طبیعی روان آب در این مسیر خواهد شد.

مومنی در گفت‎وگو با خبرنگار فارس در گرگان اظهار کرد: این تخلف آشکار، تبعات ناخوش‎آیندی همچون تهدید ساختمان‎های قرارگرفته در حریم رودخانه، انحراف سیلاب به داخل شهر و تخریب دیواره‎های رودخانه‎ در پی خواهد داشت.

وی خاطرنشان کرد: بدون شک بارش‎های سنگین در بالادست، خسارت مالی و جانی را نصیب ساکنان این منطقه خواهد کرد که هرگز قابل جبران نیست.

مومنی با اشاره به بارندگی 29 فروردین ماه سال جاری اذعان کرد: این بارش‎ شدید  بخشی از تهدید خود را نمایان ساخت و علاوه بر تخریب دیواره رودخانه، ساکنان منطقه را نیز در تحت تاثیر ترس و نگرانی قرار داد.

وی ادامه داد: شرکت آب منطقه‎ای استان به عنوان متولی رودخانه‎ها، باید نسبت به تعیین حد بستر و حریم این رودخانه، به ویژه در نقاط پرخطر برای واحدهای مسکونی اقدام کند.

بارش شدید 29 فروردین ماه بخشی از دیواره رودخانه را تخریب کرد

مومنی یادآور شد: از شهرداری گرگان نیز انتظار می‎رود، ضمن تاکید بر رعایت ضوابط قانونی در ساخت و ساز مجاورت رودخانه‎‎ها، نظارت بر چنین ساخت و سازهایی در سطح گرگان را شدت ببخشد.

 وی متذکر شد: این موضوع نمونه بارزی از تاثیرگذاری تصرف و تجاوز به حریم و حد رودخانه‎ها در استان است که همواره با بارندگی نسبتا شدید به دنبال خود آبگرفتگی و بروز سیلاب را طی سنوات گذشته و جاری موجب شده است.

 

 

عضو نظام مهندسی عمران در  گرگان با تاکید بر احترام به طبیعت تصریح کرد: طبیعت را به مبارزه فرا می‎خوانیم در حالی که طبیعت مسیر خود را خواهد یافت و در این مسیر هم نمی‎توان یارای برابری و مقابله با تهدیدات ناشی از آن را داشت.

مومنی اضافه کرد: مسیر این رودخانه‎ طی سالیان سال به شکل طبیعی ایجاد شده و بهترین مسیر طبیعی است و نباید بدون توجه به این ساختار و دست‎اندازی در آن خود را در معرض خطر قرار دهیم.

وی یادآور شد: بیائیم ضمن احترام به طبیعت خود را با آن سازگار کنیم و از پیامد ورود به حریم آن بپرهیزیم، چرا که در برخی مواقع هزینه ناشی از قهر طبیعت هر گز قابل جبران نیست.   

مومنی با اشاره به شرایط کنونی و راهکار کوتاه مدت برای کاهش خطرپذیری این مسیر سیل‎گیر عنوان کرد: در شرایط فعلی دستگاه‎های عملیاتی یاد شده، باید تمهیدات و اقدامات پیشگیرانه را برای حفظ جان و مال شهروندان مطابق با وظیفه‎مندی دستگاهی خود انجام دهند.

آن‎چه ذکر شد واقعیتی است که اکنون وجود دارد و انتظار می‎رود، ضمن برخورد مناسب با متخلفان این مسیر، نظارت‎ها به گونه‎ای باشد که دیگر شاهد چنین تخلفات آشکاری نباشیم.

منبع:فارس

ارسال نظر

آخرین اخبار