ابهام در قرار داد ساخت یک بیمارستان خصوصی

یک جراح مغز و اعصاب ضمن اشاره به یک پروژه بیمارستانی که در 35 طبقه در حال ساخت است تصریح کرد: 15 طبقه‌ این پروژه بیمارستان و بقیه‌ آن تجاری و اداری است و معلوم نیست سهام خریداری شده متعلق به کدام قسمت پروژه است.

 تجمیع بیمارستان و مرکز خرید در یک پروژه

به گزارش گلستان24،مسعود شیروانی متخصص جراحی مغز و اعصاب گفت: جراحان اعصاب هرساله چندین کنگره برگزار می‌کنند و یک کنگره هم به‌اتفاق دکتر سمیعی و با حضور جراحان مغز و اعصاب برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: امسال به دلیل اینکه قرار بود هم کنگره پرفسور و هم اینکه فدراسیون جهانی جراحان اعصاب که هر دو سال در کشوری برگزار می‌شود، در ایران برگزار شود ما این دو کنگره را همزمان کردیم و بیش از 200 متخصص جراح مغز و اعصاب از 30 کشور بزرگ و کوچک در کنگره حضور داشتند.

وی با اشاره به اینکه این کنگره در هتل اسپیناس و به ریاست دکتر سمیعی برگزار شد گفت: برنامه های این کنگره هر روز به یک بیماری اختصاص داشت که  تومور مغزی، بیماری‌های مادر زادی و بیماری‌های ستون فقرات از محورهای اصلی این همایش بود.

وی در خصوص پیشرفت‌های جدیدی که در زمینه درمان بیماری ها مغز و اعصاب صورت گرفته است گفت: ما در کشور دو نقطه ضعف داریم که یکی مربوط به تحقیقات است که باید در سال آینده توجه بیشتری به آن شود و دیگری تجهیزات به‌خصوص در رشته ما است.

شیروانی ضمن تاکید بر تجهیز اتاق های عمل و تاثیر آن در بهبود وضعیت جراحی در کشور گفت: تجهیزاتی که ما در اتاق عمل استفاده می‌کنیم خیلی گران‌قیمت است؛ اما بسیاری از کشورها در داخل اتاق عمل ام آر ای گذاشته اند که همزمان که بیمار سرش جراحی شده و باز است، ام آر آی انجام شود و اگر توموری باقی‌مانده قبل از اینکه بیمار به هوش بیاید همه‌چیز به‌درستی صورت پذیرد.

این جراح مغز و اعصاب با بیان اینکه متاسفانه ما در ایران این امکانات را نداریم گفت: البته نه اینکه نتوانیم بلکه کسی به فکر نیست. مثل اگر بخواهیم این کار را انجام دهیم باید اتاق عمل بزرگی داشته باشیم و خیلی از بیمارستان‌های ما دولتی است و بخش خصوصی هم برایشان صرف نمی‌کند که بخواهند برای ام آر آی هزینه‌ای 7 تا 8 میلیاردی بگذارند و تمام وسایلی که در اتاق عمل به دلیل میدان مغناطیسی دستگاه باید تیتانیوم باشد و نه فلزی که ان شاالله بیمارستانی که توسط دکتر سمیعی در حال ساخت است سه تا اتاق عمل با این امکانات خواهد داشت.

شیروانی با اشاره به وجود برخی مشکلات در سطح مدیریت بیمارستانی گفت: یک جراح وقتی می‌خواهد کار کند از آنجا که کارها بسیار دقیق و حساس است نیاز به آرامش دارد و وقتی آرامش نباشد نمی‌تواند کار کند و نتیجه مطلوب را بگیرد.

وی ادامه داد: متأسفانه چند سالی است که بیمارستان به دلیل مسائل مختلف از جمله مسائل مالی، سهامداری جو آرامی که جراح بتواند راحت کار کند و به مریض سرویس دهد متأسفانه وجود ندارد. بیمارستان‌های خصوصی معمولاً سهامی هستند یعنی عده‌ای پزشک آمده‌اند و پولشان را روی‌هم گذاشته و باهم کار می‌کنند.

وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر برخی بیمارستان های خصوصی کاملا شخصی شده است و یک نفر هر کاری که دلش بخواهد می‌کند گفت: مثلا سهام دار اصلی یا رئیس بیمارستان به هرکس که بخواهد اجازه می‌دهد کار کند یا کار نکند؛ درحالی‌که بیمارستان خصوصی از پول سهامداران ساخته‌شده و منافع آن متعلق به همه است در صورتی که شاهد هستیم یک بیمارستان هیچگونه سود سهامی نیز به سهامداران پرداخت نمی کند..

وی ادامه داد: باید در نظر داشت اعتبار یک بیمارستان به جراحان معتبری که برای آن کار می کنند و وقت و انرژی و جوانیشان را گذاشته اند تا بیمارستان شکلی پیدا کند و معتبر شود.

وی افزود: موضوعی که اخیراً در بیمارستان‌های خصوصی باب شده این است که پزشکان استثمار می‌شوند و سود بیمارستان به جیب چند نفر می‌رود که در دو یا سه بیمارستان که بنده سراغ دارم این اتفاق افتاده است.

شیروانی با اشاره به برخی پروژه های بیمارستانی در حال ساخت گفت: این یک پروژه پیچیده است؛ مثلا این‌ها آمده اند سه یا چهار شرکت در شرکت درست کرده اند که وقتی شما وارد می‌شوید نمی‌فهمید چه خبر است. یک شرکت مادر است و شرکت در شرکت درست کرده‌اند و شما وقتی می‌روید در دالان شرکت‌ها گم می‌شوید و نمی‌فهمید که پول کجا می‌رود و چه اتفاقی دارد می‌افتد و تمام این شرکت‌ها دو سه نفر بیشتر به‌عنوان مدیرعامل هیات مدیره ندارد و جایشان را مدام عوض کرده اند.

وی با معرفی یک پروژه بیمارستانی خاص که در 35 طبقه در حال ساخت است تصریح کرد: مثلا در سهامی که می‌فروشند می‌گویند بیمارستان و وقتی‌که می‌خواهی سهام بخری می‌گویند که این ساختمان سی‌وپنج طبقه است و پانزده طبقه‌اش بیمارستان است و بقیه‌اش تجاری و اداری است و ما این سهمی که می‌خواهیم بخریم کجای این پروژه است؟ بیمارستان؟ تجاری‌؟ اداری هستیم؟ حق کارداریم یا نداریم؟

این متخصص مغز و اعصاب با بیان ابهامات موجود در قرار دادهای این پروژه ادامه داد: یکی از مشکلات عمده این است که به همه سهم می‌فروشند؛ یعنی به کارمند، عابر پیاده، پزشک، مهندس، شرکت و غیره سهم می‌فروشند که این برای یک بیمارستان مناسب نیست.

وی گفت: با توجه به اینکه اینجا بیمارستان بوده، ما نخواستیم وارد دعاوی قانونی جدی شویم و به مردم و بیمارستان آسیب برسد اما بحث ما بحث اداری است و فعلاً چندین شکایت در قوه قضاییه است و شاید اگر تسریع شود خیلی از مسائل روشن خواهد شد.

وی در پاسخ به این سوال که این بیمارستان کی و با چه امکاناتی ساخته و به بهره برداری خواهد رسید گفت: مجوز این پروژه برای بیمارستان 350 تخت خوابی است که در قرار دادها 700 تخت اعلام می کنند که در تاریخ بیمارستان های خصوصی کشور چنین چیزی سابقه نداشته و به لحاظ محدودیت های قانونی امکان پذیر نیست؛ هنوز هم پروژه مراحل اولیه خود را طی می کند که معلوم نیست تا چه زمان به طول بینجامد. 

وی در پایان گفت: اعتبار بیمارستان به زحماتی است که پزشکان برای آن کشیده اند که امیدوارم این مشکلات پیش رو نیز با نظارت وزارت بهداشت و دستگاه های نظارتی حل شود تا از پدید امدن و بروز مسائل و مشکلات کلان تر و جدی تر پیشگیری شود.

منبع:فارس

ارسال نظر

آخرین اخبار