گاهی نظارت دقیق شهروندان و شفافیت های مالی یک نهاد مردمی کمک شایانی است برای جلوگیری از ایجاد فساد و شیوع شایعه ، و شاید به همین دلیل این بندهای قانونی با صراحتی کامل در قانون گنجانده شده است و اطلاع عموم مردم به طور مستمر از فعالیتهای شوراهای اسلامی و شهرداریها برای قانون گذار اهمیت بسزایی داشته است .

لزوم شفافیت مالی شورا شهر و شهرداری گرگان

شاکله حاکمیت جمهوری اسلامی ایران تشکیل شده است از چندین مرجع عمومی تصمیم گیری که اعضا آنها بصورت مستقیم توسط مردم و در انتخاباتهای متعدد ، انتخاب می شوند . مجلس خبرگان رهبری ، مجلس شورای اسلامی ، شوراهای اسلامی شهر و روستا . در قانون اساسی مترقی ایران اسلامی برای هر یک از آنها وظایفی مشخص تعیین شده است . در این بین در دسترس ترین و مردمی ترین این پارلمان ها ، شوراهای اسلامی شهر و روستا می باشند که یک نهاد مجری مستقیم برای اجرای مصوباتشان دارند : شهرداری و دهداری های کل کشور .

به گزارش گلستان 24، بی شک مردم هر شهر و روستا انتظار دارند دسترسی و پاسخگویی این پارلمان های محلی برایشان بسیار ساده ودر عین حال مرتفع کننده مشکلات روزمره زندگیشان باشند و خود را مطلع از امورات آن بالاخص امور مالی آن بدانند .

یکی از وظایف مهم اطلاع رسانی شوراهای اسلامی شهر انتشار صورت مالی هزینه و درآمد شش ماهه شهرداری تابعه خود برای اطلاع عموم مردم است . ( بند 10 و بند 31 ماده 71 قانون وظایف شوراهای اسلامی شهر ) البته این مهم زمانی صورت می پذیرد که شهرداری نیز به وظیفه خود که در قانون به صراحت عنوان شده است عمل نماید . ( ماده 71 و ماده 79 قانون وظایف شهرداری ها )

بودجه سالانه شهرداری باید به تصویب شورای اسلامی شهر رسیده و سپس اجرایی شود و این یعنی اینکه عموم شهروندان می توانند از کم و کیف بودجه سالانه شهرداری مطلع باشند که جلسات شورای اسلامی شهر بصورت علنی برگزار خواهد شد . ( ماده 15 قانون وظایف شورای اسلامی شهر ) پس می توان انتظار داشت این در دسترس ترین پارلمان جمهوری اسلامی با رعایت این بندهای مختصر قانون اجازه نظارت مداوم و مستمر را بر فعالیتهایش به آحاد شهروندان آن شهر داده است و ارتباط خود را با موکلینشان مستحکمتر نموده است .

هر شهروندی ، نهاد شهرداری را بیشتر از هر نهادی متعلق به خودش لمس می کند که دلیلش بی اغراق پرداخت عوارض های روزمره زندگی شهری به صورت مستقیم به شهرداری است پس اطلاع دقیق و جامع از صورت های مالی درآمدی و هزینه ای نهادی که از عوارض دریافتی مردم امورات خود را می گذراند، انتظار گزافی نیست .

گاهی نظارت دقیق شهروندان و شفافیت های مالی یک نهاد مردمی کمک شایانی است برای جلوگیری از ایجاد فساد و شیوع شایعه ، و شاید به همین دلیل این بندهای قانونی با صراحتی کامل در قانون گنجانده شده است و اطلاع عموم مردم به طور مستمر از فعالیتهای شوراهای اسلامی و شهرداریها برای قانون گذار اهمیت بسزایی داشته است . ( ماده 76 قانون وظایف شوراهای اسلامی شهر )

جالبتر آن است که قانون گذار اهمیت بودجه نویسی هر شهر را تا بدانجا برای شوراهای اسلامی شهر بالا برده است که کلیه سازمانها و موسسات دولتی و عمومی غیر دولتی که در امر خدمات شهری وظایفی به عهده دارند را موظف نموده است برنامه سالانه خود را به شوراهای اسلامی شهر ارائه نمایند و این مهم یعنی اطلاع عموم شهروندان از کلیه اقدامات مرتبط با خدمات مورد نیاز شهروندان در سطح شهر . ( ماده 32 قانون وظایف شوراهای اسلامی شهر )

متاسفانه این اصول مهم وظیفه مندی شهرداری و شورای اسلامی شهر گرگان از فراموش شده ترین وظیفه های مصرح قانونی آنهاست و تا کنون بجز در مواردی اندک که بیشتر جنبه تبلیغی داشته است ، گزارش عملکردی از شهرداری شهر گرگان چه در بخش مالی ( هزینه و درآمد ) و چه در بخش اجرایی را عموم شهروندان گرگانی مشاهده ننموده اند.

اینک که در ماههای پایانی سال 1393 قرار داریم و شهرداری گرگان نیز موظف است تا پایان دی ماه جاری بودجه سال 1394 خود را به شورای اسلامی شهر پیشنهاد دهد . ( ماده 67 قانون وظایف شهرداریها ) لزوم انتشار صورت جامع فعالیتهای شهرداری گرگان بیش از پیش احساس می شود .

عموم مردم انتظار دارند در طول دو ماه فرصت شورای اسلامی شهر گرگان که برای بررسی و تصویت بودجه سال آتی فرصت دارند با اطلاع از نحوه عملکرد شهرداری در سال جاری به کمک موکلین خود بشتابند و پیشنهادات خود را برای بهبود بودجه سال بعد به اعضا شورای اسلامی ارایه نمایند .

لذا از شورای اسلامی شهر گرگان همچنین از شهرداری شهر گرگان ( که به تازگی مدعی پیوستن به جمع کلانشهرها نیز شده است ) خواهانیم با انتشار سریع این گزارش عملکرد برای تنویر افکار عمومی گامی اساسی بردارند و از فرماندار گرگان که به تازگی این مسند مهم را عهده دار شده اند و از دادستان شهرستان که صیانت از قانون را در عمل نشان داده اند ، نیز به عنوان مدعی العموم سیاسی و قضایی درخواست می کنیم این اصول بر زمین مانده را به نمایندگی از عموم شهروندان گرگانی از شورای اسلامی و شهرداری گرگان مطالبه نمایند .

نویسنده: سجاد زربین

انتهای پیام/گلستان ما

ارسال نظر

آخرین اخبار