رئیس پلیس فتا گلستان:

رئیس پلیس فتا استان گلستان با اشاره به اینکه برداشت غیرمجاز بانکی طی چهار سال پیاپی بیشترین جرایم اینترنتی در استان بوده است از کاهش سن جرایم اینترنتی در گلستان خبر داد.

سن جرایم اینترنتی به‌شدت کاهش پیدا کرده است

به گزارش گلستان24، حبیب‎الله رجبلی در جلسه شورای اداری استان گلستان اظهار کرد: استان گلستان در هتک حرمت و نشر اکاذیب رتبه اول جرایم را در کشور دارد.

وی به آسیب‎های فضای مجازی پرداخت و تصریح کرد: بچه 12 ساله حساب مادر خود را خالی می‎کند به دلیل اینکه آگاه شده پدر و مادر نسبت به فضای اینترنتی هوشیار نیستند.

رئیس پلیس فتا استان گلستان با بیان اینکه 62 میلیون نفر از جمعیت کشور از اینترنت استفاده می‎کنند، افزود: نیمی از جمعیت جهان کاربر فضای مجازی هستند.

رجبلی با اشاره به عوامل جرایم سایبری اظهار کرد: سطح آگاهی مردم واقعا در این زمینه پایین است همچنین اشکالات ساختار فنی، سهولت ارتکاب جرم، توسعه رسانه‎های دیجیتال کارور محور، مشکلات اخلاقی برخی از کاربران سبب شده تا قربانیان فضای مجازی روزبه‌روز افزایش پیدا کنند.

وی با بیان اینکه کلاهبرداری اینترنتی و کلاهبرداری از طریق پیامک شگرد اخیر عده‎ای از سودجویان در خصوص یارانه‎ها بوده است، افزود: تهدید و اخاذی مالی اینترنتی به‌خصوص از بانوان وجود داشته است.

رئیس پلیس فتا استان گلستان گفت: جرایم علیه مقدسات اسلامی، جرایم عفت و اخلاق عمومی و تکثیر غیرمجار نرم‎افزار از دیگر مواردی است که در فضای مجازی رخ می‎دهد.

رجبلی با بیان اینکه شبکه‎های اجتماعی بویژه موبایلی در جامعه طرفداران زیادی پیدا کرده است، افزود: 20 میلیون کاربر تلگرام در کشور وجود دارد و بعد از آن اینستاگرام و واتس‎آپ در رتبه‎های بعدی بیشترین کاربران اینترنتی قرار دارند.

وی بیان کرد: بسیاری افراد تصور می‎کنند اینها یک شبکه خصوصی و امن هستند و بیشترین اطلاعات خودشان را از طریق همین شبکه‎ها تبادل می‎کنند در حالی که رویکرد شبکه‎های اجتماعی تغییر فرهنگ جوامع است.

* سواد دیجیتالی خود را افزایش دهید

رئیس پلیس فتا استان گلستان خطاب به مدیران دستگاه‎های اجرایی گفت: باید نسبت به گوشی‎های هوشمند که عضویت در شبکه‎های اجتماعی را فراهم می‎کند حساس بود.

رجبلی بیان کرد: باید از بردن این تجهیزات به اتاق‎ها و مکان‎های خصوصی جدا خودداری کرد چراکه به راحتی عمل تصویربرداری و ضبط صدا انجام می‎شود و باید سواد دیجیتالی خود را افزایش دهیم.

انتهای پیام/ فارس

ارسال نظر

آخرین اخبار