تغییر کاربری های غیرمجاز مزارع و باغها در گرگان و استان گلستان خطری برای کشاورزی، توسعه پایدار روستاها و امنیت غذایی منطقه است.

تغییر کاربری غیرمجاز کشاورزی استان را تهدید می کند

این گزارش 24 تیرماه سال جاری  منتشر شده بود که باتوجه به تخریب ساخت و سازهای غیرمجاز در اراضی زراعی شهرستان کردکوی برآن شدیم تا دوباره این گزارش را بر روی خروجی قرار دهیم تا تلنگری باشد جهت تخریب اینگونه ساخت و سازها در این مناطق از گلستان که در آینده کشاورزی شهرستان با مشکلات زیادی روبرو خواهد کرد.

به گزارش گلستان 24، چند وقتی است که با وجود ممنوع بودن تغییر کاربری اراضی کشاورزی باز هم شاهد این هستیم که بخشی از بهترین و مرغوب ترین اراضی زراعی استان دستخوش تغییرکاربری های غیر مجاز شده و برخی در این استان اقدام به ساخت خانه باغ و ویلا در باغها و اراضی زراعی منطقه بویژه در روستاهای خوش آب و هوا کرده اند که روند رو به رشد این پدیده، تهدیدی جدی برای بخش کشاورزی است.

مهدی رضایی یکی از جوانان روستاهای غرب گرگان با اشاره به استعداد بالای کشاورزی در این شهرستان و تولید محصولات متنوع و کیفی، گفت: مسولین باید توجه بیشتری به حفاظت از کاربری اراضی کشاورزی و باغها در استان داشته باشند چون بسیاری از سود جویا به دور از چشم مسولین اراضی کشاورزی خود را تبدیل به ویلا می کنند و علاوه بر ضربه زدن به کشاورزی استان از این مکانها به عنوان محلی برای برگزاری جشن های مختلط استفاده می کنند.

وی ادامه داد : در برخی از زمین های زراعی که بدون مجوز تغییر کاربری ایجاد شده است چاه های غیرمجاز نیز حفر می شود که می تواند خسارت زیادی را به منابع آبهای زیر زمینی منطقه وارد نماید .

vila0012 4

مهندس شیرزاد مکاری معاون مدیریت زراعت جهاد کشاورزی استان با اشاره به اینکه زمین زراعی تغییرکاربری داده می شود دیگر به حالت کشاورزی بر نخواهد گشت ، افزود : با این تغییرات فرصت زراعی و تولید محصولات کشاورزی نیز به همین میزان از دست خواهد رفت .

وی با اشاره به اینکه این اراضی دیگر جایگزین نخواهند شد ، تاکید کرد : تغییرکاربری های غیرمجاز مزارع و باغها درگرگان و استان گلستان خطری برای امنیت غذایی ، کشاورزی ، توسعه پایدار روستاهای منطقه است.

مکاری با بیان اینکه این ویلا سازی ها و تغییر کاربری ها در زمینهای مرغوب انجام می شود ، تصریح کرد : هرچه بر سرعت این تغییر کاربری های غیرمجاز اراضی کشاروزی افزوده می شود به همان میزان نیز از میزان سطح کشت اراضی مرغوب کشاورزی استان کم می شود .

وی در ادامه تاکید کرد : مسئولین باید با برنامه ریزی مناسب به مقابله با این روند تغییرات بپردازند و مانع این تغییرات شوند.

vila0012

فرماندار گرگان هم در تائید مطالب مکاری افزود : جهادکشاورزی و امور اراضی به عنوان متولیان این امر موظف اند با تعامل با نهادهای مرتبط قضایی ، ضمن تلاش برای حفظ کاربری اراضی زراعی ، دست فرصت طلبان و متصرفان را از اراضی کشاورزی کوتاه کرده و راه را برای توسعه این بخش هموار کند.

وی در ادامه تصریح کرد : تغییر کاربری از زمین زراعی به صنعتی ممنوع است چون واحد های صنعتی باید در شهرک صنعتی مستقر شوند مگر در مواردی که صنایع تبدیلی کشاورزی چون در حوزه کشاورزی قرار می گیرد .

احمدی با بیان اینکه کنترل و حفاظت از عرصه های کشاورزی نیازمند عزم و اراده عمومی است ، گفت: برای رسیدن به این مهم باید با ترویج قانون حفظ کاربری و اهداف و ضرورت های آن ، حفاظت از اراضی کشاورزی را به یک فرهنگ عمومی تبدیل کرد.

حیدرعلی احمدی فرماندار وقت گرگان گفت: به موجب قانون هرگونه دخل، تصرف اهم از فنس کشی ، دیوارکشی و تغییر در کاربری اراضی از سوی صاحبان ملک، بدون کسب مجوز رسمی غیرمجاز است و متخلفان بر اساس ضوابط قانونی مجازات می شوند.

vila0012 1

احمدی همچنین در ادامه تاکید کرد: اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از تغییرکاربری اراضی زراعی و باغی ، توقف عملیات ساخت و سازهای بدون مجوز کمیسیون مربوط و اجرای احکام قضایی ، تخریب بنا و اخذ جریمه از متخلفان می تواند در جلوگیری از این اقدامات موثر باشد و اگر در اجرا با مشکل مواجه شدند می توانند از فرمانداری ها و نیروی انتظامی کمک بگیرند.

در شرایطی که استان گلستان یکی از قطب های کشاورزی در کشور به حساب می آید امیدواریم مسئولین اقدامات مناسبی را برای جلوگیری از این تغییر کاربری ها انجام دهند.

vila0012 2

vila0012 3

vila0012 5

انتهای پیام/گلستان ما

ارسال نظر

آخرین اخبار