جاده «توسکستان» پل ارتباطی دو استان گلستان و سمنان محسوب می‎شود، اما این روزها این مسیر ییلاقی به دلیل طراحی کم‎عرضش پاسخگوی این حجم عبور و مرور نیست.

«توسکستان» جاد‎ه‎ای زیبا اما خطرناک

به گزارش گلستان 24، چند سال پیش بر حسب ضرورت، جاده توسکستان به عنوان راه اتصالی استان گلستان به استان سمنان آسفالت شد، اما با وجود مشتریان ثابت این مسیر، کمتر کسی گمان می‎کرد این راه با چنین ظرفیت عبور و مروری مواجه شود تا بدان جا که احساس شود، ظرفیت فعلی گنجایش این همه ترافیک جاده‎ای را ندارد.

وقتی شب تاسوعای امسال این جاده به واسطه عبور و مرور ساکنان سمنانی‎الاصل‎های گرگان اشغال شد و اندکی بارش برف موجب ترافیک و زمین گیر شدن حدود 500 خودرو در این معبر نه چندان بزرگ شد، تازه مشخص شد، که چه میزان حمل و نقل در این جاده جریان دارد.

چندی پیش جلسه‎ای با حضور مسئولان راه و شهرسازی و مدیران کل مدیریت بحران استان‎های گلستان و سمنان برگزار شد که در آن مشکلات این جاده به ویژه در فصل زمستان مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

افزایش بالای حجم تردد در مسیر توسکستان

آن چه به عنوان دغدغه در این جلسه مورد بحث قرار گرفت، افزایش حجم تردد در این مسیر بود که به ویژه در ایام تعطیلات این مسیر پر رفت‎وآمد را دچار مشکل می‎سازد.

نبود ایستگاه امدادی و حتی انتظامی از اهم مشکلات این مسیر ییلاقی است که ممکن است، ترددکنندگان مسیر را دچار مشکل سازد، هر چند در حادثه اخیر شب تاسوعا سرعت عمل مناسبی توسط این دستگاه‎ها انجام گرفت، اما باید پذیرفت مشکل این مسیر به قوت خود باقی است.

مدیر کل مدیریت بحران استان گلستان در گفت‎وگو با خبرنگار فارس در گرگان با اشاره به ویژگی‎های جاده توسکستان گفت: ماهیت این جاده روستایی است که روستاهای چارباغ و شاهکوه را به هم متصل می‎سازد و با توجه به این نوع کاربری، این مسیر به طور طبیعی برای رفت‎و‎آمد تعداد محدودی از خودروها طراحی شده است.

ماهیت جاده توسکستان روستایی است

صادق‎علی مقدم اظهار کرد: طی این سال‎ها این جاده به واسطه کوتاه‎تر کردن مسیر اتصال استان‎های گلستان و سمنان و حضور بسیاری از سمنانی‎ها مقیم گلستان، شاهد رفت‎ و‎آمد بسیاری از خودروهای سبک در این مسیر است که گاهی شدت این عبور و مرور به شکلی است که در این منطقه ترافیک ایجاد می‎شود.

وی ادامه داد: اکنون جاده‎هایی در گلستان هستند، که نسبت به این جاده از کاربری کمتری برخوردار هستند و از ردیف ملی بهره می‎برند اما این جاده با وجود عبور و مرور زیاد، همچنان با همان وضعیت قدیم و در حد همان جاده روستایی باقی مانده است.

مقدم تصریح کرد: انتظار می‎رود، راه و شهرسازی استان، دغدغه‎های این مسیر را به استان و کشور انتقال دهد تا این جاده هم تغییراتی را برای توسعه تجربه کند.

ضرورت ایجاد ایستگاه‎ امداد و نجات و انتظامی در مسیر جاده توسکستان

وی با اشاره وضعیت امداد و نجات در این مسیر ییلاقی اذعان کرد: با توجه به مشکلات این مسیر، به همت اداره کل راه وشهرسازی استان و با حضور مسئولان اداره کل مدیریت بحران دو استان گلستان و سمنان، مسئولان اداره کل راه وشهرسازی گلستان و سمنان، دستگاه‎های امداد و نجات از جمله جمعیت هلال احمر، مرکز فوریت های پزشکی و نیروی انتظامی دو استان جلسه‎ای برگزار شد و مشکلات این جاده مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

دبیر شورای هماهنگی مدیریت بحران استان گلستان خاطرنشان کرد: خوشبختانه تعامل مناسبی بین مسئولان دو استان گلستان و سمنان وجود دارد و با همین تعامل تاکنون بسیاری از مشکلات این مسیر و حتی حریق‎ منابع طبیعی این منطقه برطرف شده است.

برای این جاده باید ردیف ملی تعریف شود

مقدم یادآور شد: در این جلسه تمهیدات خاصی برای مقابله با وضعیت‎های اضطراری تمهید شده و بنا شد موضوع توسعه این جاده نیز به عنوان موضوع مورد نیاز استان در دستور کار دستگاه متولی قرار گیرد.

 جاده توسکستان، با وجود داشتن مسیری پرشیب و پرپیچ و خم، سالانه شاهد سوانح متعدد رانندگی است و در فصل زمستان نیز یخبندان مسیر، تقریبا شرایط را برای تردد غیرممکن می‎سازد.

دارا بودن سه خاصیت، شیب زیاد، عرض کم با پیچ زیاد و نبود ایمنی، وضعیت نامناسبی به این جاده ییلاقی داده و نبود استانداردهای جاده اصلی ایجاب می‎کند تا مسئولان فکری عاجل برای این مسیر ییلاقی کنند.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار