آیین وداع با عباس کیارستمی کارگردان فقید سینمای ایران و جهان، با حضور هنرمندان و مردم در محل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.

گزارشی کامل از مراسم تشییع عباس کیارستمی+فیلم و تصاویر

به گزارش گلستان24،آیین وداع با عباس کیارستمی کارگردان فقید سینمای ایران و جهان، امروز پس از انتقال پیکر آن مرحوم از فرانسه به ایران در محل کانون پرورش فکری کودکان برگزار شد.


بسیاری از هنرمندان و ستاد بدرقه عباس کیارستمی پیش از این از تمامی علاقه‌مندان و هنردوستان خواسته بودند که این بار بدون دوربین و عکس سلفی در این مرسم حاضر شوند.

08:17 پیکر مرحوم عباس کیارستمی به محل تشییع منتقل شد. ازدحام جمعیت، حضور هنرمندان و علاقه‌مندان به هنر این کارگردان فقید و تلاش برای هرچه باشکوه‌تر برگزارشدن این مراسم، محسوس است.

تشییع پیکر عباس کیارستمی با تشویق‌های ممتد مردم و شعار «یاد کیارستمی زنده و جاوید باد» ادامه دارد. این درحالی است که بر جمعیت بدرقه کنندگان این مرحوم از میان مسئولین و مردم عادی هر لحظه اضافه تر می شود.

08:45  بعد از تلاوتی چند از آیات قرآن کریم، پرویز پرستویی گفت: ما اینجا گرد هم آمده ایم تا بدرقه کنیم عزیزی را که سالها تلاش کرد و خاطرات فراوانی را به جای گذاشت . کیارستمی فقط یک فیلمساز، شاعر، تصویرگر و عکاس نیست ؛ کیارستمی همه اینها هست اما همه اینها نیست. برای کیارستمی امروز آغازی دیگر است که این آغاز را پایانی نیست.

عباس کیارستمی به سوی «خانه دوست» بدرقه شد + فیلم و تصاویر
 

08:49 در ادامه ابراهیم حقیقی ضمن تسلیت به خانواده کیارستمی، هنرمندان و مردم اظهار داشت: عباس کیارستمی به ما آموخت که فیلم می‌تواند سرشار از محبت و علاقه باشد و این تنها مزیتی بود که هنر او دارد. همین امر باعث شد که همه جهانیان او را شناختند و این شد که به سینمای جهان الفبای تازه ای بخشید.

08:54 سیف‌الله صمدیان: من نمی‌خواهم صندوق خاطرات سه دهه را باز کنم اما یک فیلم تصویری از کیارستمی طی چند روز اخیر پخش شد که در آنجا از وی می پرسند، تمایل دارید کدامیک از آثارتان ماندگار شود و او گفت: هیچکدام، چون مهمترین امر ماندگاری خودم است. این گفتار به جهت زنده بودن و ماندگاری روی زمین خاکی نیست و به جای دیگری غیر از کره خاکی ربط دارد . فکر میکنم عطش کار به او عطش زندگی بخشید. 

08:57 پرویز پرستویی: سینمای ایران با سینمای کیارستمی جهانی شد و طعم جدیدی را به جهانیان شناساند و همه استقبال کردند. ما امروز شکرگزار این استقبال هستیم و از او تشکر می کنیم.
 
08:59 در این مراسم، پیام صوتی از جانب آیدین آغداشلو برای بزرگداشت کیارستمی پخش شد. آغداشلو در این پیام گفت: زندگی و ارزش کیارستمی را نمی‌توان در فرصت کم بازگو کرد؛ چون زندگی عادی نداشت.  او در دو وجه هنری و زندگی به فرهنگ ما کمک کرد . او سینما ساخت و نوعی سینما به وجود آورد که پیش از او وجود نداشت . وجه پر ارزش دیگر کیارستمی در این است که هنرمند جامع الاطرافی بود و روح پر تکاپوی او فقط در قالب سینما نمی‌گنجید. به این جهت در بسیاری از فضاها قابل تحسین است.  میراث کیارستمی گرانبهاست. تغییری که او ایجاد کرد بسیار با ارزش بود و عادی نبود و باید سالها بگذرد تا بیشتر خودش را نشان دهد.

 

عباس کیارستمی به سوی «خانه دوست» بدرقه شد + فیلم و تصاویر 
 

09:07 حجت الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی در بیانیه‌ای فوت عباس کیارستمی را تسلیت گفت و در گفتاری شاعرانه مطالب خود را در خصوص ارزش وجوه هنری و زندگی کیارستمی بیان کرد.

به نام خدایی که زیبایی را آفرید و جهان را آینه تمام نمای جمال خویش ساخت
مرگ اگر مرد است گو نزد من آی
تا در آغوشش بگیرم تنگ تنگ
اوزمن دلقی ستاند چاک چاک
من ازاو جانی ستانم رنگ رنگ
امروز را تاریخ به یاد خواهد داشت. هرگز فراموش نخواهد کرد. امروز روز وداع با دریچه ای به روشنایی. پنجره ای به بیرون. مرد آرام و بی ادعای فرهنگ وتمدنی کهن، دفتر و دیوانش را به سادگی برمی چیند و می رود. او که همه دیده بود و چشم، چشم از جهان فرومی بندد. می رود آرام و بی صدا. 
درجهانِ جهانی شده مردی از سرزمین خورشید، بر آمده از لابلای هزاران هزار دفتر و دیوان. به پشتوانه تمدنی همیشه پرستشگر یزدان، و از دل سازها و آوازها  ایرانی مردی از جنس نورو روشنایی برخاست و  به تماشا خواند انسان را. و فراخواند بشریت را به تماشای خود گم شده اش. و شمس گونه فریاد بر آورد که « به تماشا می روی، تماشا می خواهی بیا اندرون من تماشا کن». و چه دیده ها که گشوده شد. و چه چشمها که بینا شد به گمشده بزرگ روزگار کنونی.  یعنی انسانیتِ انسان. و او همه وجود بی زنگارش شد یک آینه. آینه ای به تمام قدی انسان. آری، آری امروز ما سوکوار آینه ایم. 
آینه ام آینه ام مردِ مقالات نیم      
دیده شود حال من ار، چشم شود گوش شما
و این آینه بی زنگار و زلال،  شد جام جهان نمای روزگار تاریکیها. پرده هایی از آدمیت، نغمه هایی از آوای گمشده انسانیت.  فطره الله التی فطرالناس علیها. این است رمز جهانی شدن شماره 3 کوچه سارا در چیذر کوچک و زیبا.
آینه دل چون شود صافی و پاک                            
نقش ها بینی  برون  از  آب و خاک
گفتم  آخر آینه  از بهر چیست؟                       
تا بداند هر کس کاو چیست و کیست !
آری،  بی رنگ و لامکان. آزاد از بند و زنجیر زمان. آینه ای تمام قد برای آدمیان. در سوک آینه اما یاید زلال و صاف بود. چشمهایی که ندیدند، گوشهایی که نشنیدند امیدوارم امروز غبار از جان و دل بشویند. دریچه دل بگشایند بسوی روشنایی.  تا بچشند آنها هم طعم شیرین گیلاس را. و اگر چنین کنند خواهند دید آینه های دیگری را که ایستاده اند همچنان، تا جلوه ای باشند از نور ایمان مردمان دیارمان. بیاییم  امروز را روز عزا ننامیم. روز جشن آینه ها بدانیم.  چشمها را بشویم. ببینیم آینه ها خرد و کلان این روزگار را. امروز روز عزا نیست. روز وداع نیست. روز بزم خدا است روز دف و سورناست
 میا بی دف به گورِ من برادر   که در بزم خدا غمگین نشاید 
کیارستمی می رود اما این تماشا پایان نمی پذیرد:
رفتی از دیده و دل غرق تماشاست هنوز
عکس روی تو در این آینه پیداست هنوز
ودر پایان مبارک باد می گویم به خاندان کیارستمی بویژه بهمن نازنیش این جاودانگی را که:
برزمینی که نشان کف پای تو بود
سالها سجده صاحبنظران خواهد بود.
برای شادی روحش، بر بزرگ آینه دار جهان خلقت، پیامبر زیبایی و رحمت محمد مصطفی صلوات

09:12 ابراهیم فروزش: غم از دست دادن کیارستمی واقعا طاقت فرساست، او رفیقی همیشگی و یاری همراه بود.  او یکی از پایه گذاران سینمای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان بود، بازیگرانش از بین مردم کوچه و بازار انتخاب می شد تا باورپذیرتر باشد.   نگاه شریف او به انسان و انسانیت محور ساخته هایش بود و جهانی شد و روی  سینمای  دنیا تاثیرگذار بود تا جایی که جزو ده فیلمساز برتر جهان شد. درگذشتش ضایعه ای برای سینمای ایران و جهان است، او افتخار سینمای ایران بود، یادش گرامی، رفتنش را تاسف نخوریم و یادش را گرامی بداریم.  

09:19 سخرانی صریح اصغر فرهادی که با تشویق حاضران همراه شد.

متن به شرح زیر است:

آقای کیارستمی نازنین، سلام.
باورم نمی‌شود چند هفته پس از آخرین دیدارمان، امروز در میان این جمع ایستاده‌ام تا به بهانه سفر بی‌بازگشتتان این جملات را به زبان بیاورم. این روزها درباره شما بسیار گفته‌اند و گفته‌ایم. هرچند دیر، بسیار دیر. اما من امروز اینجا ایستاده‌ام تا صمیمانه از شما سپاسگزاری کنم. از شما سپاسگزارم که نام این سرزمین را در جهان، به نامی پراحترام و دلنشین بازگرداندید. 

سپاسگزارم که راه ناهموار و سنگلاخ جهانی کردن سینمای این مرز و بوم را بردبارانه هموار کردید که اگر امروز کنجکاوی و اشتیاقی‌ست برای دیدن آثار ایرانی بیرون از این مرزها، وام‌دار گام‌هایی‌ست که در آن دوران سخت برداشتید. 

سپاسگزارم که بیش از شمارگان فیلم‌ها و عکس‌ها و شعرهایتان در گوشه‌گوشه جهان، تشنگان فراگیری را گرد خود جمع کردید، نه فقط برای آموختن به آنها، بلکه بالاتر از آن برای دلگرم کردنشان به اینکه می‌توانند در هر شرایطی با اندک امکانی، رویاهایشان را به تصویر بکشند. 
سپاسگزارم نه به این خاطر که زیبایی‌های جهان را می‌دیدید، بلکه چون جهان را زیبا می‌دیدید. سپاسگزارم که دوری از هیاهو را آموختید. که با همه بزرگی‌تان، از دایره فروتنی فرو نلغزیدید.

من از شما سپاسگزارم به خاطر همه زحماتتان.
و زحمت آخر، رساندن این پیغام:

آقای کیارستمی عزیزم،
تو اگر در تپش باغ خدا را دیدی، همتی کن
و بگو ماهی‌ها، حوض‌شان بی‌آب است


 

عباس کیارستمی به سوی «خانه دوست» بدرقه شد + فیلم و تصاویر
 

09:35  مسعود کیمیایی: عباس کیارستمی اینقدر پایداری دارد که سالها در بین ما خواهد بود.  حالم خوش نیست و بیش از این مزاحم شما نمی‌شوم. 

09:40 احمد کیارستمی: از ستاد بدرقه در این چند روز بخصوص از میرکریمی، بنی اعتماد تشکر می‌کنم. همچنین از کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نیز قدردانی می‌کنم.  از بهمن نیز به جهت تمام تلاشهایش تشکر می‌کنم. یقین دارم این همیاری و استقبال به دل پدرم می چسبد. 

09:43 نماز کیارستمی توسط حجت الاسلام و المسلمین دعایی خوانده شد.

09:56 پیکر کارگردان «طعم گیلاس» بر دستان علاقه‌مندان به هنر او تشییع شد و به وصیت خود کارگردان برای خاکسپاری به ترک مزرعه لواسان منتقل شد.

چهره‌هایی همچون حجت الله ایوبی، اصغر فرهادی، جهانگیر کوثری، نیکی کریمی، مریلا زارعی، حسن پورشیرازی، باران کوثری، همایون اسعدیان، مازیار میری، حبیب رضایی، علیرضا تابش، علیرضا رضاداد، رخشان بنی‌اعتماد، رضا میرکریمی، فرهاد اصلانی، تینا پاکروان، ماهایا پطروسیان، شهرام مکری،حجت الاسلام و المسلمین دعایی، محمدرضا دلپاک، مریم بوبانی، رضا ناجی، علیرضا افتخاری، منوچهر شاهسواری و ... در این مراسم حضور پیدا کردند.  مردم نیز با حضور پرشور خود در این مراسم حاضر شدند. 



 

 
برای دیدن فیلم اینجا کلیک کنید


انتهای پیام

منبع: باشگاه خبرنگاران

ارسال نظر

آخرین اخبار