پروژه شکست خورده‌ای که بلا شد

پروژه ساخت هتلی بیش از ۲۰ طبقه در میدان ناهارخوران گرگان که این منطقه گردشگری را با چالش محیط زیستی رو به رو می کند در حالی مطرح شده که تکلیف خرید زمین این هتل هنوز مشخص نیست.

تلاش شهرداری گرگان برای احداث هتل ۲۰ طبقه در ناهارخوران

به گزارش گلستان24،مدتی است که بحث خرید زمین هتل شهرداری گرگان که متعلق به منابع طبیعی است بالاگرفته است. زمینی که به گفته برخی‌ها قرار است هتل ۱۵، شاید ۲۰ و یا ۲۳ طبقه در آن احداث شود. اینکه خرید این زمین برای شهرداری فایده‌ای دارد یا نه یک بحث است و اینکه پروژه هتلی در مکانی که نشانه رانش زمین در آن دیده‌شده است که قرار است ساخته شود یک بحث دیگر است.

 البته ساخت این هتل موافقان و مخالفان زیادی را با خود به همراه داشته است. موافقان خواهان توسعه شهری و تبدیل ناهارخوران به نگین گردشگری منطقه و مخالفان دل‌نگران محیط‌زیست طبیعی و جنگل آن منطقه هستند.

برای بررسی وضعیت ساخت این هتل در چنین شرایطی به سراغ مزدک دُربیکی، دکتری محیط‌زیست و عضو شورای پژوهش و فن‌آوری اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان گلستان رفتیم

فشار گردشگری گرگان برروی ناهارخوران است

دُربیکی قدم اول احداث چنین طرح هایی را نیازسنجی و منفعت آن برای شهر و منطقه خواند و اظهار کرد: چالشی که اینجا مطرح می‌شود این است که فضای ناهارخوران به‌گونه‌ای است که تمام بار فشار تفرج گردشگری شهر را به دوش می‌کشد و اکثر مردم شهر گرگان و دیگر استان‌ها در تمام فصول سال از آن بهره می‌برند و اینکه بخواهیم با ساخت هتل و جذب گردشگر برای اسکان، فشار بار تفرجی را بیشتر کنیم چه نتیجه‌ای را در بردارد.

عضو شورای پژوهش و فن‌آوری اداره کل حفاظت محیط‌زیست گلستان اظهار کرد: وقتی به یک محیط طبیعی بیش‌ازاندازه فشار بیاوریم به‌مرور زمان جذابیت خود را از دست می‌دهد، ساخت این هتل باعث بروز آلودگی صوتی، محیط زیستی، تخریب بافت جنگلی و... می‌شود؛ بنابراین وقتی جذابیت یک منطقه زیرساخت و سازهای بی‌مورد از بین برود دیگر مسافر و گردشگری برای دیدن آن رغبت نمی‌کند به آن منطقه سفر کند.

 دربیکی با مقصر خواندن شهرداری و منابع طبیعی در این امر گفت: منابع طبیعی و شهرداری باید پاسخگو باشند که چرا یک منطقه بکر طبیعی به منطقه گردشگری و شهری تبدیل شده است.

مدیریت منطقه جنگلی باید به دست نهاد مرتبط انجام شود

دُربیکی با انتقاد از اینکه مدیریت یک منطقه جنگلی به دست شهرداری سپرده‌شده است، گفت: زمانی که به‌اشتباه مدیریت یک فضای گردشگری را به نهادی که صلاحیت و توان کارشناسی لازم را برای اداره آن ندارد سپرده شود و رویکرد آن نهاد سازه‌ای باشد باید منتظر این باشیم که یک روز صحبت از تله‌کابین مطرح شود و روز دیگر از شهربازی و غیره.

 

 

وی تصریح کرد: ما سه منطقه استراتژیک گردشگری در گرگان داریم، پارک جنگلی النگدره، هزارپیچ و ناهارخوران؛ که برای حفظ این سه منطقه باید تفرجگاه جدید احداث کنیم تا بار فشار از این سه منطقه برداشته شود.

ساخت هتل تیشه به ریشه محیط زیست طبیعی است

عضو شورای پژوهش و فن‌آوری اداره کل حفاظت محیط‌زیست گلستان اظهار کرد: این درست است که ساخت هتل رزومه سازمان را بالا می‌برد اما باید توجه داشت با ساخت این هتل درواقع  تیشه به ریشه این منطقه زده می‌شود؛ همچنین برای ساخت هر پروژه لازم است امکان‌سنجی فنی و اجتماعی انجام شود و اقتصاد، فرهنگ و محیط‌زیست در نظر گرفته شود.

دربیکی گفت: موضوع دیگری که مطرح می‌شود این است که با توجه به رانش زمین دور میدان ناهارخوران و موقعیت زمین‌شناسی منطقه چه اصراری است هتل در آن منطقه ساخته شود.

وی بابیان اینکه مکان‌یابی هتل یکی از نکات کلیدی است که باید به آن پرداخته شود، گفت: با ساخت این هتل مباحث دیگری مانند آلودگی صوتی، دیوار سازی، فاضلاب و ... مطرح می‌شود که هرکدام از این‌ها در جایگاه خودش می‌تواند محیط‌زیست آن منطقه را تحت شعاع قرار دهد و باید به این امر توجه کنیم که با ایجاد آلودگی صوتی در آن منطقه باعث می‌شود افراد از آن منطقه گریزان شوند.

اینکه بخواهیم در کنار یک محیط جنگلی عملیات خاک‌برداری را انجام دهیم و به بافت غنی آن منطقه آسیب برسانیم جای تفکر دارد و این‌یک توهم مهندسی است که مسئولان فکر می‌کنند می‌توانند بدون هیچ مشکلی این قضیه را فقط با اصول مهندسی حل کنند

دُربیکی با اشاره به بحث رانش زمین و زلزله گفت: اینکه بخواهیم در کنار یک محیط جنگلی عملیات خاک‌برداری را انجام دهیم و به بافت غنی آن منطقه آسیب برسانیم جای تفکر دارد و این‌یک توهم مهندسی است که مسئولان فکر می‌کنند می‌توانند بدون هیچ مشکلی این قضیه را فقط با اصول مهندسی حل کنند.

وی در ادامه به بحث نوستالژیک ناهارخوران اشاره و اظهار کرد: ازآنجایی‌که ناهارخوران نماد گرگان است و تمام استان‌های دیگر گرگان را با اسم ناهارخوران می‌شناسند؛ رسماً با ساخت این هتل نماد گرگان با نابودی روبه‌رو می‌شود.

بافت طبیعی هم مانند بافت تاریخی ارزشمند است

عضو شورای پژوهش و فن‌آوری اداره کل حفاظت محیط‌زیست گلستان ادامه داد: همان‌طور که ما بافت تاریخی داریم و به آن اهمیت می‌دهیم و سعی درترمیم آن داریم یک بافت طبیعی نیز داریم که باید در حفظ آن کوشا باشیم و اگر قرار است هتلی ساخته شود باید بر اساس معماری پایدار باشد.

بحثی که این روزها در شورای شهر بالاگرفته و معمولاً بی نتیجه به اتمام می‌رسد، بحث خرید زمینی است که قرار است هتل در آن ساخته شود، تعدادی از اعضای شورای شهر معتقدند زمین باید خریداری شود چرا که اکنون شرایط خوبی از نظر قیمت خرید وجود دارد حتی اگر قرار باشد هتلی در آن منطقه ساخته نشود.

محمد قدس مفیدی عضو شورای شهر در رابطه با آخرین وضعیت این زمین گفت: ما با خرید زمین مشکلی نداریم و این قضیه در کمیسیون مربوطه مطرح‌شده است و امکان تفحص داده‌شده است، ما در حال پیگیری هستیم تا بعد از خرید زمین دچار مشکل نشویم.

قدس مفیدی در رابطه با مشکلاتی که درگذشته برای این زمین رخ‌داده است، گفت: در سال ۸۲ شهردار آن زمان بدون حکم شورا اقدام به فروش زمین کرد و این امر در حالی انجام شد که ما مالک زمین نبودیم و از این قضیه اطلاعی نداشتیم.

 

 

وی افزود: زمانی که شهردار فعلی روی کارآمد قرارداد را لغو کرد و بعد از ۱۰ سال شخصی که زمین به او فروخته‌شده بود آمد و بابیان اینکه در آن زمین اسکلت ساختمان زده شد و زمین دچار رانش شده است ادعای خسارت کرد و بعد از مشورت در شورا  ۵۸۰ میلیون تومان به این شخص خسارت پرداخت شد.

قدس مفیدی بابیان اینکه این شخص اگر شکایتی داشته باید از خود همان شخص شهردار این شکایت را مطرح می‌کرد نه از شورای شهر، گفت: این اتفاق زمانی رخ داد  که نه مالک بودیم و نه مصوب شورا داشتیم و اگر خسارتی به این شخص پرداخت شد به این دلیل بود که به پیشنهاد شهردار فعلی کار به مراجع قضایی کشیده نشود و کار شهر روی زمین نماند این مبلغ پرداخت شد.

عضو شورای اسلامی شهر گرگان گفت: حدود ۵۰ سال قبل، هتل شهرداری ناهارخوران بناشده است؛ این زمین تا به امروز فکر می‎کردیم مالکیت آن متعلق به شهرداری است، اما در تملک منابع طبیعی قرار دارد و شهرداری هر ۱۵ سال یک‌بار اجاره‎ای به منابع طبیعی استان پرداخت می‎کرد، بنابراین آن زمین برای شهرداری استیجاری محسوب می‎شود.

وی ادامه داد: ما با ساخت هتل مشکلی نداریم اما با تعداد طبقات آن به نتیجه نرسیده‎ایم تمام‌کارها باید طبق مجوزها انجام شود؛ منطقه ناهارخوران به‌طورکلی برای گردشگری در نظر گرفته شده است اما با ضوابط در کمیته کارشناسی برای ساخت هتل در این زمین مجوز گرفته‌شده است و اکنون باید در هیئت عالی بحث کارشناسی انجام شود.

قیمت زمین برای خرید مناسب است

ناصر گرزین عضو دیگر شورای اسلامی شهر گرگان که یکی از موافقان خرید زمین هتل شهرداری است، در جلسه مناظره‌ای که چندی پیش در رابطه با همین زمین برگزار شد، گفت: حدود ۴۱ سال است که طبق ماده ۳۲ شهرداری از زمین مذکور استفاده می‎کند؛ سال ۱۳۸۲ شهردار کنونی گرگان به دلیل نبود مصوبه شورا قرارداد را فسخ کرد و زمین با متری پنج تا ۶ هزار تومان مشارکت داده شد اما امروز قیمت این زمین به یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان رسیده است که با رایزنی استاندار و به دلیل آن که شهرداری حق کسب و پیشه دارد زمین به قیمت متری ۴۲۰ هزار تومان رسیده است پس با این شرایط خوب پیش آمده شورا باید از خرید این زمین استقبال کند.

آنچه مشخص است شهرداری گرگان با خرید زمین برای طرح های گردشگری برنامه ریزی خواهد کرد. مساله ای که کارشناسان محیط زیست می گویند با توجه به شکست قبلی در احداث هتل و رانش زمین، وارد کردن خسارت به منطقه ای که مردم برای استفاده از طبیعیت به آن جا مراجعه می کنند سوراخ کردن کشتی است همه داخل آن نشسته ایم.

منبع: مهر
 

 

 

ارسال نظر

آخرین اخبار