در راستای نظام الگوی کشت محصولات، کشت برنج به صورت منطقه‌ای یا تک کشتی در استان گلستان انجام می‌شود، در واقع زمین‌های گلستان برای کشت شالی طراحی نشده است.

شالی در الگوی کشت گلستان جایگاهی ندارد

به گزارش گلستان24،شاید تا دو دهه گذشته کشت برنج به طور وسیع در استان گلستان غیر قابل تصور بود در واقع این محصول جایی در الگوی کشت استان نداشت، اما با این وجود کاشت برنج در مزارع گلستان آغاز شد و از آنجایی که این محصول صرفه اقتصادی قابل توجهی برای کشاورزان داشت، دیگر کشاورزان استان نیز مایل به کشت این محصول شدند. ظاهرأ از این اتفاق کسی ناراضی نبود و مسئولان وقت نیز  چندان نارضایتی از کاشت این محصول در استان از خود نشان نمی‌دادند. اما حالا چند سالی می‌شود که مسئولان امر، کشاورزان را از کاشت برنج منع و آنها را به کاشت دیگر محصولات ترغیب می‌کنند، محصولاتی که به گفته کشاورزان نه تنها سودی عاید این قشر نمی‌کند، بلکه مشکلات فراوانی نیز برای آنها به همراه دارد.

یک کشاورز شالیکار گلستانی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت: با وجود مشکلات فراوانی که امروز در بخش کشاورزی با آن مواجه هستیم، اغلب کشاورزان تمایل دارند به سوی کشت محصولاتی که ریسک‌پذیری کمتر و سود بیشتری برای آنها دارد، بروند.

عیسی سلیمی افزود: این روزها در تریبون‌های مختلف، مسئولان صحبت از حذف کشت شالی و جایگزینی محصولاتی چون دانه‌های روغنی می‌کنند اما سخن من به عنوان نماینده بخشی از کشاورزان این است شما چه تمهیداتی برای کشت محصولات جایگزین در اختیار کشاورزان قرار می‌دهید؟

وی بیان کرد: در حالیکه به نهاده‌های کشاورزی یارانه تعلق نمی‌گیرد و پرداخت خرید تضمینی محصولاتی چون دانه‌های روغنی همیشه با تأخیر روبروست، چگونه از کشاورز انتظار دارید از کشت محصولی که می‌تواند به امرار معاش آنها کمک قابل توجهی کند، دست بردارد؟

این کشاورز گلستانی ادامه داد: متأسفانه در کشت دانه‌های روغنی حداقل تسهیلات در اختیار کشاورزان قرار نمی‌گیرد، به دلیل نبود بذر خوب در بازار، ارقام سویا که تا چهار سال پیش در هکتار سه تا چهار تن برداشت انجام می‌شد سال گذشته به کمتر از یک تن رسید که تنها ضرر عاید کشاورزان شد.

افزایش 20 درصدی کشت شالی در استان

بارش‌های نسبتا خوب که از پاییز سال گذشته در استان شروع شد و تاکنون نیز ادامه دارد، حاکی از آن است که امسال کشاورزان گلستانی، مقادیر بیشتری از مزارع خود را به کشت شالی اختصاص می‌دهند.

کارشناس مسئول برنج سازمان جهاد کشاورزی استان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت: سال‌های گذشته به دلیل کاهش ریزش‌های جوی و کمبود آب، استراتژی مبنی بر کاهش کشت شالی در استان تعریف شد.

مهدی محمدرضاپور افزود: در این چند سال محصولاتی که به عنوان کشت جایگزین شالی به کشاورزان معرفی شد از بازاریابی خوبی برخوردار نبود، غلاف‌بندی سویا با مشکل برخورد و پرداخت خرید تضمینی نیز با تأخیر بود از این‌رو کشاورزان در کشت محصولات جایگزین شالی مردد شدند، با توجه به بارش‌های مناسب در استان پیش‌بینی می‌شود امسال کشت شالی 20 تا 25 درصد نسبت به سال گذشته افزایش یابد.

وی خاطرنشان کرد: سال گذشته در 47 هزار و 670 هکتار اراضی استان کشت شالی انجام شد که 10 هزار هکتار بر اثر خشکسالی از بین رفت، گر چه امسال بارش‌ها مناسب بود و آب‌های سطحی استان از وضعیت خوبی برخوردار هستند، اما همچنان آب‌های زیرزمینی استان وضعیت خوبی ندارند و سازمان جهاد کشاورزی هیچ‌گونه حمایتی از کشت شالی با آب چاه نمی‌کند.

محمدرضاپور در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس که چرا کشت شالی در سال‌های گذشته و در بدو امر در استان محدود نشد و امروز که به نقطه بحرانی رسیده است و مسئولان به صرافت افتاده‌اند که کشت این محصول باید در استان محدود شود، گفت: طی سال‌های گذشته میزان بارندگی در استان زیاد بود تا جایی که آب با حجم زیادی در زمین‌ها وجود داشت و برای جلوگیری از آب‌ماندگی، زمین‌های کشاورزی به زهکشی نیاز داشت، از این‌رو کشاورزان تصمیم گرفتند محصولی مانند شالی که سازگاری بیشتری با آب داشت را برای کشت انتخاب کنند، از سویی دیگر در نوار ساحلی استان مانند بندرگز، بندرترکمن و کردکوی بخشی از آب‌ماندگی وجود دارد که در آن مکان‌ها زراعتی غیر از برنج انجام نمی‌شود.

کشت برنج به صورت منطقه‌ای یا تک کشتی در استان انجام می‎شود/ زمین‌های گلستان برای کشت شالی طراحی نشده است

این مقام مسئول یادآوری کرد: در راستای نظام الگوی کشت محصولات، کشت برنج به صورت منطقه‌ای یا تک کشتی در استان انجام خواهد شد، در واقع زمین‌های گلستان برای کشت شالی طراحی نشده است و تنها اراضی نسق که حدود 12 هزار هکتار در استان وجود دارد، برای کشت شالی مورد حمایت سازمان جهاد کشاورزی است، اما واقعیت این است که نمی‌توان جلوی سیاست  مردم را گرفت، چرا که کار سازمان جهاد کشاورزی ترویج است و تنها می‌توان کشاورزان را به کشت محصولات جایگزین تشویق کرد.

نداشتن برنامه و افق بلندمدت نسبت به مسائل بحرانی یکی از مشکلاتی است که در حال حاضر گریبانگیر سازمان‌های کشور است، تا چند سال پیش کشاورزان گلستانی با کشت شالی بیگانه بودند و چنین محصولی در استان کشت نمی‌شد.

به گفته مسئولان، شالی در الگوی کشت استان تعریف نشده است، پس سؤال اینجاست که چرا مسئولانی که امروز در تریبون‌های مختلف سخن از حذف کشت شالی در استان می‌کنند، در همان سال‌های ابتدایی که شاهد روند رو به رشد این کشت در استان بودند، برخوردهای جدی با این امر انجام ندادند، متأسفانه این سیاست غلط در کشور وجود دارد تا زمانی که یک موضوع به نقطه بحرانی خود نرسیده باشد برای آن تصمیم جدی گرفته نمی‌شود و تاوان بی‌برنامگی مسئولان را باید ضعیف‌ترین اقشار جامعه پرداخت کنند.

منبع:فارس

ارسال نظر

آخرین اخبار