طرحی که از باغ به پارک تبدیل شد

در حالی مدیران گرگان مشغول رایزنی برای تبدیل مزار استاد لطفی به پارک هستند که مجموعه فرهنگی «باغ مزار لطفی» را وعده داده بودند ولی هیچ کدام مسئولیت اجرای آن را قبول نکردند.

مزار «استاد لطفی» بهانه ای برای مناقشات مدیران گرگانی

به گزارش گلستان24، مزار استاد لطفی که قرار بود به مجموعه ای فرهنگی تبدیل شود، این روزها به موضوعی برای مناقشات مسئولان تبدیل شده و متولیان امر به جای عمل به وظایف خود و ساخت باغ مزار، از زیر بار مسئولیت شانه خالی کرده و این مساله را به بهانه ای برای اختلافات داخلی خود تبدیل کرده اند.

اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۳ بود که استاد محمدرضا لطفی، نوازنده‌ی پیشکسوت تار، سه‌تار، کمانچه و دف براثر بیماری سرطان درگذشت و پیکر وی سه روز بعد به زادگاهش گرگان منتقل و نیمه اردیبهشت پیکر استاد در محله سبزه مشهد در دل بافت تاریخی گرگان تدفین شد.

از همان دقایق اولیه انتشار خبر فوت استاد جلسات مختلفی برای تصمیم‌گیری برای محل تدفین و اجرای طرحی درخور شأن استاد در قالب مجتمع فرهنگی و هنری برگزار شد و دستگاه‌های مختلف برای تصمیم‌گیری در این خصوص در جلسات عرض‌اندام کردند اما در هیچ‌یک از این جلسات متولی مشخصی برای پیگیری این موضوع مشخص نشد.

تا آنکه گودبرداری و آغاز ساخت مجتمع تجاری اداره کل اوقاف و امور خیریه گلستان در جوار مزار استاد لطفی طرح احداث مجتمع فرهنگی استاد لطفی را برای همیشه منتفی کرد و اجرای طرح باغ مزار استاد لطفی جایگزین مجتمع فرهنگی استاد شد.

 

 

هرچند دستگاه‌های مختلف ازجمله شهرداری، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، راه و شهرسازی، عمران و بهسازی و ... در طرح ساماندهی مزار استاد لطفی نقش داشتند اما درواقع با این تصمیم و با توجه به اینکه متولی اصلی احداث فضای سبز شهرداری است عملاً شهرداری و شورای شهر گرگان متولی اجرای این پروژه شد.

در آستانه برگزاری دومین سالگرد فوت استاد لطفی دفتر بهسازی و احیاء بافت تاریخی گرگان، گرگان دوستان و شورای شهر و شهرداری مرکز استان پای‌کار آمدند و طرح ساماندهی اطراف مقبره استاد آغاز کردند.

طرح ساماندهی قرار بود به‌عنوان پارک محله‌ای استاد معرفی شود

حالا ۵ ماه از آن تاریخ می‌گذرد و خبرگزاری مهر پیگیر آخرین وضعیت اجرای طرح باغ مزار استاد لطفی از مدیر دفتر بهسازی و احیاء بافت تاریخی گرگان که نماینده شرکت عمران و بهسازی در گلستان است، شد و حسین کتولی دراین‌باره گفت: پس از ساخت‌وساز انجام‌شده از سوی اداره کل اوقاف قرار شد طرح ساماندهی مقبره استاد در قالب فضای سبز و پارک شهری به اسم استاد لطفی معرفی شود.

وی افزود: با توجه به اینکه سرانه فضای سبز گرگان بسیار کم است و این سرانه در بافت تاریخی و قدیم تقریباً صفر است این طرح به‌عنوان باغ مزار و پارک محله‌ای با ابعاد کاملاً منطقه‌ای و کشوری که هم در شأن استاد بوده و هم نیاز شهری را رفع می‌کرد مورد موافقت همگان قرار گرفت.

مدیر دفتر بهسازی و احیاء بافت تاریخی گرگان ادامه داد: در این راستا قرار شد تغییراتی در طرح اولیه دیده شود و مطابق صحبت‌های انجام‌شده محدوده جدیدی به طرح تعریف و الحاق شود.

وی اضافه کرد: با هماهنگی دوستان در شورای شهر و راه و شهرسازی و رایزنی در تهران از مشاور خواسته شد تغییرات در طرح اعمال شود و این اتفاق انجام شد.

کتولی تصریح کرد: محدوده جدید به‌گونه‌ای طراحی‌شده بود که هم بزرگ‌تر از طرح قبلی بوده و هم ورودی آن به سمت لاله ۱۳ و محله سبزه مشهد و میدان مصلا سوق داده‌شده بود و هم یکپارچگی در زون فرهنگی که مصلا، زورخانه پوریای ولی، میدان مصلا و تکایای سبزه مشهد ایجاد می‌کرد.

 

 

وی خاطرنشان کرد: این طرح در محدوده‌ای حدود پنج هزار و ۵۰۰ متری مستطیلی شکلی دیده‌شده بود که ۱۱ پلاک مسکونی دو خیابان در آن وجود داشت.

 مدیر دفتر بهسازی و احیاء بافت تاریخی گرگان همچنین گفت: دو بار با حضور تمام دستگاه‌های اجرایی مرتب کمیته فنی تشکیل و طرح در دومین جلسه کمیته مطرح و مصوب شد و با توجه به اینکه شورا و شهرداری اعلام کرده بود اعتبار تملک ۷۰۰ میلیون تومانی را در بودجه امسال شهرداری دیده است با این تصور که طرح دارای مصوبات لازم از سوی شورای شهر و شهرداری است از سوی اداره کل راه و شهرسازی استان به کمیسیون ماده پنج استان آماد تا غیر کاربری‌های لازم مصوب شود.

پس از دو سال باغ مزار مصوبه‌ای در شورای گرگان ندارد

وی افزود: در این جلسه به بهانه اینکه طرح باغ مزار استاد لطفی در شورای شهر گرگان مصوب نشده و شهرداری بدون مصوبه پارلمان شهری الزام به اجرای آن ندارد و ممکن است این طرح در شورا مصوب نشود و باغ مزار به کلاف سردرگم تبدیل شود، این موضوع منتفی شد.

کتولی با انتقاد نسبت به اینکه پس از دو سال هیچ مصوبه‌ای برای اجرای باغ مزار در شورای شهر گرگان وجود ندارد، ادامه داد: عملاً با این خلأ (نبود مصوبه شورا) نمی‌توان هیچ اقدام اجرایی انجام داد و باغ مزار استاد به‌روزهای نخست بازگشته و باید منتظر مطرح‌شدن و تصویب آن در شورای مرکز استان باشد.

 

 

وی با یادآوری اینکه مجموعه دفتر بهسازی و احیاء بافت تاریخی گرگان موظف به اجرای کاری در این طرح نبوده و مانند همه دوستان با مسئولیت‌پذیری و به‌صورت خودجوش در این موضوع ورود کرده بودیم و بنا داشتیم بودجه‌ای را برای آن فراهم کنیم، اضافه کرد: به‌هم‌ریختگی‌های موجود نشان می‌دهد باغ مزار استاد لطفی پس از دو سال همچنان متولی ندارد و با تصمیم اخیر کمیسیون ماده پنج شهرداری و شورا متولی آن است و دیگر دستگاه‌ها معین می‌شوند.

کتولی اظهار کرد: امیدواریم این طرح در شورا مصوب شود و شهرداری و شورای اسلامی مرکز استان متولی باغ مزار استاد که یکی از مفاخر استان و کشور است، شود.

مخالف اجرای باغ مزار نیستیم

هرچند مدیر دفتر بهسازی و احیاء بافت تاریخی گرگان نبود مصوبه برای اجرای طرح باغ مزار استاد لطفی را دلیل تائید نشدن موضوع در کمیسیون ماده پنج می‌داند اما معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گلستان معتقد است وضعیت و جزییات اجرای طرح باغ مزار استاد لطفی مشخص نیست و هیچ مخالفتی با اجرای آن از سوی کمیسیون ماده پنج وجود ندارد.

رضا مروتی با تأکید بر اینکه استانداری گلستان به دنبال شکل‌گیری و اجرای طرح باغ مزار استاد است، گفت: برخلاف آنچه در برخی از محافل و فضای مجازی مطرح می‌شود نه‌تنها مخالف اجرای این طرح نیستیم بلکه بر تسریع در اجرای آن تأکیدداریم.

وی افزود: وظیفه کمیسیون ماده پنج تائید طرح باغ مزار نیست بلکه در این کمیسیون تغییر کاربری زمین و تراکمات شهری و مغایرت‌های غیراساسی طرح جامع موردبحث قرار می‌گیرد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گلستان اضافه کرد: متأسفانه برخلاف آنچه بیان می‌شود نه طرح شفاف و روشنی وجود دارد و نه مساحتی که قرار است در آن طرح اجرا شود اعلام‌شده است؛ درواقع هیچ طرح مصوبی برای باغ مزار وجود ندارد.

 

 

وی تصریح کرد: ابتدا از طرحی صحبت شده بود که در آن خانه استاد لطفی در نظر گرفته‌شده بود این در حالی بود که استاد منزلی در آن محدوده نداشته‌اند.

وی خاطرنشان کرد: در آخرین جلسه کمیسیون ماده پنج موضوع تغییر کاربری پهنه وسیعی در اطراف مقبره استاد بدون بیان جزییات آن مطرح شد اما عملاً امکان تغییر کاربری بدون درخواست و رضایت مالکان وجود ندارد.

مروتی اظهار کرد: در اطراف باغ مزار املاک مختلفی وجود دارد ازجمله آنکه بعضی از املاک در تولیت اوقاف است و به‌غیراز مباحث قانونی مسائل شرعی هم مطرح می‌شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گلستان گفت: به نظر می‌رسد عده‌ای دنبال سیاه نمایی و انداختن توپ در زمین دیگران هستند تا وانمود کنند ما خواستیم انجام دهیم اما دیگران اجازه ندادند.

هیچ‌یک از تعهدات عملی نشد

مروتی معتقد است هیچ مصوبه‌ای برای تملک و اجرای باغ مزار وجود ندارد درحالی‌که در فروردین‌ماه امسال محمدرضا سبطی، عضو کمیسیون عمران و توسعه شهری شورای اسلامی گرگان از تصویب اعتبار دو میلیارد تومانی در بودجه امسال شهرداری و تملک دو پلاک در شمال مقبره استاد و انجام مطالعات گونه شناسی اجرای باغ مزار استاد خبر داده بود.

چندوچون این مصوبه و اجرای طرح را از عضو دیگر کمیسیون عمران شورای شهر گرگان پیگیر شدیم و سید محمد قدس مفیدی گفت: تاکنون جلسات مختلف تصمیم‌گیری در خصوص باغ مزار استاد در مرکز استان تشکیل‌شده و حرف‌های زیادی بیان‌شده و وعده‌های بسیاری داده‌شده است که تاکنون هیچ‌یک از آن‌ها محقق نشده است.

وی افزود: شهرداری گرگان درحالی‌که متولی این پروژه نبود ۲.۵ میلیارد تومان زمین برای اجرای آن اختصاص داده و اعتبار قابل‌توجهی هم برای تملک و یا عمرانی در اطراف باغ مزار در بودجه امسال پیش‌بینی کرده است.

عضو شورای اسلامی مرکز استان ادامه داد: اما اعتبار وعده داده‌شده از سوی نماینده سابق مردم در مجلس شورای اسلامی، عمران و مسکن‌سازان، راه و شهرسازی و متولیان اجرای طرح آفتاب که به بافت تاریخی گرگان صدمه بسیاری وارد کرده، کجاست و چرا تاکنون تخصیص پیدا نکرده است؟

 

 

قدس مفیدی اضافه کرد: وجود مقبره استاد لطفی و حضور بزرگان فرهنگی و هنری کشور برای ادای احترام به استاد در گرگان، فرصت و پتانسیل مناسبی برای مرکز استان است و قطعاً شورای اسلامی در بودجه سال بعد هم برای ساماندهی و اجرای باغ مزار اعتبار مصوب می‌کند.

وی تصریح کرد: به اعتقاد بنده اگر دولت و بدنه استانی تصمیم و اراده برای اجرای طرح باغ مزار استاد داشته باشد، راهکار آن را هم پیدا می‌کند؛ شورا و شهرداری گرگان انتظار دارد دیگر دستگاه‌ها نیز به وعده‌های خود در مورد باغ مزار جامه عمل بپوشانند.

حرف‌های ضدونقیض در خصوص اجرای باغ مزار استاد لطفی نشان می‌دهد که این طرح همچنان متولی خاصی ندارد و چاره‌ای جز تصویب طرح در شورای اسلامی مرکز استان وجود ندارد هرچند بسیاری معتقدند استانداری گلستان و کمیسیون ماده پنج همان‌طور که در مورداجرای هتل ۱۵ طبقه در ناهار خوران خود راسا اقدام کرد درحالی‌که شهرداری مالک عرصه نبود و می‌توانست به تغییر کاربری زمین‌های اطراف مزار استاد لطفی و لحاظ شدن آن در طرح تفضیلی رأی مثبت دهد؛ اما درنهایت آنچه مسلم است آنکه باغ مزار استاد لطفی همچنان باید چشم‌انتظار تصویب در صحن شورای شهر گرگان باشد.

مهر

ارسال نظر

آخرین اخبار