کمک اقتصاد مقاومتی به کشت جایگزین شالی

کارآفرین گلستانی این روزها با تولید گیاهان دارویی سعی دارد علاوه بر اشتغال‌زایی دریچه‌ای جدید به روی اقتصاد استان باز کند.

گیاهان دارویی شفا بخش اقتصاد گلستان می شوند

در تور یک روزه بازدید بسیج رسانه استان گلستان که به همراه خبرنگاران از عرصه های اقتصاد مقاومتی انجام شد با تعدادی از کارآفرینانی آشنا شدیم که با نگرش شفای اقتصاد استان کار خود را پیش می‌برند.

به گزارش گلستان24، حمیدرضا رستمانی، پزشک عمومی که این روزها ترم آخر رشته طب سنتی را در یکی از دانشگاه‌های شهر مشهد می‌گذراند چند سالی است که تصمیم گرفته رسالت خود را در راستای طرح اقتصاد مقاومتی به منصه ظهور برساند.

رستمانی با تحصیل در رشته طب سنتی و با توجه به گرایش روزافزونی که مردم برای استفاده از داروهای گیاهی به جای داروهای شیمیایی دارند احساس کرد در کنار رشته تحصیلی خود رسالت دیگری هم دارد و آن هم ترویج کشت گیاهان دارویی است.

او کار خود را با زمین پدری که متراژی حدود پنج هزار و ۵۰۰ مترمربع دارد شروع کرده و بعد از گرفتن مجوزهای لازم و کسب راهنمایی از متخصصین این امر از اوایل سال ۹۲ با سرمایه شخصی زمین را برای نشاء گیاهان دارویی آماده کرد.

۱۳۰۰ گونه خاص گیاهی در کشور رشد می کند

طبق گفته‌های این کارآفرین، کشور ایران از ۱۳ اقلیم کشاورزی موجود در دنیا  از ۱۱ اقلیم بهره‌مند است، همچنین بیش از هشت هزار گونه گیاهی در کشور کشت می شود که بیش از یک هزار و ۳۰۰ گونه خاص کشور ماست و در هیچ کجای دیگر کشت نمی‌شود.

نعناع، فلفل، آویشن، بادرنجبویه، گل محمدی، مرزنگوش و به‌لیمو گیاهانی است که در این زمین کشت شده و در حال برداشت است. یکی از نکات جالبی که در رابطه با گیاهان تولیدشده توسط این کارآفرین وجود دارد این است که این گیاهان نسبت به گونه‌های مشابه خود که در استان‌های دیگر پرورش پیدا می‌کنند از ماده مؤثره بالاتری برخوردار است به طوری که موجب تعجب خود این کارآفرین نیز شده است چرا که تعدادی از این گیاهان بومی این منطقه نیستند و به طور طبیعی باید در مناطق خشک کشور به خوبی رشد کنند.

 

 

گلستان قابلیت رقابت در تولیدات گیاهی را با استان های پیش رو دارد

رستمانی می‌گوید: حیف است در کشوری که مهد طب سنتی است پرورش گیاهان سنتی را به شکل بومی انجام ندهیم چرا که منطقه گلستان برای کشت برخی از گیاهان دارویی بسیار مناسب است و ما قابلیت رقابت با استان‌های دیگر را در کشور داریم.

وی اضافه می‌کند: ۷۰ درصد مشتری محصولات گیاهی من از خارج از استان و عمدتاً از کارخانه جات خراسان رضوی هستند.

رستمانی می‌گوید: متأسفانه ما تاکنون نیازهای گیاهان دارویی خود را از استان‌های دیگر مانند اصفهان تأمین می‌کردیم اما با گسترش این کار می‌توانیم علاوه بر استان خود نیازهای استان‌های دیگر را هم برطرف کنیم و هدف اصلی من از قدم گذاشتن در این عرصه شناسایی مسیر درست و موانع موجود در این کار است تا بتوانیم به راحتی از این موانع عبور کنیم.

رطوبت بالا مانع خشک کردن گیاهان دارویی میشود

این کارآفرین عرصه اقتصاد مقاومتی در رابطه با مشکلات پیش روی کارش می‌گوید: این گیاهانی که ما برای پرورش انتخاب کرده‌ایم در محیط‌های خشک به خوبی خشک می‌شوند و ما به دلیل رطوبت بالای این منطقه نمی‌توانیم این گیاهان را به خوبی خشک‌کنیم به همین دلیل به دنبال ایجاد سالن خشک کردن هستیم که اگر راه‌اندازی شود مشکلاتمان در این زمینه مرتفع می‌شود.

رستمانی اضافه می‌کند: ما محدودیت‌هایی در رابطه با  مصرف آب  داریم و در حال حاضر از روش قطره‌چکانی برای آب دادن به گیاهان استفاده می‌کنیم و سعی می‌کنیم آب را هدر ندهیم. همچنین استان از نظر بسته‌بندی محصولات ضعیف است و اگر از ما حمایت شود می‌توانیم عملیات بسته‌بندی و عرق‌گیری را از این گیاهان انجام دهیم تا اشتغال‌زایی به وجود آوریم.

این پزشک کارآفرین در ادامه به نبود ساماندهی در تولیدات گیاهی اشاره می‌کند و می‌گوید: یک بخش استراتژیکی تولیدات ما گیاه بادرنجبویه است که در حال حاضر تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان گیاهان دارویی ما این گیاه را از استان‌های دیگر تأمین می‌کنند و این در حالی است که استان ما تیره اصلی این گیاه و مرغوب‌ترین نوع آن را تولید می‌کند؛ به همین دلیل است که استان‌های دیگر از ما سفارش می‌گیرند و اینکه در استان خودمان این گیاه شناخته‌شده نیست به نبود برنامه‌ریزی از سوی عوامل آن مربوط می‌شود.

 

 

رستمانی معتقد است با ایجاد یک فروشگاه مرکزی که عرضه‌کننده گیاهان دارویی استان باشد تا حدودی این مشکل را برطرف می‌کند؛ علاوه بر این فراهم کردن فضای آگاهی و حمایت از کشاورزانی که برای بار اول به سمت کشت این‌گونه گیاهان می روند، ایجاد تعاونی برای حمایت از افرادی که در ابعاد کوچک به کشت گیاهان دارویی می‌پردازند، اعطای تسهیلات به کشاورزان برای توسعه فعالیت خود و بازاریابی مناسب از جمله کارهایی است که می‌تواند به تشویق کشاورزان کمک کند.

این کارآفرین گلستانی کشت گیاهان دارویی را جایگزین مناسبی برای کشت شالی می‌داند و دلیلی که برای این امر عنوان می‌کند این است که استان ما با کم آبی مواجه است و از آنجایی که کشت گیاهان دارویی به آب کمی احتیاج دارد و نیاز به سم خاصی ندارد، با یک بار کاشت چندین بار برداشت می‌کنند، نیاز به وجین ندارد و با یک هزینه کم سود پر بازدهی دارد.

رستمانی در رابطه با چشم‌انداز حرفه‌ای که انتخاب کرده می‌گوید: با توجه به اینکه مردم در حال حاضر به استفاده از داروهای گیاهی به جای داروهای شیمایی رو آورده‌اند و از عرقیات و شربت‌های گیاهی استقبال می‌کنند ما می‌توانیم با تهیه شربت به‌لیمو و بادرنجبویه و حتی پمادهای گیاهی با خاصیت درمانی زمینه کار خود را گسترش دهیم.

 

 

وی با اشاره به تسهیلاتی ۲۰۰ میلیون تومانی که از صندوق ملی دریافت کرده می گوید: تا کنون نیمی از این تسهیلات به من پرداخت شده اما سود ۱۶ درصدی که برای آن در نظر گرفته اند برای کارآفرینانی که در ابتدای کار هستند سنگین است.

تحقق اقتصاد مقاومتی که بسیار از سوی مقام معظم رهبری تاکیده و ابلاغ شده است، تنها راهکار برون رفت اقتصاد از وضعیت فعلی است. آنچه مشاهده شد تلاش بخشش خصوصی و از خود گذشتگی آن ها برای دستیابی به این مهم است. ولی همانطور که فعالان این بخش عنوان کردند، حمایت های دولتی بخصوص بانک ها در دستیابی به اقتصاد مقاومتی بسیار کمرنگ است. لذا لازم است بخش دولتی همانند بخش خصوصی در این زمینه همراه شده تا در سالی که به نام اقدام و عمل نام گذاری شده بتوان مشکلات اقتصادی کشور را به حداقل رساند.

منبع: مهر

ارسال نظر

آخرین اخبار