رئیس سازمان سنجش کشور از احتمال اعلام نتایج نهایی کنکور سراسری سال آینده در هفته اول مهر 95 خبر داد.

زمان اعلام نتایج کنکور سراسری 95 اعلام شد
به گزارش گلستان24، دکتر خدایی رئیس سازمان سنجش کشور در مراسم تجلیل از نفرات برتر آزمون سراسری و المپیاد علمی دانشجویی سال 94 که امروز در دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهران برگزار شد گفت: باید بتوانیم از توان و ظرفیت کشور در پذیرش دانشجو به ویژه از کشورهای همسایه استفاده کنیم امروز از نفراتی تقدیر شد که نفرات اول تا پنجم گروه‌های آموزشی ریاضی و فنی ، علوم تجربی و انسانی و همچنین گروه هنر و زبان خارجه هستند. 
 
ما در آزمون سراسری جز رشته تجربی رقابت سختی را بین اعضای یک گروه آزمایشی پیش‌بینی نمی‌کنیم. 
 
وی ادامه داد: در کنکور سال 94 در رشته ریاضی 180 هزار ثبت نام کننده داشتیم و در مقابل 270 هزار نفر ظرفیت. این نشان می‌دهد در کنکور بحث اصلی در نوع و کیفیت صندلی است که رقابتی را ایجاد می‌کند بنابراین این بحث باید مورد توجه قرار گیرد. 
 
دکتر خدایی بیان کرد: با توجه به تقارن ماه رمضان کنکور سراسری سال 95 در 24 و بیست و پنجم تیرماه 95 بعد از ماه رمضان برگزار می‌شود. به دلیل این تاخیر در برگزاری کنکور نسبت به سالهای گذشته به دانشگاه‌ها اعلام کردیم که آمادگی لازم را داشته باشند چرا که ممکن است احتمالا اعلام نتایج نهایی به هفته اول مهر ماه بکشد. 
 
وی عنوان کرد: در بخش المپیاد علمی دانشجویی که از سال 1375 شروع شده است ما توانسته‌ایم 20 دوره ملی و 16 دوره بین‌المللی در رشته‌های شیمی ،‌آمار، و ریاضی ، به صورت منظم برگزار کنیم. که در این بخش از دو طریق شرکت‌کنندگان وارد قالب نهایی می‌شوند. 
 
وی افزود: در مجموع در بخش المپیاد علمی دانشجویی 777 نفر طی دو روز در دانشگاه تربیت مدرس رقابت کردندو سرانجام در 17 رشته اسامی برترین‌ها را اعلام کردند. 
 
از دانشگاه صنعتی شریف 16 مدال از دانشگاه تهران 9 مدال و از دانشگاه شیراز 7 مدال تعیین شده است. 
این افراد عضو بنیاد نخبگان می‌شوند و از مزایای این بنیاد از قبیل تسهیل در پذیرش برخوردار می گردند. 
رئیس سازمان سنجش در خصوص المپیاد بین‌المللی تصریح کرد: 10 کشور خارجی به همراه ایران در 24 تا 29 مرداد ماه در المپیاد بین‌المللی شرکت کردند که سرانجام در رشته ریاضی ایران مقام اول،‌در شیمی ایران مقام دوم و در رشته آمار ایران به مقام اول نایل شد. 
 
وی ادامه داد: از 126 نفر که در این المپیادها شرکت کردند 15 نفر برگزیده را بی‌آزمون وارد دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی می‌شوند. 
رئیس سازمان سنجش بیان کرد: با توجه به مصوبات جدید به المپیادهای علمی و دانشجویی در سال 95 ،‌ 3 رشته علوم جغرافیایی ، علوم زمین و مهندسی مواد، اضافه شدند بنابراین در سال آینده در 20 رشته المپیاد خواهیم داشت. 
 
وی بیان کرد: در سازمان سنجش در حدود 6 میلیون آزمون از آزمون‌های حرفه‌ای و استخدامی گرفته تا ورودی‌های دانشگاه‌ها برگزار می‌کنیم و سعی کردیم در کل این مراحل سه اصل را مد نظر قرار دهیم اصل اول شفافیت و سرعت در کل فرآیندها با تکیه بر دولت الکترونیک،‌ اصل دوم عدالت آموزشی‌( یکی از نمادهای عدالت شاید سازمان سنجش باشد که فارغ‌ از مسئله‌ای به داوطلبی که به این سازمان مراجعه می‌کنند شانس برابر می‌دهد) و اصل سوم سنجش و اندازه گیری بر مبنای روش علمی است. 
 
خدایی اظهار داشت 80 تا 90 درصد استخدام‌ها در بخش دولتی در سازمان سنجش انجام می‌شود و می‌توانیم بگوییم که این دولت به خوبی استخدام را شفاف کرده است و شانس برابر به همه مردم برای رقابت داده است. 
 
این موضوع بسیار مهم و قابل تقدیر است چرا که هرچه جذب نیرو را درست کنیم به تبع آن مسائل و مشکلاتمان نیز حل می‌شود. 
 
وی در پایان در خصوص تاثیر قطعی سوابق تحصیلی در کنکور سال آینده عنوان کرد: مسئله تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور انعکاس بسیار زیادی داشت و می‌توان گفت که موضوع حساسیت‌ بر انگیزی بود. در سال 95 تاثیر سوابق تحصیلی بر اساس قوانین الزام آور است و ما نمی‌خواهیم در اجرا کردن یا نکردن رای دیوان عدالت دستوری را صادر کنیم چرا که این رای لازم‌الاجرا است. 
 
برداشت شورای سنجش پذیرش دانشجو در واقع این بود تاثیر سوابق تاثیری از 25 درصد شروع شود و به تناسب امتحانات نهایی رشد یابد.بنابراین با توجه بر اختلاف برداشت از قانون اگر برداشت ما تایید نشود به همان برداشت رای دیوان عدالت عمل می کنیم. 
 
انتهای پیام/ 

منبع: باشگاه خبرنگاران

ارسال نظر

آخرین اخبار