برای گذراندن مرخصی استعلاجی؛

امید کوکبی دانشمند گنبدی برای گذران مرخصی دوهفته‌ای خود به زادگاهش گنبد آمده است. او محکوم به تحمل ۱۰ سال حبس به اتهام “ارتباط با دول متخاصم” و “کسب مال نامشروع” است.

امید کوکبی به زادگاهش بازگشت + عکس

شب (چهارشنبه) برخی رسانه‌های خارجی از مرخصی استعلاجی امید کوکبی، نخبه علمی گنبدی خبر دادند. این رسانه‌ها مدعی شدند وی با قرار وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی و برای دوهفته به مرخصی آمده است.

به گزارش گلستان24، این خبر از صبح روز (پنجشنبه) و با انتشار تصاویری از حضور او در منزل پدری‌اش در شبکه‌های اجتماعی محلی رنگ واقعیت به خود گرفت. ساعتی پیش حضور وی در دریاچه مصنوعی گنبدکاووس با عکس العمل‌های جالب و متفاوت همشهریانش مواجه شد.

ایلنا در این رابطه نوشته است: امید کوکبی نخبه علمی در رشته فیزیک گرایش لیزر است. او رتبه یک از منطقه ۳ و رتبه ۲۹ کشوری در کنکور ورودی دانشگاه در سال ۱۳۷۹، برنده المپیاد دانش‌آموزی آزمایشگاهی شیمی در سال ۱۳۷۸ و ورودی سال ۷۹ دکترای پیوسته فیزیک و همزمان مهندسی مکانیک دانشگاه صنعتی شریف بود و از دانشجویانی است که به عنوان دانشجوی نخبه تقدیرنامه‌ای از رهبر انقلاب دریافت کرده است.

در سال ۱۳۸۶ برای ادامه تحصیل به بارسلونا اسپانیا رفته و در مرکز تحقیقات علوم فوتونیک مقطع کار‌شناسی ارشد و دکترای خود را در رشته فیزیک- لیزر با موفقیت و با چاپ مقاله‌های متعدد در معتبر‌ترین مجله‌های علمی و ارائه مقال‌های متعدد در کنفرانس‌های علمی دنیا به پایان رساند.

در سال ۱۳۸۹ برای مقطع فوق دکترا وارد دانشگاه آستین در تگزاس آمریکا شد. در دی ماه‌‌ همان سال در تعطیلات زمستانی برای دیدار با خانواده خود به ایران بازگشت. در ۱۰بهمن ماه در هنگام بازگشت به محل تحصیل دستگیر و ابتدا اتهام اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور به وی تفهیم می‌شود و پس از مدتی اتهام ارتباط با دول متخاصم یعنی آمریکا به او تفهیم و به همین جرم هم به ده سال حبس یعنی حداکثر مجازات قانونی محکوم می‌شود. او هم اکنون ۵ سال و ۴ ماه از محکومیت خود را گذرانده است.

شعبه ۳۶ دیوان عالی کشور در سال ۹۳ به سه دلیل مهم آقای کوکبی را بی‌گناه و رای صادره را فاقد وجاهت و مستعد اعاده دانست آن سه دلیل عبارت بودند از: ۱- متخاصم نبودن دولت محل تحصیل وی به استناد نامه رسمی وزارت امور خارجه که مسئول رسمی دیپلماسی کشور است ۲- فقد هرگونه مدرک و دلیلی در پرونده علیه او و ۳- عدم دسترسی وی به هرگونه اسناد طبقه‌بندی شده و محرمانه، تا احیاناً بتواند آن‌ها را در اختیار دولتی متخاصم قرار دهد.

به نظر می‌آید با توجه به شرایط و ملاحظات گوناگون پرونده امید کوکبی، باید منتظر خبرهای غیرمنتظره دیگری باشیم.

منبع: سلام گنبد

ارسال نظر

  • رضا
    0

    لعنت بر....

آخرین اخبار