حوادث روزهای پیش از آغاز جنگ تحمیلی

محمدعلی رجایی با بنی‌صدر دیدار و گفت‌وگو کرد. نکته در خور تامل در پایان این دیدار سکوت رجایی و مصاحبه بنی‌صدر است.

اتفاقی که رییس جمهور را به سکوت وا داشت/سپاه: اگر اقدامی نشود به خانه امام می رویم

به گزارش گلستان24، معمولا حوادثی که استقلال یا تمامیت ارضی کشوری را تهدید می کنند، یک شبه اتفاق نمی افتند؛ شرایطی خاص برای وقوعشان لازم است که گاهی سابقه شکل گیری شان به چندین سال قبل بر می‌گردد. روزها و ماههای پیش از وقوع جنگ تحمیلی، تبدارترین ایام در تاریخ معاصر ایران اسلامی است. درگیری های مرزی با عراق، کشمکش ها و درگیری های گروهک های ضد انقلاب در تهران و نوار مرزی غرب و جنوب شرقی کشور، مردم را ناراضی و هراسان کرده بود. در این میان حکومت نوپای جمهوری اسلامی با پشت سرگذاشتن انتخاباتی موفق که در آن ابوالحسن بنی صدر به ریاست جمهوری انتخاب شد، می رفت تا با تایید وزرای کابینه در مجلس، تسلط خود را بر کشور بدست گیرد.

اما در این گیرودار گروه های ضدانقلاب که در ایام پس از پیروزی انقلاب تا آن لحظه، فرصت خوبی برای برنامه ریزی اغتشاش و تفرقه اندازی را داشته اند، فرصت نفس تازه کردن به مسئولان مملکتی و نظامی را نداده و با اتحادشان با عوامل رژیم صدام موجی از ناآرامی را در کشور به راه می اندازند؛ ناآرامی هایی که در روزهای گرم شهریورماه 59، مردم غرب کشور را هراسان و در انتظار وقوع جنگی تمام عیار می نشاند. در ادامه حوادث دوم شهریور ماه 59 را که به طور مفصل در روزنامه جمهوری اسلامی و کتاب نهم از مجموعه کتابهای روزشمار جنگ ایران و عراق به آن اشاره شده، به اختصار می خوانید.

 

*چراغ خاموش

گزارش‌ها و خبرهای امروز حاکی از تداوم وضعیت بحرانی و فوق‌العاده در مناطق مرزی است. گزارش لشگر 88 حاکی است در ساعت‌های اولیه امروز در منطقه هوان و گرده‌نو بین نیروهای خودی و دشمن درگیری حاصل و با فعالیت‌های نیروهای خودی دشمن به عقب رانده شد. در این درگیری یک جوانمرد شهید و دو جوانمرد دیگر مجروح شدند.

بنابر همین گزارش در ساعت 11 امروز نیز در تیله‌کوه مجددا درگیری حاصل و فعلا (ساعت مخابره پیام: 12 و 10 دقیقه 59/6/2) ادامه دارد و تا این لحظه یک درجه‌دار شهید و دو نفر مجروح شدند. همچنین آتش‌باری متقابل در گرده‌نو که از ساعت 10 شب گذشته شروع شده بود حدود 20 ساعت طول کشید.

در پی نقل و انتقال وسیع عراق در هفته گذشته در مقابل مرزهای غرب ایران از جمله نقل و انتقال یک لشگر عراقی در مرز قصر شیرین و اعلام آن کشور مبنی بر حمله هوایی به ایران رادارهای مرزی ایران نیز اوایل بامداد امروز خطر حمله هوایی را اعلام کردند که در نتیجه ستاد عملیات غرب کشور ضمن ‌آماده‌باش به کلیه واحدهای خود در این مناطق دستور داد در غرب کشور خاموشی برقرار گردد.

*اگر اقدامی نشود به خانه امام می رویم

گزارشی از سپاه غرب کشور ضمن اشاره به بحرانی بودن اوضاع این مناطق وضعیت پدافندی آن را ضعیف توصیف کرده است: «عراق با میگ‌های خود سراسر منطقه را شناسایی می‌کند ولی متاسفانه با اینکه هم هواپیماهای عراقی دیده می‌شوند و هم رادار آنها را نشان می‌دهد به علت ضعیف بودن توپ‌های ضد هوایی 23 میلی‌متری و ضعف پایگاه هوایی به طوری که از فرمانده پایگاه درخواست پشتیبانی هوایی می‌شود و ایشان اظهار می‌دارد باید به اطلاع ستاد مشترک برساند تا آنها بتوانند با تهران تماس بگیرند و از‌ آنجا تصمیم‌گیری شود میگ‌ها وقت دارند تمام منطقه را بکوبند چه برسد به شناسایی. 

این گزارش می‌افزاید عراق به کلیه نیروهای خود آماده‌باش درجه یک داده است و شدیدا تقویت کرده‌اند. در روز 59/6/2 صدام حسین به پاسگاه روبروی باویسی آمده و شخصا دستور حمله را صادر کرد. با توجه به موارد بالا اخطار می‌شود به احتمال قوی یک جنگ تمام عیار خواهیم داشت. ارتش ما شدیدا در منطقه ضعیف می‌باشد و توپ‌های ضد هوایی ضعف دارند. از آن همه تجهیزات قوی ضد هوایی استفاده نمی‌شود. کلیه بچه‌ها اخطار کردند که اگر تا آخر این هفته اقدام لازم انجام نشود همگی به خانه امام خواهیم رفت.»

*دولت هرچه سریع تر کار را یکسره کند

یک فرمانده عملیاتی سازمان پیش‌مرگان مسلمان کرد در مصاحبه‌ای که در شماره امروز روزنامه انقلاب اسلامی منتشر شد هشدار داد «اکنون با نزدیک شدن فصل زمستان برای خاتمه دادن به درگیری‌ها باید هرچه زودتر تمام مناطق کوهستانی کنار شهر که اکثرا پناهگاه‌ گروه‌های ضد انقلاب است پاکسازی شود؛ زیرا انها اکنون نمی‌توانند داخل شهر شوند و مردم اینها را می‌شناسند و اطلاع می‌دهند، اما مسئله مهم این است که چون اینها در زمستان نمی‌توانند در کوه بمانند در نتیجه قصد دارند اسلحه‌هایشان را پنهان کنند و زمستان به شهر بیایند. در شهر شروع به تبلیغات و شایعه‌سازی بکنند و باز برای تابستان نیرو جمع بکنند، بنابراین دولت هرچه سریع‌تر کار را یکسره کند. دیگر اینکه مرزها را ببندد و ارتش در آنجا مستقر شود؛ زیرا وقتی مرز باز است آنها از کشورهای بیگانه کمک می‌گیرند. 

*خانه تیمی در عباس آباد

عصر روز گذشته در آمل به هنگام جمع‌آوری روزنامه‌های کثیرالانتشار وابسته به گروه‌های چپ در شهر که با حکم فرماندار و دادستان انقلاب و سپاه پاسداران آمل صورت می‌گرفت بین سپاه پاسداران و گروهی از مردم از یک طرف و هواداران گروه چپ از سوی دیگر درگیری شدیدی رخ داد که دو ساعت به طول انجامید. در محله عباس‌آباد تهران هم عصر دیروز یک خانه تیمی متعلق به چریک‌های فدایی خلق با تلاش افراد کمیته منطقه سه شهید مفتح کشف شد. کشف چنین مخفیگاه‌هایی حاکی از آمادگی گروه‌های تندرو چپ برای ورود به فاز نظامی است.

به گزارش روزنامه جمهوری اسلامی در این خانه تیمی مقادیر زیادی دارو، اسلحه، مهر لشگر 28 کردستان و مهرهای ارگان‌های نظامی و انتظامی دیگر و اعلامیه‌های سازمان چریک‌های فدایی خلق کشف شد.

این گزارش حاکی است؛ این خانه متعلق به یکی از افسران فعال در کودتای ننگین 28 مرداد به نام سرهنگ نابت می‌باشد که فعلا فراری است.

*سکوت رجائی، مصاحبه بنی صدر

پیش از ظهر امروز محمدعلی رجایی با بنی‌صدر دیدار و گفت‌وگو کرد. در این جلسه درباره تعیین وزرای کابینه رجایی و اسامی وزرایی که نخست‌وزیر قرار است به مجلس معرفی کند بحث و تبادل نظر شد.

نکته در خور تامل در پایان این دیدار سکوت رجایی و مصاحبه بنی‌صدر است. رجایی در یک کلام در پاسخ به نتیجه این ملاقات اعلام کرد که حاضر به اظهارنظر نیست و درباره اینکه کابینه چه وقت معرفی خواهد شد گفته است که معلوم نیست و حالا هیچ صحبتی ندارم.

بنی‌صدر نیز در پایان این دیدار در مصاحبه با خبرگزاری فارس و روزنامه انقلاب اسلامی در پاسخ به این سوال که آیا شما کابینه را تایید کرده‌اید یا نه؟ گفت: این برمی‌گردد به اصل قضیه.

وی در توضیح اصل قضیه گفت: بناست من راجع به این قضیه سکوت کنم تا ببینم بعد چه می‌شود.

*قطب زاده: محاکمه گروگان ها به نفع ایران نیست

صادق قطب‌زاده وزیر امور خارجه ایران در مصاحبه با مجله آمریکایی تایم مخالفت شدید خود را با محاکمه گروگان‌های آمریکایی اعلام کرد و گفت: از پارلمان ایران خواسته است از طرح خود مبنی بر محاکمه گروگان‌های آمریکایی صرف‌نظر کند.

وی در این مصاحبه گفت: یک چنین محاکمه‌ای به نفع ایران تمام نخواهد شد.

وی در عین حال تاکید کرد: تا وقتی سپرده‌ها و اموال ایران از آمریکا بازگردانده نشود، گروگان‌های آمریکایی آزاد نخواهند شد.

منبع: فارس

ارسال نظر

آخرین اخبار