برای اصلاح طلبان «هرتوافقی بهتر از عدم توافق است»

رسانه های اصلاح طلب که با خط واحد «هرتوافقی بهتر از عدم توافق» در تلاش برای حمایت از تیم مذاکره کننده هستند، این روزها حتی در مصاحبه های خود به زور می خواهند خواسته خود را از زبان مصاحبه شونده بیرون بکشند.

وقتی روزنامه های اصلاح طلب همه مشکلات را گردن تحریم ها می اندازند/ کارشناسان چه می گویند؟

به گزارش گلستان 24، در دوره های قبلی وقتی روزنامه های اصلاح طلب درباره تحریم ها حرف می زدند، درباره بیان مشکلات داخلی کشور یک نظر را به طور مشترک و یک خط رسانه ای واحد منتشر می کردند و آن این بود که نقش عدم مدیریت و کفایت داخلی در اداره کشور بیشتر از تحریم هاست. البته آنها این نسبت را آنقدر بالا می گرفتند که گویی تحریم ها هیچ تاثیری بر مشکلات کشور ندارد.

این روزها و در حالی که نزدیک به دوسال از ریاست جمهوری روحانی می گذرد، خط رسانه ای مشخص این روزنامه ها با تاکید بر اثر بیش از اندازه تحریم ها بر وضعیت کشور در خبرها و گزارشهای خود دوران بدون توافق را دورانی مشکل زا تصویر می کنند.

رسانه های اصلاح طلب که با خط واحد «هرتوافقی بهتر از عدم توافق» در تلاش برای حمایت از تیم مذاکره کننده هستند، این روزها حتی در مصاحبه های خود به زور می خواهند خواسته خود را از زبان مصاحبه شونده بیرون بکشند.

در یکی از این موارد جعفر توفیقی در گفت و گویی با روزنامه اصلاح طلب آرمان با تاکید بر اینکه آنگونه که مطرح می شود تحریم‌ها نتوانست بر روند رشد علمی کشور تاثیرگذار باشد، گفتشرایطی که ماحصل اعمال تحریم‌ها بر کشور بوده، سبب شده دانشمندان ما با درک این تهدید و محدودیت‌ها به این فکر بیفتند که می‌توانند با اتکا به ظرفیت و توانمندی خودشان نسبت به تولید علم و مرتفع ساختن مشکلات کشور اقدام کنند و نتیجه این شد که بسیاری از علوم و فناوری‌ها در همین دوران تحریم با وجود همه این محدودیت‌ها به بار نشست و در برآیند کلی جایگاه علمی کشور ارتقاء پیدا کرد.

روزنامه های اصلاح طلب

خبرنگار روزنامه آرمان که به نظر می رسد خیلی سعی دارد تا بتواند توفیقی را مجاب به بیان این جمله کند که «تحریم ها سد بزرگی بر سر راه مسایل علمی کشور ایجاد کرده»، با طرح سوال دیگری مبنی بر اینکه «در رابطه با دسترسی به نرم افزار‌ها و تجهیزات آزمایشگاهی تاثیر تحریم‌ها در این حوزه چگونه بوده است؟» به سراغ توفیقی می رود اما وی این بار نیز در پاسخ می گوید: «کشور عزم داشت که به انرژی هسته‌ای دست پیدا کند و از حقوق خودش هم کوتاه نیامد بنابراین این محدودیت‌ها را هم پذیرفت. همین الان بسیاری از شرکت‌های داخلی و بسیاری از دانشگاه‌های داخل به خاطر همین محدودیت‌هایی که شما اشاره کردید خودشان اقدام به ساخت بعضی از این تجهیزات کرده‌اند.

خبرنگار روزنامه خاندان هاشمی رفسنجانی بسیار برای اینکه «همه معضلات کشور را برگردن تحریم ها بیاندازد» تلاش می کند اما گویا به نتیجه ای نمی رسد.

این تلاش ها از سوی روزنامه های کشور در حالی اتفاق می افتد که کارشناسان اقتصادی و مطلعین کشور نظرهای دیگری دارند.

اظهارات صریح چندی پیش علی لاریجانی درباره عدم ارتباط مشکلات اقتصادی کشور به تحریم ها در شرایطی گفته شد که دولت با سر دست گرفتن مذاکرات به بهانه رفع تحریم ها و چرخاندن چرخ زندگی مردم تعهدات جبران ناپذیری را در بحث هسته ای پذیرفت.

مشاور ارشد اقتصادی دولت، در این باره می گوید: لغو تحریم‌ها هرچند امکاناتی را برای ما فراهم می‌کند اما معجزه نمی‌کند. شاید شکاف بزرگی میان آنچه انتظارات عمومی از اثر لغو تحریم ها تلقی می کند با آنچه واقعیت دارد، وجود داشته باشد اگر این شکاف را درست مدیریت نکنیم، ممکن است آن شرایط بدتر از شرایط فعلی که تحریم است، بشود. یعنی شکل‌گیری انتظارات فراتر از واقعیت برای شرایط پس توافق این خطر را دارد که در صورت مواجهه با واقعیت اعتماد عمومی خدشه دار شود. در حال حاضر نه تنها در میان عامه مردم که برخی مدیران نیز تصور می کنند با توافق هسته‌ای، همه مسائل کشور حل می‌شود در حالی این موضوع صحت ندارد. بسیاری از مسائل ارتباطی به تحریم ندارد. سامان یافتن برخی از عواملی هم که به تحریم ربط دارد، زمان‌بر خواهد بود. بنابراین دچار خو‌ش‌بینی کاذب شدن ممکن است ظرفیت تحمل جامعه را سرریز کند.

مسعود نیلی مشاور اقتصادی دولت هم می گوید:« باید توجه داشته باشید که رفع تحریم ها قرار نیست برای اقتصاد ایران معجزه گر باشد. در صورتی که مذاکرات به نتیجه مطلوبی هم نزدیک شود حداکثر 30 ذرصد خواسته های ایران محقق شده و در نتیجه برخی تحریم های نمادین مانند سوئیفت برداشته می شود»

حجت  الله عبدالملکی که یک دکتر اقتصادی است با طرح یک سوال درباره واقعیت توافق گفته است: در حال حاضر مطرح می‌شود که توافقی بهتر از آنچه در لوزان موافقت شده، نیست اما مگر در واقع ما به توافق نیاز داریم؟ در پاسخ به این پرسش بسیاری از مسئولان کشور می‌گویند که باتوجه به تحریم و بیکاری نیاز به توافق داریم و حتی این افراد تمام مشکلات اقتصادی را به گردن تحریم‌ها می‌اندازند در حالی که ما در سال‌های 90 و 92 اثرات تحریم‌ها را بررسی و مشاهده کردیم قیمت دلار می‌تواند در زمان تحریم به هزار و 100 تا 2 هزار تومان برسد و اینکه گاهی دلار به مرز 4 هزار تومان می‌رسد ربطی به تحریم‌ها ندارد.

دکتر جمشید پژویان نیز دراین باره می گوید: نباید اینگونه پنداشت که دستیابی به توافق سبب تحول عظیمی در اقتصاد خواهد شد و همه مشکلات رفع خواهد شد. چراکه بخشی عظیمی از مشکلات اقتصادی کشور داخلی است و مشکلی که ما در کشور با آن روبه‌رو هستیم، ربطی به تحریم‌ها ندارد لذا نباید همه چیز را به تحریم‌ها ربط بدهیم. حتی می‌توان گفت که درصدی از این فشارها و جو روانی حاکم بر کشور با انگیزه‌های سیاسی شکل گرفته است. نوعی سیاست که این باور را در جامعه به وجود می‌آورد که اگر ما بتوانیم در مذاکرات به توافق برسیم، همه چیز عالی می‌شود و اگر هم این اتفاق نیافتد، با مشکل روبه‌رو خواهیم شد.

با این همه هنوز رییس جمهور، ظریف و البته اصلاح طلبان با نگاهی صرفا انتخاباتی به مذاکرات می نگرند. نگاهی که حتی باعث شده است، یکی از اساتید دانشگاه بگوید:«حاضریم طومار جمع کنیم و تضمین بدهیم که در انتخابات بعدی به روحانی رای خواهیم داد، ولی روحانی توافق را امضا نکند»

«واقعیت» موجود عدم ارتباط مشکلات اقتصادی کلان کشور با تحریم ها مسئله ای است که حتی رسانه های اصلاح طلب و حامی دولت که در روزهای بعد از توافق با رقص و پایکوبی در روزنامه هایشان با خوشحالی زائدالوصفی از فتح الفتوح لوزان می گفتند، هم به واقعیت تن در دهند و به انعکاس آن بپردازند.

این واقعیت ها اگرچه از سوی اساتید اقتصادی کشور مطرح می شود، اما تلاش دولت برای رسیدن به هرتوافقی قابل تامل است. حال آنکه در حوزه سیاسی و حتی مراجع نیز با ذکر عدم کفایت مدیران گفته اند: مشکلات به تحریم ها ربطی ندارد. از بی عرضگی مسئولان است.

سراج 24

ارسال نظر

آخرین اخبار