طلاب در حال تحصیل بعد از گذراندن پایه های تحصیلی لازم، جهت ادامه تحصیلات حوزوی به استان قم منتقل می شوند، بعد از فارغ شدن آنان هیچ رغبتی برای برگشت به استان خود را ندارند.

سفر بی‎بازگشت طلاب گلستانی به شهر قم !

به گزارش گلستان24، تحصیل طلاب علوم دینی در شهرهای کشورمان بعد از اتمام سطح یک، قصد عزیمت به قم یا به حوزه علمیه ای که شرایط ادامه تحصیل در سطح های بالاتر را دارا باشد منتقل میشوند، در نهایت بعد از سپری کردن پایه دهم در صورت متمایل بودن طلبه به ادامه تحصیل باید به استان قم رخت سفر ببندد.

طلاب و روحانیون حوزه ها بعد از مشغول شدن در قم و تشکیل خانواده، دیگر هیچ رغبتی برای برگشت ندارند، به خاطر اینکه در صورت برگشت به شهرستان خود دچار کم شدن شهریه و مشکلات دیگر میشوند، لذا به خاطر سازماندهی نکردن مبلّغین استانها، شهرستان ادامه زندگیشان قم می شود.

هنوز هم بعد از گذشت سالیان سال طلابی هستند که بعد از اتمام پایه 6 یعنی سطح یک به استان قم رفته و مشغول به تحصیل و تبلیغ می شوند و استان خود را به فراموشی می سپارند، مگر ظرفیت تبلیغ استان ما آنقدر پایین است که مشغول تبلیغ در قم میشوند؟! این بستر چرا هنوز فراهم نشده با وجود این که روستاهایی هستند در جوار شهرمان که به دلیل فقر فرهنگی و دینی خالی از وجود یک روحانی می باشد.

حتی اساتیدی خبره در شهرهای مختلف وجود دارند که فقط مشغول تعلیم و تدریس در قم هستند، با وجود کمبود استاد در استان محل سکونتشان این فرهنگ سازی بین طلاب و روحانیون صورت نگرفته که شهر شما یا استان شما نیاز به تعلیم شما دارد.

این سردرگمی طلاب سالیان سال است که وجود دارد، احساس میشود سازمان تبلیغات اسلامی که خود سردمدار تبلیغ دین است کمی کوتاهی کرده و تعامل مورد نیاز با حوزه های علمیه صورت نگرفته است.

می توان گفت مراجع هم در این زمینه خالی از تقصیر نیستند، پرداخت شهریه به طلاب قم هم باعث ماندگاری آنان در قم شده و بعد از تشکیل زندگی، شهرستان محل سکونت خود را رها کرده و شهر دومشان قم می شود، شهریه مراجع اگر در شهرستان های خودشان توزیع شود می تواند از این مهاجرت جلوگیری کند.

روستاهای بسیاری از استان گلستان در اردوی جهادی شناسایی شده که هنوز هم دچار فقر فرهنگی و مذهبی هستند، با بستر سازی مناسب و بهینه باید به این امر تبلیغ سامان بخشید.

امیدواریم در آینده نه چندان دور هر یک از طلاب و روحانی مشغول به تحصیل هستند بعد از فارغ شدنشان مشغول به تدریس یا تبلیغ به شهرستان خودشان برگشته و به وضعیت فرهنگی شهرشان کمک بکنند.

انتهای پیام/

منبع: طوبی گلستان

ارسال نظر

آخرین اخبار