اعضای شورای شهر بر سر ساماندهی باغ مزار مرحوم لطفی به بحث و تبادل نظر پرداختند.

تصمیم گیری اعضای شورای شهر گرگان درباره باغ مزار لطفی

به گزارش گلستان 24،سیصد و پانزدهمین جلسه شورای اسلامی شهر گرگان شامگاه شنبه با حضور ۱۱ عضو و در غیاب مجدد شهردار در صحن شورا برگزار شد.

حسین صادقلو شهردار گرگان در چهارمین سال دوران ریاست شورای چهارم برای سومین بار به طور متوالی حاضر به شرکت در جلسات نشد. گفته می شود، علت غیبت آقای شهردار، در دستور کار قرار گرفتن احتمالی بند «د» تبصره چهار ماده ۷۱ قانون شوراها و تصمیم گیری درباره ادامه کار وی است.

سید محمد قدس مفیدی رئیس شورا در سخنانی «روز جهانی سالمند» را تبریک گفت. فائزه عبدالهی در همین ارتباط با بیان اینکه تا ۲۰ سال آینده سونامی سالمندی کشور را در بر می گیرد بر لزوم برنامه ریزی صحیح برای پیشگیری این اتفاق تاکید کرد. ضمن اینکه نطق پیش از دستور این هفته به علت ناآماده بودن علی اصغر یوسفی به هفته آینده موکول شد.

رئیس شورا سپس درخواست تشکیل سه جلسه فوق العاده را داشت که با مخالفت برخی اعضا همراه شد. فائزه عبدالهی، ناصر گرزین و محمدابراهیم جرجانی به عنوان مخالف تشکیل جلسات فوق العاده، در پیش بودن ایام ماه محرّم و مراسم مربوط به این ماه را به عنوان دلایل مخالفت خود اعلام کردند.

در سوی دیگر، علیرضا پزشکپور و زهرا نورا به عنوان موافق برگزاری جلسات فوق العاده و مغایرت نداشتن ساعت این جلسات با مراسم سوگواری ماه محرم، نظرات خود را مطرح کردند. در نهایت با پیشنهاد اسدالله کبیر مبنی بر کاهش تعداد جلسات برای حضور حداکثری اعضا، یک جلسه فوق العاده با اکثریت آرا به تصویب رسید.

درخواست از شهردار برای نگاه مثبت تر به شورا

بحث بر سر لایحه ای که همچون هفته گذشته در دستور کار قرار گرفته بود، برنامه بعدی شورائیان بود. لایحه مبنی بر لغو، کاهش و یا افزایش تفویض اختیارات شورا به شهرداری نیز دقایقی به مباحثه گذاشته شد. هفته گذشته و با پیشنهاد یوسفی عضو حامی شهردار و موافقت سایر اعضا (منتقدان شهردار) مقرر شد جلسه ای با حضور اعضای شورا و شهردار به صورت علنی یا غیرعلنی برگزار شود تا اعضا نظرات، پیشنهادات و انتقادات خود از مدیریت شهری را به طور مستقیم بیان کنند.

 با گذشت یک هفته اما این جلسه تشکیل نشد تا بساط گلایه برخی از اعضا فراهم شود. در این میان محمدرضا سبطی بیان کرد: اعضای شورا نسبت به برخی موضوعات شهری بی اطلاع هستند و مورد سوال شهروندان قرار می گیرند.

سبطی افزود: همه اعضا علاقه مند هستند وظیفه نظارتی خود را به طور کامل و واسع انجام دهند و در این زمینه هیچ اختلاف نظری بین ۱۳ عضو شورا نمی بینم. وی از لزوم تشکیل جلسه با شهردار سخن گفت و اظهار کرد: امیدوارم در یکسال باقی مانده، جایگاه شورا مورد احترام قرار بگیرد و شهردار گرگان نگاه مثبت تری به شورای شهر داشته باشد.

مساعدت شورا برای تغییر تشک زورخانه

نامه وارده از سوی زورخانه پوریای ولی دستور بعدی جلسه بود. بنا بر اعلام کبیر، نامه ای سوی هیئت ورزش های پهلوانی و زورخانه ای به دست شورا رسیده که مطابق آن درخواست مساعدت برای تغییر تشک (تاتامی) کف زورخانه شده بود. کبیر از اعضا خواست در راستای کمک به هیئت های ورزشی شهرستان مبلغی برای مساعدت مالی به پوریای ولی تعلق بگیرد.

جرجانی اما در همین زمینه به گلایه از قطع شدن کمک های مالی شورا و تربیت بدنی به هیئت های ورزشی پرداخت. جرجانی که خود ریاست هیئت تنیس گلستان را برعهده دارد اظهار کرد: کمک های تربیت بدنی قطع شده و تنها چشم امید هیئت های ورزشی به مصوبه «کمک به هیئت های ورزشی» شورای شهر است.

تصمیم گیری درباره سرنوشت ساخت یا تغییر کاربری «باغ مزار مرحوم لطفی» استاد موسیقی ایران زمین موضوع بعدی مورد مباحثه اعضا بود.

کم لطفی نسبت به «مرحوم لطفی»

قدس مفیدی با طرح این مسئله از همکاران خود درخواست کرد با چشم بصیرت نسبت به موضوع باغ مزار نگاه کنند. به گفته وی، از ابتدای درگذشت مرحوم لطفی تاکنون هزینه های بسیاری برای ساماندهی نسبی مزار آن مرحوم صورت گرفته و با این وجود اعضا نسبت به به سرانجام کامل نرسیدن آن کم و بیش مقصر هستند.

ناصر گرزین ساخت باغ مزار مرحوم لطفی را یکی از حرکات ماندگار شورای چهارم دانست. گرزین بر ورود دستگاه های اجرایی دیگر به بحث تملک یا تغییر کاربری باغ مزار تاکید کرد. عبدالهی نیز خواستار مشخص شدن تملک شهرداری بر املاک مجاور مزار و تبدیل به رونق صنعت توریسم در آن منطقه شد.

علی کلاتی نیز دو پیشنهاد را درباره سرنوشت باغ مزار مطرح کرد. کلاتی در پیشنهاد نخست خود گفت: چنانچه شهرداری می خواهد مالک باغ مزار باشد باید تمام خانه های مجاور و اطراف آن را نیز خریداری کند. دومین پیشنهاد عضو باسابقه شورا نیز انتقال سند و تفویض اختیار تملک به هیئت امنای باغ مزار بود.

حسین ربیعی هم در این میان نقدی به گذشته زد و از رفتار یکی از همکاران در به نتیجه نرسیدن ساخت یک آرامگاه بزرگ مانند حافظیه شیراز برای استاد لطفی انتقاد کرد. به گفته ربیعی، مرحوم لطفی شخصیت برجسته ای در موسیقی جهان بود و با ساخت این مزار محقر به وی کم لطفی صورت گرفته است.

در نهایت اعضای شورا با طرح پیشنهادی شرکت عمران و مسکن سازان و جمعی از شهروندان که در نامه ای به شورا ارسال شده بود، موافقت خود را اعلام کردند.

جلسه این هفته پس از تمدید پنج دقیقه ای به کار خود پایان داد.

منبع: مهر

ارسال نظر

آخرین اخبار