صحن علنی شورای شهر گرگان برای چندمین بار شاهد اختلافات نظر بین اعضای شورا درباره طرح سوال از شهردار گرگان بود.

طرح سوال از شهردار گرگان/ اعضای موافق و مخالف اظهار نظر کردند

به گزارش گلستان 24، صحن علنی شورای شهر گرگان شامگاه شنبه، برای چندمین بار شاهد اختلافات نطر بین اعضای شورا درباره طرح سوال از شهردار گرگان بود. اختلاف نظر بین اعضای موافق و مخالف سوال از حسین صادقلو شهردار گرگان از ماه ها پیش بین اعضای شورا پیش آمد امری که با حل نشدن آن شکاف بین اعضای شورا را روز به روز بیشتر کرده است و کار را جایی رسانده که ادبیات و رفتار معمول بین مسئولین جای خود را به ادبیات و برخورد تند داده است.

در ساعات پایانی یکصدو هشتادو پنجمین جلسه رسمی شورای اسلامی شهر گرگان تعدادی از اعضای شورا از ارائه طرح سوال به رئیس شورا خبر دادند، این امر باعث نارضایتی اعضای مخالف طرح سوال شد و بحثی جدی بین اعضای شورا شکل گرفت تاجایی که رئیس شورا مجبور شد ختم جلسه را اعلام کند.

این افراد با نوع عملکردشان مانع توسعه و آبادانی شهر گرگان می شوند

در این جلسه، سید محمد قدس مفیدی طرح سوال از شهردار را مطرح کرد که این مساله با عکس العمل سریع و تند سخنگوی شورای شهر رو به رو شد. ناصر گرزین این مساله را مانعی برای پیشرفت شهر دانست.

پس از خاتمه جلسه خبرنگاران برای روشن شدن موضوع به سراغ اعضای شورای شهر رفتند، سخنگو و عضو شورای اسلامی شهر گرگان از طرح سوال برخی از اعضای شورا اظهار نارضایتی کرد و به خبرنگاران گفت: این افراد با نوع عملکردشان مانع توسعه و آبادانی شهر گرگان می شوند.

ناصر گرزین از قدیمی بودن طرح سوال و امضا برخی اعضای شورا خبر داد و گفت: امضاها تاریخ دارد و کاملا مشخص است که مربوط به یکی دو ماه گذشته است؛ طرح سوال حق قانونی اعضای شوراست اما نه اینکه امضاهای قبلی را بیاورند.

وی که تاکید داشت نه به عنوان سخنگوی شورا بلکه از جایگاه عضو شورا مصاحبه می کند، افزود: اگر طرح سوالی هست با پنج عضو شورا هم امکانپذیر خواهد بود، من به این اقدام اعتراض دارم که امضاهای متعلق به چندماه قبل در صحن ارائه شد.

گرزین با اعلام این نکته که دو عضو شورا که به عنوان امضا کنندگان طرح سوال آورده شدند، مخالف طرح سوال هستند، افزود: این دوستان علنی اعلام کردند که در یکی دو ماه گذشته هیچ امضایی نکردند.

وی با بیان این نکته که سوال از شهردار حق اعضای شوراست، افزود: هر یک از اعضای شورا می توانند این کار را انجام دهند اما نباید امضاهای متعلق به چهار ماه قبل بودن اطلاع به امضا کنندگان آورده می شد.

این عضو شورا ادامه داد: ما وظیفه نظارتی داریم نه اینکه به دنبال دخالت در عمران و شهرسازی باشیم، اما این موارد بیشتر از اینکه نظارت باشد دخالت است.

گرزین با بیان این نکته که رئیس شورا باید حرف هایی را می زد که نگفته، افزود: این موارد را به دلیل دینی که نسبت به مردم دارم با دلیل و مدرک خواهم گفت.

وی ادامه داد: ما امانت دار مردم هستیم، رای مردم یک امانت بود، من به عنوان عضو شورا سکوت نمی کنم و دیگر ملاحظه کاری نخواهم کرد.

سوالات را باید مجددا به صورت شفاهی در قالب تذکر شهردار ارائه کرد

در ادامه رئیس شورای اسلامی شهر گرگان با بیان این نکته که سوالات رسیده به شورا در قالب تذکر به شهردار اعلام می شود، افزود: سوالاتی که امروز به شورای شهر داده شد جدید است و باید مجددا به صورت شفاهی در قالب تذکر شهردار ارائه کرد.

حسین ربیعی در گفتگو با خبرنگاران افزود: بر اساس قانون تذکرات اعضای شورا به وسیله رئیس شورا به صورت شفاهی تذکر داده می شود و با توجه به نوع سوالات مهلتی داده می شود تا سوالات اجرایی شود.

وی با تاکید بر این نکته که حق اعضای شورای شهر است که بر اساس تعهدی که دارند اگر نیاز دیدند سوال کنند، افزود: اعضای شورای شهر پس از طرح سوال و با گذراندن روال قانونی اگر قانع نشدند می توانند دست به استیضاح شهردار بزنند که این حق اعضای شورای شهر است.

ربیعی با بیان این نکته که با پنج نفر هم دوستان می توانستند طرح سوال انجام دهند، افزود: در قانون ماده ۷۳ می گوید زمانی که تذکرات داده شد رئیس شورا در جلسه به شهردار تذکر می دهد.

وی ادامه داد: هم اکنون بحث طرح سوال یا استیضاح مطرح نیست؛ آنچه در شورا تشنج ایجاد کرد این بود که ۲ نفر از اعضای شورای شهر گفتند این امضاها برای ما نیست و برای قبل است.

وی افزود: پس از تذکر، زمانی به شهردار داده می شود تا موارد درخواست شده را انجام دهد، این زمان با توجه به نوع سوالات در نظر گرفته می شود.

به گفته رئیس شورای اسلامی شهر گرگان، اگر سوالات قبلی به شورا می آمد اکنون باید به صورت سوال و کتبا به شهردار داده می شد اما این سوالات متفاوت است از این رو یک فرصت برای پاسخ شهردار به سوالات داده خواهد شد.

درحالی که رئیس شورای شهر گرگان طرح سوال فعلی اعضای شورا را مغایر با طرح سوال قبل دانسته و تعیین فرصت زمانی برای پاسخگویی شهردار به سوالات را یک نیاز اعلام می کند، رئیس کمیسیون توسعه، عمران و حمل و نقل شهری شورای اسلامی شهر گرگان این اقدام را فرصت سوزی می داند.

اگر این فرصت سوزی رخ دهد ناچاریم از ارگان های نظارتی دیگر استفاده کنیم

سید محمد قدس مفیدی در گفتگو با خبرنگاران گفت: اگر این فرصت سوزی رخ دهد ناچاریم ارگان های نظارتی دیگر که شاید فرا استانی باشند را فعال کنیم.

وی ادامه داد: این شائبه ایجاد شده که شاید یک عزمی وجود دارد ورای شورا، که این اراده حقوق شورا را به حداقل می رساند و من به عنوان عضو شورا با این شرایط اذیت می شوم.

قدس مفیدی با تاکید بر اینکه حق قانونی ام است به عنوان عضو شورا از مدیریت شهری سوال طرح کنم، افزود: امروز طرح سوال کردیم دوستان امضا کردند نظر هم داشتند فقط نظرشان این بود که باز هم طرح سوال را باید می خواندیم.

وی جابه جایی مدیران، قرارداد زمین پنج آذر و جابه جایی حساب از بانک شهر و ملت به بانک ملی در یک مقطعی را از موارد طرح سوال شهردار اعلام کرد و گفت: این موارد را به صورت شفایی از شهردار پرسیدیم اما چون پاسخی دریافت نشد ناچار به طرح سوال شدیم./مهر

ارسال نظر

آخرین اخبار