حامی مدافع حرم نام کانالی است در تلگرام که با کمک چند طلبه برای رفع مشکلات مادی خانواده های نیازمند ایرانی و غیر ایرانی مدافع حرم، از بهار امسال شروع به فعالیت کرده است.

خیریه تلگرامی برای کمک به خانواده مدافع حرم
به گزارش گلستان 24، کمی پیش از این شاید کسی از وجود و حضور آدم های جنگجو  و رزمنده خبر نداشت، آدم هایی که برای دفاع و مبارزه در مقابل گروه های تروریستی ای مثل داعش در طول سال های گذشته مشغول رزم و جنگ در ورای مرزهای کشورمان هستند و حالا همه ما آنها را با عبارت«مدافعان حرم»می شناسیم. افرادی که برای جلوگیری از پیش روی تروریستها حالا جدایی و دل کندن از خانواده ها را به جان خریده اند. آدم هایی که کافی است نگاهی به قصه و شرایط زندگی شان بیندازیم تا بفهمیم هرکدامشان تا پیش از این مدیریت یک خانواده را به عهده داشته اند و در حال حاضر با رفتنشان اهالی یک خانه نان آور خودشان را از دست داده اند. گروه «حامی مدافع حرم» حالا جنبشی است که به همت گروهی از خیرین برای رسیدگی به امور خانواده های نیازمند مدافعان حرم ایرانی و غیر ایرانی به راه افتاده است. جنبشی که در طول فعالیت شش ماهه اش گره های زیادی از مشکلات این خانواده ها را با کمک های مردمی حل کرده است.

حامی مدافع حرم از کجا شکل گرفت؟

آقای داود صالحی مدیر کمپین«حامی مدافع حرم»است. او برایمان از چگونگی شکل گیری و راه اندازی این اتفاق حرف می زند. حامی مدافع حرم حالا نام گروهی است که با تلاش چند تن از طلبه های کشورمان به راه افتاده است که خودشان نیز تا پیش از این سابقه حضور درمیان مدافعان حرم و جبهه های جنگ را هم داشته اند.«راستش گروه «حامی مدافع حرم» گروهی بود که در ابتدای امر از طریق چند نفر طلبه به راه افتاد که اتفاقا خودشان جزو کسانی بودند که قبلا اعزام شده بودند سوریه و در جمع این بچه ها حضور داشتند و از نزدیک با فضای آنها آشنا بودند که خب ما همان جا می دانستیم که در کنار ایرانی ها، مدافعان حرم غیر ایرانی هم هستند که همسر و فرزندانشان در ایران زندگی می کنند. اما اینکه این شکل از کمک رسانی از کجا جدی شد باید بگویم که چندی پیش مراسم ختمی برای این مدافعان حرم برگزار شد و فرصتی فراهم شد  تا ما از نزدیک با فضای و حال روز این خانواده ها آشنا شویم. برای همین هم متوجه شدیم که در بین خانواده های شهدای مدافع حرم تعدادی هستند که از لحاظ وضع معیشتی اوضاع چندان رو به راه و مناسبی ندارند هر چند کمک های دولتی و حقوق مختصری برایشان در نظر گرفته شده ولی مقدارش به قدری نیست که مشکلات اقتصادی این گروه را برطرف کند. برای همین از آن زمان تا به الان تصمیم گرفتیم که یک گروهی را در قالب یک کانال تلگرامی برای کمک رسانی و سر و سامان دادن به این خانواده ها راه اندازی کنیم.»

غیر ایرانی ها با شرایط سخت تری مواجه اند

 
کافی است سری به کانال«حامی مدافع حرم»بزنید تا بفهمید که در بین کمک هایی که برای خانواده های نیازمند در نظر گرفته می شود شاید سهم گروه مدافعان غیر ایرانی از ایرانی ها بیشتر به نظر برسد. آقای صالحی درباره این موضوع این طور استدلال می کند«با اینکه در بین کمک هایی که برای خانواده های شهدای مدافع حرم در نظر گرفته می شود فرقی بین ایرانی و غیر ایرانی ها در نظر گرفته نشده است ولی شما اگر کمی به مدافعان حرم غیر ایرانی بیندازید متوجه می شوید که آنها به نسبت خانواده های ایرانی با شرایط سخت و دشوارتری از لحاظ اقتصادی رو به رو هستند.
 
شما اگر نگاهی به کشور خودمان بیندازید می بینید که به عنوان مثال مهاجران افغان همیشه در مشاغل پایین دستی مشغول به فعالیت بوده اند و هیچ وقت جزو قشر مرفه و ثروتمند جامعه محسوب نمی شدند و این موضوع و خب این شرایط سخت اقتصادی برای عراقی ها و پاکستانی ها هم صدق می کند.  فکرش را بکنید که این خانواده ها در زمان حضور پدر شرایط اقتصادی سختی را داشته اند و حالا با رفتن به سوریه دیگر نان آورشان را هم از دست داده اند.»

فقط بچه مذهبی ها نیستند که به مدافعان حرم کمک می کنند
 
کمک هایی که از طریق «حامی مدافع حرم» به خانواده های نیازمند تعلق می گیرد از تنوع و گوناگونی زیادی برخوردار است.طوری که در بین کمک های اختصاص گرفته می توانید از کمک هزینه برای رهن خانه گرفته تا کمک برای تعمیر و تهیه وسایل خانه را نیز پیدا کنید. اما با این وجود و با توجه به صحبت های آقای صالحی کمک کردن به این خانواده ها نیز فرایند چندان پیچیده ای ندارد به شکلی که واسطه های مختلفی از این گروه در شهرهای مختلف وجود دارند که به محض مطلع شدن از اوضاع نا به سامان این خانواده ها بعد از پرس و جو و تحقیق، مشکل آنها را پیگیری و با کمک خیرها آن را برطرف می کنند. اما نکته ای که در طول این مدت کوتاه توجه آقای صالحی را جلب کرده کمک های مردمی از طیف ها و گروه های متفاوت است.«شکر خدا در طول این مدت که این گروه شکل گرفته با استقبال خوبی از سمت مردم رو به رو بوده است.
 
کانال ما در طول این مدت کوتاه چیزی حدود ۴هزار عضو داشته که شما اگر حجم کمک های مردمی را کنار هم بگذارید به رقم بالایی می رسید و حتی در طول این مدت کار به جایی رسیده که بعضی از خیرها بدون واسطه ما و به شکل مستقیمی کمک هایشان را به دست خانواده های نیازمند می رسانند، مثلا همین چند وقت پیش ما موردی داشتیم که با مشکل جهیزیه رو به رو بود که در این بین شخصی پیدا شد که یک جا تمام هزینه های جهیزیه را به عهده گرفت و خودش به صورت مستقیم کمک را به دست آن خانواده رساند.ولی چیزی که شاید جالب به نظر برسد این است که شما اگر به این خیرها نگاه کنید می بینید که لزوما آنها از خانواده های مذهبی نیستند و آدم هایی از طیف های مختلف وجود دارند که پیگیر هستند برای کمک کردن به مدافعان حرم و این موضوع یعنی اینکه مردم ما به اهمیت کاری که شهدای مدافع حرم برای امنیت و عزت  مردمشان انجام می دهند، آگاه اند.»
 
منبع: مهر

 

ارسال نظر

آخرین اخبار