پدر شهیدان باایمانی‌نژاد از ۲۹ سال انتظار برای بازگشت پیکر سومین فرزند شهیدش گفت.

ناگفته‌های پدر شهید پس از 29 سال انتظار+ عکس

به گزارش گلستان 24، شناسایی هویت 6 شهید غواص خوزستانی و مراسم تشییع و خاکسپاری 37 شهید دوران دفاع مقدس در خوزستان دوباره فضای معنوی استان خوزستان را دگرگون کرده است.

یکی از شهدای خوزستانی عملیات کربلای 4 شهید حسینعلی با ایمانی‌نژاد است؛ برای شناخت روحیات شهید و خانواده وی با قربانعلی باایمانی‌نژاد به گفت‌وگو نشستیم. وی که سابقه حضور در عملیات آزادسازی خرمشهر و مناطق عملیاتی غرب را دارد از خاطرات خود از آن دوران و 29 سال انتظار برای بازگشت پیکر فرزند شهیدش گفت.

قاب عکس‌ شهدا، امام خمینی(ره) و امام خامنه‌ای بر دیوارهای منزل با ایمانی نژاد جلوه‌آرایی کرده، خانواده ای که 3 شهید تقدیم انقلاب اسلامی کرده است. حسنعلی، محمدعلی و حسینعلی 3 شهید خانواده باایمانی‌نژاد هستند که در عملیات شکست حصرآبادان، خیبر و کربلای 4 به دست نیروهای بعثی به شهادت رسیدند.

آنچه در زیر می‌آید حاصل گفت‌وگوی خبرنگاران تسنیم در یک روز گرم تابستانی با پدر شهیدی است که در سرمای زمستان به آب زد تا امروز کشور ایران بتواند اقتدار، سربلندی و آزادگی را تجربه کند.

**ضمن تبریک و تسلیت به مناسبت پیدا شدن پیکر فرزند شهیدتان، برای آغاز گفت‌وگو لطفاً مختصری از زندگی 3 شهید خانواده باایمانی نژاد بگوئید؟

پدر شهید: شهید حسنعلی در زمان نوجوانی در مسجدحجازی مشغول بود و در زمان جبهه در مسجد به عنوان مسئول غذاخوری، مسئول غذاخوری و مبارزه با مواد مخدر مشغول بود که به بنده گفت رزمندگان اسلام به نیروهای جدیدی احتیاج دارند و امام خمینی(ره) دستور داده‌اند که باید حصر آبادان شکسته شود.

حسنعلی می‌خواست به مناطق عملیاتی اعزام شود تا در عملیات شکست حصر آبادان شرکت کند، بنده هم مخالفتی نکردم و این فرزندم در عملیات شکست حصر آبادان شرکت کرد.

نحوه شهادت حسنعلی برخورد موشک به سنگرشان بود که او دو هفته پس از اعزام به مناطق عملیاتی به شهادت رسید و در گلزار شهدای اهواز به خاک سپرده شد.

دومین پسر شهید بنده محمدعلی بود که برای اعزام به همراه حسنعلی آنها را برده بودم و به حوزه‌ اعزام رزمندگان معرفی کردم. محمدعلی یک سال از حسنعلی معرفی کردم.

محمدعلی قبل از شهادت دچار موج گرفتگی شده بود و چند هفته‌ای در اهواز و تهران مشغول مداوا بود، پس از بهبودی نسبی در عملیات خیبر شرکت کرد و در آنجا به شهادت رسید.

وقتی کارکنان شرکت گروه ملی از محاصره آزاد شدند به ما گفتند که اگر محمدعلی نبود همه ما اسیر می‌شدیم؛ محمدعلی پشت تیربار قرارگرفته بود و به همین دلیل مانع از نفوذ بعثی‌ها شده بود و به همین دلیل کارکنان شرکت گروه ملی توانستند از معرکه به صورت سالم خارج شوند.

وقتی گلوله‌های تیربار محمدعلی به پایان رسید هواپیمای جنگی نیروهای بعثی به سنگرش حمله کرد و با منفجر کردن سنگر محمدعلی را به شهادت رساندند.

اما حسینعلی پاسدار رسمی سپاه پاسداران بود و از دو برادر شهید خود از نظر سنی کوچکتر بود و چندباری ترکش‌های دشمن به بدنش اصابت کرده بود.

یکی از دوستان این شهید تازه تفحص شده ما می‌گفت: پس از شکست عملیات کربلای 4 حسینعلی اسلحه اش را به یکی از دوستان به نام آقای شبیبی می‌دهد و یکی از رزمندگان ما که دچار مجروحیت بود را به دوش می‌کشد تا نجات دهد.این آخرین صحنه‌ای بود که دوستان حسینعلی برای ما تعریف کرده بودند و پس از آن خبری از او به ما نرسید.

** دوستان شهید حسینعلی خاطره‌ای از حضور وی در جبهه‌های جنگ برای شما تعریف کرده‌اند؟

پدر شهید: بله، یکی از نکات جالب زندگی حسینعلی این بود که در موقع اقامه نماز طلبه‌های سنگر جلوی صف نماز اقامه نمی‌کردند و می‌گفتند باید حسینعلی امام جماعت شود.

به نظر بنده واقعاً نماز در زندگی این سه شهید تأثیر گذاشته بود که هر 3 آنها اینقدر مورد احترام دوستانشان واقع می‌شدند.

** حاج آقا از انتظار 29 ساله‌تان برای بازگشت پیکر حسنیعلی، فرزند شهیدتان برایمان بگوئید؟

پدر شهید: واقعاً ما به این نتیجه رسیده‌ایم که زندگی ما لحظه‌ای بیش نیست و باید در این مدت زمان کوتاه مفید واقع بود، ما خوشحال بودیم از اینکه 3 فرزند ما به شهادت رسیده‌اند.

وقتی انسان به این نتیجه برسد که روزی آمده و باید روزی برود و حساب پس بدهد، پس چه رفتنی بهتر از شهادت در راه خدا و ناراحتی نداشتیم.

**  خبر بازگشت پیکر شهید حسینعلی را چه کسی به شما اطلاع داد؟

پدر شهید: در ابتدا از سپاه خوزستان این موضوع را به ما اطلاع دادند اما بعد از آن بنیاد شهید هم با اعزام هیئتی خبر بازگشت پیکر شهید را به ما دادند.

البته 2 شب قبل از اینکه خبر بازگشت پیکر را به ما بدهند، حسینعلی در خوابم این بازگشت را اطلاع داد و آمادگی شنیدن خبر را داشتم.

** واکنش شما و حاج خانم پس از شنیدن خبر بازگشت پیکر چه بود؟

پدر شهید: بنده خوشحال شدم از اینکه پیکر بازگشت و البته سال‌های زیادی است که نگران پیکر شهید نبودم چرا که هم خودش دوست داشت گمنام شهید بشود و هم ما معامله‌مان را با خدا انجام داده‌ایم.

اما مادر شهدا اوضاع جسمی‌اش مناسب نیست و اکنون مدتی در خارج از استان مسافرت رفته است و اطلاعی از بازگشت پیکر شهید ندارد.

بنده به فرزندان سپرده‌ام که کسی چیزی به او نگوید و موقع تشییع شهید از این موضوع با خبر شود.

** شما پدر 3 شهید دوران جنگ تحمیلی هستید، کسی از دوستان یا بستگان به شما گفته که چرا اجازه دادید پسرانتان به جبهه اعزام شوند؟

پدر شهید: خب به صورت طبیعی کسانی که به مسائل مادی دنیا توجه می‌کنند این موضوعات را به ما می‌گویند اما ما به این موارد توجهی نمی‌کنیم.

برخی از مردم فقط چیزهایی را که می‌بینند بدون تفکر قبول دارند اما توجهی به عزت انسانی نمی‌کنند چیزی که برای ما مهم است عزت کشور و سربلندی مردم است.

خدا می‌داند که اگر بعثی‌ها بر کشور ما مسلط می‌شدند چقدر مرتکب فساد می‌شدند و به همین دلیل ما از شهادت فرزندانمان ناراحت نشدیم و البته خوشحال هم شده‌ایم که خداوند متعال توفیق این را به ما داد که فرزندانمان در راه دفاع از اسلام به شهادت برسند.

** تأکید شهدا به ویژه سه فرزند شهید شما در وصیت نامه‌هایشان بر چه موضوعی است؟

پدر شهید: حمایت از امام خمینی(ره) و خالی نبودن جبهه‌ها مهم‌ترین مواردی بود که در وصیت نامه 3 شهید وجود دارد.

** برخی از مشکلات اجتماعی که در شهر قابل مشاهده است، شما را ناراحت نمی‌کند؟

پدر شهید: ناراحت می‌شویم اما ما در کشور اسلامی زندگی می‌کنیم و سعی کرده‌ایم در حد امر به معروف و نهی از منکر اعتراضمان را به برخی از شهروندان بکنیم. البته ما باید زمان شناس باشیم و قبل و بعد از ولی فقیه در جامعه گام بر نداریم.

** وجود چندین عکس از امام خمینی(ره) و عکس مقام معظم رهبری بر دیوارهای منزل شما قابل توجه است، دلیل این همه ارادت و عشق به ولی فقیه در منزل شما چیست؟

پدر شهید: علاقه ما به امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری اصلی ترین دلیل ما برای نصب عکسشان بر روی دیوارها است. همچنین باید توجه کنیم که امام خمینی(ره) فرموده‌اند ولایت فقیه همان ولایت انبیا است؛ پس وظیفه ما انتقال پیام ولایت فقیه به جامعه است.

** توصیه شما به جوانان امروز کشور چیست؟

پدر شهید: مقام معظم رهبری تکلیف همه ما را با یک جمله در این باره مشخص کرده‌اند؛ ایشان فرمودند: زنده نگاه داشتن یاد شهدا کمتر از شهادت نیست. پس این دلیل بزرگی است که ما یاد شهیدان را گرامی بداریم.

وظیفه امروز مردم کشور گرامی داشتن یا دشهدا و تجلیل از مقام آنها است تا پیام شهدای اسلام در دوران جنگ تحمیلی به گوش همه برسد.

** انتظار شما به عنوان پدر 3 شهید از مسئولان چیست؟

پدر شهید: مسئولان همیشه به خانواده شهدا عرض احترام می‌کنند و همیشه به خانواده ما سر می‌زنند. فرمانده سپاه ولیعصر(عج) و فرمانده انتظامی خوزستان همیشه جویای احوال ما هستند و 2 ماه پیش هم هیئتی از سوی سردار جعفری، فرمانده کل سپاه پاسداران به خانه ما آمدند.

اما توصیه بنده این است که این مسئولان راه شهدای ما را ادامه دهند و نگذارند خون شهدا پایمال شود؛ چرا که کوتاهی مسئولان سبب می‌شود که در آخرت گرفتار شوند.

بهای انقلاب اسلامی ما خون شهیدان است و به همین دلیل باید راه شهدا به بهترین شکل ادامه یابد. خنثی شدن فتنه‌ها و حفاظت انقلاب از آسیب‌ها حاصل برکت خون شهیدان انقلاب است.

گفت‌وگو از اکبر بهاری و سیدعلیرضا شریفی/تسنیم

ارسال نظر

آخرین اخبار