رییس مرکز پرورش ماهیان استخوانی کلمه سیجوال گفت: به دلیل انباشته شدن رسوبات در رودخانه‌ها، مهاجرت نکردن ماهی کلمه و صید بی‌رویه، رودخانه‌های استان دارای شرایط مساعد برای تکثیر طبیعی نیستند.

رودخانه‌های گلستان دارای شرایط مساعد برای تکثیر طبیعی نیستند

اسماعیل جباری از آغاز تکثیر و پرورش حدود 20 میلیون بچه ماهی کلمه در استان گلستان خبر داد و اظهار کرد: این ماهیان در 14 استخر پرورش داده می‌شوند. این تعداد بچه ماهی در اواخر فصل بهار در دریا رها خواهند شد.

 

به گزارش گلستان 24، وی افزود: امسال 28 هکتار از استخرهای پرورش ماهی در استان برای پرورش گونه کلمه اختصاص یافته است و تکثیر این گونه از ماهیان نسبت به سال گذشته 10 درصد بیشتر خواهد بود.

 

جباری با بیان اینکه ماهی کلمه غذای اصلی ماهیان خاویاری (فیل ماهی) دریای خزر به شمار می‌آید، تصریح کرد: بچه ماهیان تولید شده بعد از اینکه به وزن یک گرم رسیدند با نظارت مرکز تحقیقات شیلات در دریا رهاسازی می‌شوند. ماهی کلمه بومی استان گلستان است و به دلیل این که در دمای پایین تکثیر می‌شود زمان تکثیر آن زودتر از دیگر ماهیان، آغاز و بعد از آن ماهی سفید و سپس کپور، تکثیر و رهاسازی می‌شود.

 

رییس مرکز تکثیر و پرورش ماهیان استخوانی کلمه سیجوال شهرستان ترکمن یادآور شد: هم اینک مولدین از دریا به استخرهای پرورش انتقال داده شده‌اند تا با تکثیر مصنوعی، بچه ماهیان مورد نیاز تولید و رهاسازی شوند. تکثیر مصنوعی ماهی کلمه در این مرکز، انجام و بچه ماهیان به دریا رهاسازی می‌شوند. فعالیت کارگاه تکثیر ماهیان استخوانی گلستان از سال 75، آغاز و تاکنون 750 میلیون بچه ماهی در این مرکز، تکثیر و در دریا و منابع آبی رها سازی شده‌اند.

 

انتهای پیام/ایسنا

ارسال نظر

آخرین اخبار