مدیر کل دفتر بازسازی ذخایر آبزیان شیلات ایران گفت: امسال 285 میلیون قطعه انواع بچه ماهی به دریا رهاسازی می‎شود.

رهاسازی 285 میلیون قطعه انواع بچه ماهی به دریا

ناصر کرمی‎راد در بازدید از مراکز تکثیر و پرورش ماهیان خاویاری و استخوانی استان، اظهار کرد: از این میزان 175 میلیون قطعه ماهی سفید، 50 میلیون قطعه ماهی کپور، 20 میلیون قطعه ماهی کلمه و مابقی انواع گونه‎ها است.

به گزارش گلستان 24، وی افزود: در سال گذشته نیز تعداد 225 میلیون قطعه انواع بچه ماهی رهاسازی شده بود.

کرمی‎راد با اشاره به رهاسازی ماهایان خاویاری در کشور گفت: در سال گذشته تعداد 2 میلیون قطعه انواع ماهیان خاویاری رهاسازی شده بود که این میزان با تلاش مراکز تکثیر این میزان به 3 میلیون قطعه افزایش یافته است.

 به گفته وی، در استان‎های شمالی تعداد 9 مرکز بازسازی ذخایر آبزیان وجود دارد که در زمینه تکثیر و پرورش انواع ماهیان استخوانی و خاویاری فعالیت می‎کنند.

کرمی‎راد با بیان اینکه سه مرکز در استان گلستان مشغول فعالیت است، تصریح کرد: در گلستان یک مرکز اختصاصی ماهیان خاویاری و دو مرکز اختصاصی ماهیان استخوانی وجود دارد.

وی افزود: در استان مازندران نیز یک مرکز در زمینه تکثیر و پرورش ماهاین خاویاری و یک مرکز نیز در زمینه ماهیان استخوانی فعالیت می‎کنند و در گیلان نیز دو مرکز تکثیر ماهیان خاویاری و یک مرکز تکثیرماهیان استخوانی وجود دارد.

کرمی‎راد با بیان اینکه سازمان جهانی سایتز صید ماهیان خاویاری را به مدت پنج سال ممنوع کرده است، گفت: صید این گونه با ارزش فقط به کشورهایی که در زمینه بازسازی ذخایر ماهیان خاویاری فعالیت می‎کنند مجاز است.

به گفته وی، ماهیان خاویاری رودکوچ هستند و برای زاد و ولد و تکثیر طبیعی از آب شور به آب شیرین رودخانه‎ها مهاجرت می‎کنند و با توجه به تغییر شرایط آب و هوایی، افزایش صید غیرمجاز، آلودگی رودخانه‎ها، کاهش دبی رودخانه‎ها، برداشت بی‎رویه شن و ماسه از رودخانه و خشکسالی از موانع تکثیر طبیعی ماهیان خاویاری است.

مدیرکل دفتر بازسازی ذخایر آبزیان شیلات ایران افزود: در سال‎های اخیر شیلات ایران با هدف حفظ این گونه ارزشمند اقدام به تکثیر و پرورش ماهیان خاویاری کرده است تا نیاز کشور به گوشت ماهیان خاویاری و خاویار ایران که بهترین برند خاویار در دنیا است، حفظ شود.

43 مرکز تکثیر و پرورش ماهیان خاویاری در استان‎های ساحلی

وی گفت: در کشور 43 مرکز تکثیر و پرورش ماهیان خاویاری در استان‎های ساحلی وجود دارد که به پرورش انواع گونه‎های ماهیان خاویاری می‎پردازند.

کرمی‎راد خاطرنشان کرد: در سال گذشته 600 تن گوشت ماهیان خاویاری و یک تن خاویار پرورشی تولید و صادر شده است و پیش‎بینی می‎شود این میزان در سالجاری به 800 الی 900 کیلو گوشت و یک تن و 200 کیلو خاویار برسد.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار