دیدار ایران و کره جنوبی که در شب عاشورای حسینی برگزار می‌شود، به‌دلیل حساسیت‌های بالا بین دو تیم، چیزی فراتر از یک بازی فوتبال است.

ایران - کره جنوبی؛ چیزی فراتر از یک بازی در حسینیه آزادی

به گزارش گلستان24، این دیدار، دیداری فراتر از یک مسابقه فوتبال است. همیشه همین بوده، اصلاً تا بوده همین بوده. از قدیم‌الایام همیشه دیدار ایران و کره جنوبی یک دیدار خاص بوده است و این مسئله به سال‌ها پیش باز می‌گردد. شاید از جام ملت‌های 1996 امارات که ایران در مرحله یک چهارم نهایی موفق شد با نتیجه پر گل 6 بر 2 کره‌ای‌ها را شکست بدهد و هنوز که هنوز است، این شکست سنگین داغ تازه‌ای برای چشم بادامی‌های شرق آسیاست و حتی قبل‌تر از آن وقتی در نیمه نهایی بازی‌های آسیایی پکن تیم ایران با گل مرحوم سیروس قایقران از سد کره گذشت.ایران -- کره

سال‌ها گذشت و کره جنوبی پس از آن دیدارها و خاطرات تلخ، بازهم روزهای تلخی را در دیدارهایش مقابل ایران تجربه کرد، هرچند خاطرات تلخی را هم برای ایرانی‌ها رقم زد. شاید یکی از تاریخی‌ترین دیدارهای ایران و کره جنوبی هم در مرحله یک چهارم نهایی جام ملت‌های 2004 در چین باشد که تیم ایران با هت تریک علی کریمی و گل به خودی مدافع کره‌ای موفق شد با نتیجه 4 بر 3 به پیروزی برسد. این شکست‌ها بدجوری کره‌ای‌ها را آزار می‌داد تا با مانع شدن حضور ایران در جام جهانی 2010 توانستند تا حدی این ناکامی‌ها را جبران کنند. دیدار رفت دو تیم یک - یک شد و در حالی که ایران برای صعود به جام جهانی نیاز به پیروزی مقابل کره جنوبی داشت و در آن دیدار بسیار خاطره‌انگیز تا دقایق پایانی هم یک بر صفر پیش بود، اما گل پارک جی‌سونگ همه چیز را خراب کرد. کره‌ای‌ها با اینکه مجوز حضور در جام جهانی را گرفته بودند، اما با مانع صعود ایران شدن، شادمان‌تر شدند. حتی حذف ایران در مرحله یک چهارم نهایی جام ملت‌های 2007 در مالزی و در ضربات پنالتی هم آنقدر کره‌ای‌ها را شادمان نکرده بود. برد در وقت‌های اضافه مرحله یک چهارم نهایی جام ملت‌های 2011 هم همین‌طور.

فوتبال کره با مانع شدن صعود ایران به جام جهانی 2010 احساس کرده بود که انتقام شکست‌های سنگین خود را گرفته است، اما چهار سال بعد همه چیز تغییر کرد. بار دیگر هم‌گروهی ایران و کره جنوبی در مرحله انتخابی جام جهانی و بار دیگر رقابت‌های حساس. سابقه اتفاقات رقم خورده، این دیدارها را حساس‌تر هم کرده بود و کری‌خوانی زیادی بین بازیکنان دو تیم وجود داشت. ایران در تهران و با وجود 10 نفره شدن و البته اخراج کی‌روش از روی نیمکت کره جنوبی را یک بر صفر شکست داد و در بازی برگشت هم، جایی که شاگردان کی‌روش نیاز به پیروزی مقابل کره جنوبی داشتند تا راهی جام جهانی 2014 شوند، این اتفاق با گل رضا قوچان‌نژاد رقم خورد. کری‌خوانی‌ها و جنگ روانی کره‌ای‌ها پیش از آغاز آن دیدار حساس، باعث شد برد یک بر صفر ایران دلچسب‌تر شود و پس از پایان بازی، حرکت عجیب کی‌روش مقابل سرمربی کره جنوبی هم حساسیت را بیشتر کرد.

کره‌ای‌ها پس از دو شکست پیاپی مقابل ایران در مقطع حساس، به دنبال جبران این دو شکست خود بودند و پیشنهاد بازی دوستانه مقابل ایران را دادند. با تغییر کادرفنی و با اولی اشتیلیکه، سرمربی آلمانی این تیم. دیدار دوستانه ایران و کره جنوبی پیش از جام ملت‌های 2015 برگزار شد و این بار هم کره جنوبی مقابل تیم ملی ایران با هدایت کی‌روش، با اولین گل ملی سردار آزمون بازنده بود. سه شکست پیاپی یک بر صفر و البته جنجالی که بازیکنان کره در یک بازی دوستانه به راه انداختند. هنوز هم این سه شکست روی دوش کره‌ای‌ها بسیار سنگینی می‌کند و آنها منتظر فرصتی برای جبران هستند. چشم بادامی‌ها بازی سه‌شنبه شب را برای خود یک فرصت می‌دانند که البته برای آنها همراه با ترسی بزرگ است.

کره‌ای‌ها که این روزها حسابی از تیم ملی ایران می‌ترسند، پیش از آغاز این دیدار و پس از ورود به ایران جنگ روانی را به راه انداخته‌اند. ورود به ایران با ماسک‌های سیاه رنگ، مصاحبه برخی بازیکنان این تیم با رسانه‌ها خارجی مبنی بر اینکه تهران شهر ترسناکی است و مردم آن کره‌ای‌ها را اذیت می‌کنند و ... همه نشان‌دهنده ترس کره‌ای‌هاست و می‌خواهند با به راه انداختن این جو روانی، شرایط را به سود خود کنند. شاید این یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای به‌هم زدن تمرکز تیم ملی ایران باشد که اکنون با هفت امتیاز صدرنشین گروه A مسابقات انتخابی جام جهانی در منطقه آسیاست و کره هم با همین میزان امتیاز و تفاضل گل کمتر، به‌دنبال گرفتن این جایگاه از ایران است.

با این حال تیم ملی فوتبال کشورمان پس از پیروزی مقابل ازبکستان در خارج از خانه و صدرنشین شدن در گروه، به لحاظ روحی و روانی شرایط بسیار خوبی را سپری می‌کند و همین مسئله می‌تواند مزید بر علت باشد که کره کار سختی مقابل ایران خواهد داشت، آن هم تیمی که در خانه خودش با فشار بسیار زیادی توانست شکست 2 بر یک نیمه اول مقابل قطر را با پیروزی 3 بر 2 عوض کند و البته این پیروزی در شرایطی رقم خورد که قطری‌ها می‌توانستند مقابل دفاع متزلزل کره جنوبی گل‌های بیشتری هم به ثمر برسانند. هرچه هست، دیداری فراتر از یک مسابقه فوتبال ایران و کره جنوبی و حساس‌ترین دیدار گروه A انتخابی جام جهانی 2018 روسیه، ساعت 18:15 فردا (سه‌شنبه) در ورزشگاه یکدست سیاه‌پوش آزادی به مناسبت شب عاشورای حسینی برگزار خواهد شد.

برنامه دیدارهای این گروه به شرح زیر است:

ازبکستان - چین، ساعت 16:30

ایران - کره‌جنوبی، ساعت 18:15

قطر - سوریه، ساعت 19:30
منبع : تسنیم

ارسال نظر

آخرین اخبار