اختصاص پهنای باند یک گیگابایتی و تخفیف ۵۰ درصدی برای ارائه‌ی خدمات زیرساختی به دانشگاه‌ها، از امکاناتی است که مسئولان فناوری اطلاعات برای دانشجویان فراهم کرده‌اند.

سهم دانشجویان از وای‌فای

به گزارش گلستان24، وای‌فای و اتصال بی‌سیم به اینترنت، به دلیل سهولت دسترسی از امکانات مورد توجه کاربران اینترنتی است. دانشجویان کشور و دانشگاه‌های برتر نیز از این قاعده مستثنی نیستند و چه بسا با توجه به نقشی که می‌توانند در تولید محتوا ایفا کنند، توجه به فراهم کردن امکاناتشان، اهمیت بیشتری داشته باشد.

با گسترش ضریب نفوذ اینترنت در کشور و افزایش تعداد کاربران، طرح ارائه وای‌فای شهری در دستور کار وزارت ارتباطات قرار دارد. مسئولان فناوری اطلاعات نیز در فواصل زمانی مختلف، درباره پوشش سراسری خطوط شبکه تلفن همراه و وای‌فای وعده‌های متعددی داده‌اند و از جمله این وعده‌ها، اختصاص پهنای باند یک گیگابایتی به دانشگاه‌ها و تخفیف ۵۰ درصدی برای ارائه‌ی خدمات زیرساختی است.

وای‌فای

نصرالله جهانگرد -رئیس سازمان فناوری اطلاعات- اواخر سال ۱۳۹۳، وعده مجهز شدن شهرها و مکان‌های بزرگ به وای‌فای را تا پایان سال ۱۳۹۴ داده و گفته بود بر اساس این طرح بیشتر نقاط پرترافیک مجهز به اینترنت وای‌فای و دسترسی به اینترنت فوق‌العاده ارزان و راحت می‌شود.

به گفته او، با این طرح، کاربران که شامل دانشجویان هم می‌شوند، قادر خواهند بود در دانشگاه تا ترمینال‌ها، میدان‌ها و معابر بزرگ و عمومی به راحتی و با هر ابزاری که وای‌فای دارد به اینترنت وصل شوند و این برقراری ارتباط اینترنتی می‌تواند با استفاده از ایجاد وای‌فای و شبکه‌های اینترنتی، به صورت رایگان و یا با اشتراک سیم‌کارت به کاربران باشد.

البته با گذشت بیش از یک سال از وعده رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران مبنی بر تجهیز مکان‌های بزرگ کشور به وای‌فای تا پایان سال ۱۳۹۴، جهانگرد در اردیبهشت ماه سال جاری، پوشش خطوط شبکه تلفن همراه و وای‌فای در سراسر کشور را به سال آینده موکول کرد.

جهانگرد همچنین در نمایشگاه تلکام، از اختصاص یک گیگابایت اینترنت به هر دانشگاه خبر داد و این امکان را در راستای عدالت آموزشی دانست و بیان کرد این رقم متناسب با هر میزان که مورد نیاز دانشگاه‌ها باشد افزایش پیدا خواهد کرد.

او در عین حال با اشاره به افتتاح اپراتور مدیریت شبکه علمی ایران، متذکر شد: در این شبکه اختصاصی که در قالب آن دو وزارتخانه علوم و ارتباطات همکاری خواهند کرد، شرایطی فراهم می‌شود تا به شکل یک اپراتور اختصاصی در تمام کشور به دانشگاه‌های مختلف کشور و مراکز آموزشی ارائه شود.

رئیس سازمان فناوری اطلاعات همچنین ابراز امیدواری کرد با راه‌اندازی این شبکه تولید محتوای بومی از سوی دانشگاه‌های مختلف کشور افزایش یابد و با اشاره به برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، از ارائه‌ی خدمات زیرساختی با تخفیف ۵۰ درصدی به دانشگاه‌ها خبر داد.

بنابراین یکی از امکاناتی که وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برای دانشگاه‌ها و دانشجویان فراهم کرده است، تخفیف پنجاه درصدی پهنای باند است و بر اساس مصوبه هیات مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت، این شرکت پهنای باند اینترنت را پنجاه درصد ارزان‌تر به دانشگاه‌ها واگذار می‌کند.

همچنین با توجه به ارائه سرویس وای‌فای عمومی از سوی شرکت مخابرات ایران و اپراتور اول ارتباطی در نقاطی چون فرودگاه‌های تهران و نمایشگاه بین‌المللی تهران، انتظار می‌رود این روند در دانشگاه‌ها نیز ادامه یابد و شرایط دسترسی به اینترنت و متعاقبا تولید محتوا برای دانشجویان تسهیل شود.

 

منبع: ایسنا

 

ارسال نظر

آخرین اخبار