دادستان تهران از دستگیری یک متهم سابقه‌دار و فعال در ماساژ غیرمجاز و مختلط و همچنین از دستگیری یک متهم مروج فساد خبر داد. متهمان با صدور قرار تامین مناسب به زندان معرفی شده اند

دستگیری دو متهم مروج فساد و ابتذال جنسی

به گزارش گلستان24، پنجمین نشست دادستانی تهران در حوزه‌ی آسیب‌های اجتماعی با موضوع عفاف و حجاب با حضور سردار ساجدی نیا فرمانده پلیس تهران، برخی معاونان دادستان، تعدادی از فرماندهان پلیس اخلاقی ناجا و نمایندگان دستگاه های اجرایی، به ریاست دادستان تهران برگزار شد. دادستان تهران موفقیت در حوزه عفاف و حجاب را مستلزم توجه به برخی نکات دانست که اولین آن توجه به نقش خانواده است.

دستگیری دو متهم مروج فساد و ابتذال جنسی

جعفری دولت‌آبادی با اظهار این که تشکیل خانواده نخستین مرحله‌ای است که باید به آن توجه شود، اظهار داشت: این ضرورت از آن جهت است که انسان ها در بستر خانواده رشد و پرورش می‌یابند.

وی تحقق سیاست تحکیم خانواده را از طریق سه محور ازدواج صحیح، آسان و پایدار تبیین کرد و برخی مشکلات موجود را در این سه مقوله تشخیص داد و افزود: امروزه ازدواج‌ها آسان رخ نمی‌دهد؛ برخی ازدواج‌ها سنجیده و صحیح شکل نمی‌گیرد و لذا چنین خانواده‌ای پایدار نخواهد بود به نحوی که برخی مدعی شده اند تعداد زیادی از ازدواج‌ها به طلاق می‌انجامد.

نکته دیگری که مورد تاکید دادستان تهران قرار گرفت، نقش آموزش و پرورش در ترویج فرهنگ عفاف و حجاب بود. وی در این زمینه اظهار کرد: بعد از خانواده، مهم‌ترین نهادی که می‌تواند مسئله عفاف و حجاب را نهادینه کند، آموزش و پرورش است، امیدواریم در دوره جدید و پس از معرفی وزیر جدید، به بحث عفاف و حجاب در پیش دبستان‌، دبستان‌ و دبیرستان‌ مورد توجه قرار گیرد.

دادستان تهران تاکید کرد: اگر بحث عفاف و حجاب در همه سطوح آموزشی نهادینه شود، برخی مشکلات کنونی برطرف خواهد شد.

وی به عنوان عامل سوم در امر عفاف و حجاب، تبلیغات شهری را مورد توجه قرار داد.

جعفری دولت آبادی  با انتقاد از تبلیغات فضای شهری تصریح کرد: متاسفانه فضای شهری خالی از رنگ و بوی عفاف و حجاب است و بیشتر به سمت مصرف گرایی و تجمل گرایی نمود دارد.

وی به نقش تبلیغات شهری در گسترش فرهنگ عفاف و حجاب اشاره کرد و گفت: برای تغییر در فضای شهری باید شیوه و محتوای تبلیغات شهری تغییر یابد که در این زمینه نقش دستگاه‌ها و نهادهای فرهنگی بسیار مؤثر است.

انتقاد از مصرف‌گرایی و تجمل‌گرایی

دادستان تهران با انتقاد از مصرف‌گرایی و تجمل‌گرایی، برون‌رفت از چنین آسیبی را منوط به توجه به نقش جامعه در تربیت و پرورش انسان‌ها دانست.

جعفری دولت‌آبادی نقش دستگاه‌ها به ویژه فعالان حوزه‌ی فرهنگ در موضوع عفاف و حجاب را، نقشی بی‌بدیل خواند و با خاطرنشان کردن این امر که عفاف و حجاب مستلزم برنامه و اقدامات ریشه‌ای و مداوم است، به نقش دستگاه‌های فرهنگی در این موضوع اشاره کرده و افزود: طبق برخی آمارها، ۳۶ دستگاه و سازمان قریب به ۶ هزار میلیارد تومان بودجه برای امور فرهنگی در اختیار دارند.

جعفری دولت آبادی نتیجه مهم قابل استنتاج از این امر را چنین تبیین کرد: وجوه کلانی در اختیار دستگاه‌ها و نهادهای فرهنگی کشور قرار دارد، اما خروجی و عملکرد قابل ملاحظه‌ای در حوزه عفاف و حجاب مشاهده نمی‌شود؛ این در حالی است که صرف این وجوه در جهت اجرای برنامه‌های مربوط ارتقاء وضعیت عفاف و حجاب می‌تواند موجبات تحول در وضعیت موجود را فراهم نماید.

وی افزود: اگر دستگاه‌های فرهنگی بخشی از بودجه و اعتبارات خود را در حوزه عفاف و حجاب هزینه کنند، تحولات مثبتی رخ خواهد داد.

وی سرمایه گذاری بر روی کودکان، نوجوانان و جوانان کشور را به عنوان آینده سازان کشور مورد تاکید قرار داد و گفت: اگر به این اقشار توجه نکنیم، مشکلات کنونی در آینده افزایش خواهد یافت.

دادستان تهران با اشاره به این که بر خلاف نظام‌های سکولار، نظام دینی مسئولیت هدایت و رشد مردم را بر عهده دارد و غفلت از این موضوع قابل توجیه نیست تاکید کرد باید در حوزه‌ی عفاف و حجاب با برنامه‌ریزی هدفمند اقدامات مستمر و اساسی انجام گیرد.

تاثیر عملکرد مسئولان بر رفتار مردم

جعفری به عنوان آخرین عامل، به نقش و آثار رفتار مسئولان اشاره کرد و با ابراز اطمینان از این که عملکرد مناسب مسئولان موجب تغییر رفتار و دیدگاه مردم خواهد شد، اظهار داشت: بخشی از مشکلات کنونی در همه حوزه‌ها از جمله سیاسی، اقتصادی و فرهنگی، به رفتار مسئولان بر می‌گردد.

وی با انتقاد از این که برخی مسئولان با در پیش گرفتن منش اشرافی‌گری، فراموش کرده‌اند که با همراهی و حضور مردم به مقام و منصب رسیده‌اند، افزود: رفتار و عملکرد مسئولان در نگرش مردم به موضوع عفاف و حجاب موثر است.

شناسایی ۲۸۸واحد فاقد مجوز

قطبی معاون دادسرا، در مورد اقدامات صورت گرفته بر روی برندها با اولویت پوشاک گزارشی ارایه داد و در بیان چگونگی انجام ماموریت کارگروه مربوطه، از شناسایی ۲۸۸ واحد صنفی فاقد مجوزِ دارای برند خبر داد و افزود: از این تعداد ۱۳۰ مغازه تابلوهای خود را جمع‌آوری کرده و برای متصدیان ۱۵۸ فروشگاه دیگر اخطاریه ارسال شده است.

قطبی در خصوص بازرسی مامورین اتحادیه های صنفی از واحدهای صنفی فعال در حوزه‌ی البسه، اعلام نمود که طی این اقدام ۶۹ واحد پلمپ گردیده است.

یکی از نکات مورد اشاره در گزارش مذکور، گلایه‌ی روسای اتحادیه‌ها از عدم همکاری برخی دستگاه‌ها در خصوص پلمپ واحدهای صنفی متخلف بود.

فعالیت ۱۴۷۰۰ مهد تحت نظارت سازمان بهزیستی

موضوع دیگر جلسه آسیب‌های اجتماعی با محور عفاف و حجاب، وضعیت مهد کودک‌ها بود.

در این جلسه نماینده سازمان بهزیستی با بیان اقدامات سازمان بهزیستی بر روی واحدهای مهد، به ارائه‌ی آمار تعدادی مهدکودک‌ها پرداخت.

وی تعداد مهدها در سراسر کشور را ۱۴ هزار و ۷۰۰  واحد اعلام کرد که از این تعداد ۶ هزار و ۷۰۰ واحد در مناطق روستایی مستقر است و در مجموع به ۲۷۰ هزار کودک در سراسر کشور ارائه‌ی خدمات می‌نمایند.

نماینده سازمان بهزیستی، برنامه‌ی آموزش محتوای دینی به مربیان مهدها و والدین را از طریق کتب تهیه شده با همکاری مرکز توسعه و ترویج فعالیت‌های قرآنی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ستاد اقامه نماز و دانشگاه علامه طباطبایی در حال اجرا اعلام نمود.

نماینده سازمان بهزیستی در خصوص دیگر اقدامات سازمان، به استفاده از مربیان زن در مهدکودک‌ها و ارزیابی مستمر آن‌ها، برگزاری دوره‌های آموزشی، تشکیل نمایشگاه‌های عفاف و حجاب و جشنواره‌های قرآنی اشاره کرد و افزود: از دیگر برنامه‌ها، ایجاد و گسترش «آدینه مهدها» است که کودکان والدینی که قصد شرکت در نماز جمعه را دارند، در مهدهایی نزدیک به مکان‌های برگزاری نماز جمعه است، نگهداری می‌شوند.

برخی نمایندگان دستگاه‌های حاضر در جلسه به اظهارات نماینده سازمان بهزیستی اعتراض نموده و وضعیت کنونی مهدها را موید عدم نظارت مؤثر سازمان مذکور بر این واحدها دانستند. از جمله دکتر کبری خزعلی با اشاره به قوانین و مصوبات موجود، وظایف سازمان بهزیستی را در حد اعطای مجوز به مهدها دانست و تولید محتوای آموزشی و ارائه آن به کودکان در مهدها را از وظایف آموزش و پرورش به شمار آورد و افزود: مصوبات مرتبط با مهد کودک‌ها در عمل اجرا نشده است.

وی از برخی برنامه‌های مهدها از جمله آموزش رقص و موسیقی به کودکان و اجرای برنامه‌های آموزشی مورد تایید یونیسف در مهدهای روستایی انتقاد کردد.

جعفری دولت‌آبادی ضمن ابراز خرسندی از طرح موضوع کودکان فراتر از توصیف و بررسی وضعیت مهدها در جلسه، در بیان اهمیت مهدهای کودک اظهار داشت: به مهد نباید به محل نگه‌داری کودکان نگاه کرد، بلکه مهدهای کودک پرورشگاه فرهنگی هستند؛ زیرا کودکان امروز، مردان و زنان آینده هستند لذا با سرمایه‌گذاری بر روی کودکان، آینده آن‌ها را تضمین کرده‌ایم.

وی اختلاف میان دستگاه‌ها از جمله سازمان بهزیستی و آموزش و پرورش در مدیریت امور مربوط به مهدکودک‌ها را قابل رفع در این جلسات ندانست، اما اعلام کرد موضوع را به دستگاه‌های مربوطه انعکاس خواهد داد.

دادستان تهران از سازمان بهزیستی خواست نظارت‌ها را در عرصه عمل تشدید نموده و پیشنهاد کرد جمعی از نمایندگان دستگاه‌های حاضر در جلسه با سازمان بهزیستی همکاری نموده و در قالب گروه‌های جداگانه از مهد کودک‌ها بازدید نمایند.

وی با انتقاد از اعلام برخی آمارهای بدون مبنا از سوی برخی افراد و مسئولان در حوزه‌های مختلف افزود: آمارها نباید موجب سیاه‌نمایی و سلب اعتماد مردم شود و در عین حال آمارها باید واقعی باشد.

جعفری در خصوص پیشنهاد برگزاری جلسه با طراحان لباس، موضوع را به یک کارگروه ارجاع داد. وی پیشنهاد کرد با مدیران مراکز تولید البسه، جلساتی با حضور نمایندگان دستگاه‌های اجرایی و تولیدکنندگان کلان آن‌ها را برگزار گردد و از معاون دادسرا خواست تمرکز جلسات در مورد لباس‌هایی باشد که جهت ارائه در بهار سال آینده در حال تولید و قابل ارائه خواهد بود.

دادستان تهران مطالبه از دستگاه‌های فرهنگی که بودجه‌های مربوط به عفاف و حجاب را در اختیار دارند، امری مهم تلقی نمود و اظهار داشت: به تدریج از نمایندگان دستگاه‌های مربوطه دعوت خواهد شد تا در خصوص عملکرد خود توضیح دهند.

دستگیری دو متهم مروج فساد و ابتذال جنسی

دادستان تهران در این جلسه از دستگیری یک متهم سابقه‌دار و فعال در ماساژ غیرمجاز و مختلط و هم چنین از دستگیری یک متهم مروج فساد خبر داد. متهمان با صدور قرار تامین مناسب به زندان معرفی شده اند. هر دو متهم سابقه فعالیت‌های غیرقانونی در زمینه ترویج فساد و ابتذال جنسی داشته‌اند.
منبع : فرهنگ

ارسال نظر

آخرین اخبار