پای درد و دل روستایی 70ساله در گنبد؛

چپر قویمه، روستایی از توابع بخش مرکزی و دهستان آق آباد گنبدکاووس است و در شمال این شهرستان قرار دارد. به گفته اهالی روستا قدمتی بالغ بر 70 سال دارد و آنچه در نگاه اول می توان دید مردم مهمان نوازی است که ما را در تهیه گزارش همراهی می کنند.

چپرقویمه و آرزوهایی که در دل دارد + تصاویر

به گزارش گلستان24 به نقل از قابوس نامه، امید دیده بان یکی از اهالی این روستاست که در اولین قدم با من همراه و یاریگر ما در تهیه گزارشی از روستای چپرقویمه می شود که در حاشیه جادۀ گنبد به اینجه برون قرار دارد.

 اهالی این روستا را قومیت ترکمن تشکیل می دهد و اغلب به شغل کشاورزی و دامپروری خصوصا پرورش شتر، اسب و گاو مشغولند خارهای شتر که در طبیعت این روستا به وفور یافت می شود خوراک مناسبی برای شتر ها است و اهالی این خار شتر ها را می کوبند تا آذوقه شتر ها شود.

qaboosnameh 11

qaboosnameh 16

به سمت غرب روستا که می رویم چند حلقه چاه در آنجا وجود دارد که از آثار تاریخی روستااست که در گذشته آب مورد نیاز روستا را تامین می کرده است و یکی از علل شکل گیری روستا همین چاه هاست که امروز با لوله کشی آب آشامیدنی و برای پیشگیری از خطرات ناشی از سقوط درآن ، پر شده است.
qaboosnameh 1

qaboosnameh 2

چپر قویمه از نعمت گاز محروم است البته به تازگی کانال هایی برای انتقال گاز به روستا در کوچه ها و خیابان های آن حفر شده که متاسفانه مشکلاتی را نیز به همراه داشته است؛ مشکلاتی چون سقوط دام ها در کانال ها که بعضا باید با بیل مکانیکی و جرثقیل دام را از کانال بیرون کشید.

مسجد ابوحنیفه نیز تنها مسجد این روستا است که نماز جماعت، آموزش و تلاوت قرآن پیوسته در آن برگزار می شود و به گفتۀ اهالی امام محمد حاجی صوفی  مسن ترین مرد روستا و موذن این مسجد و شهید اسحاق آق فرزند حاج مراد از نام آوران چپر قویمه هستند.

چکدرمه و شیرینی پیشمه مانند دیگر روستاها و مناطق ترکمن نشین شهرستان از مشهورترین غذاهای محلی این روستا است و از بازی های محلی روستا نیز می توان به والیبال، اسب دوانی و شترسواری و کشتی سنتی یا همان آلیش اشاره کرد.

جمعیت روستا روز به روز رو به افزایش است اما طبق سرشماری سال 85 این روستا 633 نفر جمعیت داشته است. چپرقویمه دارای مدرسه ابتدایی دخترانه و پسرانه است و  یکی از مشکلات روستا عدم وجود مدرسه راهنمایی است و دانش آموزان پس از پایان دوره ابتدایی باید به روستای مجاور( اگری بوغاز ) در  5 کیلومتری چپرقویمه یا مدرسه شبانه روزی اینچه برون بروند که این مهمترین عامل ترک تحصیل کودکان روستا عنوان شده است .

از سنت های زیبای روستا می توان به برگزاری عروسی به سبک سنتی ، استفاده از لباس سنتی ،جشن میلاد فرزند ، ضیافت ساختمان و ... اشاره کرد .

از دیگر مشکلات روستا نبود خانه بهداشت و پست بانک است و اهالی مجبورند برای انجام امور و دریافت خدمات به روستای مجاور (اگری بوغاز ) یا شهر گنبد مراجعه کنند.

بچه های روستا نیز وسایل بازی، فضای سبز و پارک برای گذراندن اوقات فراغت خود ندارند و در کنار آن کوچه های خاکی روستا  عامل مهاجرت اهالی روستا به شهر شده است.

qaboosnameh 3

qaboosnameh 4

و از مشکلات دیگر روستا وجود  محل هایی در روستاست که پس از هر باران باتلاقی درست می شود که برای رهگذران و دام ها خطرناک است.

qaboosnameh 5

qaboosnameh19

علی رغم ظرفیت خوب روستا در صنایع دستی چون قالی بافی، گلیم بافی ، بافندگی ، نمدمالی، خیاطی ، سوزن دوزی با الگوی نقوش ترکمن اهالی معتقدند حمایت خوبی از این صنایع نشده است.

qaboosnameh 15

qaboosnameh 17

qaboosnameh

چپرقویمه دارای تپه ها و مراتع سرسبز و زیبایی نیز هست که به عنوان منطقه تفریحی به ویژه در فصل بهار مورد توجه رانندگان عبوری از جاده گنبد اینچه برون و گردشگران است.

باغ های زیتون اطراف روستا نیز زیبایی روستا را دوچندان کرده است و در کنار مراتع فضای خوبی برای حضور مهمانان شده است که میزان این باغات به 40 هکتار می رسد.

این ظرفیت ها مقدمۀ خوبی برای تقویت گردشگری این منطقه ، اشتغالزایی و جلوگیری از مهاجرت روستائیان است که می طلبد مسئولین ذیربط نگاه ویژه تری به طبیعت زیبا و جذاب این روستا داشته باشند.

qaboosnameh 7

qaboosnameh 8

qaboosnameh 9

qaboosnameh 10

qaboosnameh 12

qaboosnameh 13

qaboosnameh 14

گزارش و عکس از : رحمت گلستانی

 

ارسال نظر

آخرین اخبار