حاج علی اصغر زنگانه، استاد دانشگاه، مدرس قرآن:

انقلاب اسلامی ایران، در تداوم و ادامه نبوت پیامبر (ص) و ائمه معصوم (ع) است. با اطاعت از خدا و رسولش انسان به سعادت می رسد.امام(ره) هم ایستاد و مبانی اسلام را به جامعه برگزداند.

انقلاب اسلامی ایران،  تداوم نبوت و امامت و رسیدن به کمال انسانی است

حاج علی اصغر زنگانه( مبین)، استاد دانشگاه، مدرس قرآن، برادر دو شهید و فعال فرهنگی شهرستان علی آباد کتول، نگاه متفاوتی به انقلاب اسلامی ایران دارد. وی در مصاحبه اختصاصی با گلستان 24، در این باره می گوید: نگاه من به انقلاب یک نگاه بریده شده و مقطعی از تاریخ نیست. نگاه من به انقلاب اسلامی ایران یک نگاه در تداوم نبوت حضرت محمد (ص) و امامت ائمه معصوم (ع) است. وقتی به مهندسی عالم هستی و انسان می نگریم، مشاهده می کنیم که عالم هستی و وجود انسان به دقت و در اوج کمال و هدفمندی در حال اداره شدن است.  اما خداوند انسان را عاقل ومختار آفریده است و سبک زندگی و انتخاب آن را در اختیار خودش قرار داده است. نه این که رها کرده باشد. همان گونه که نظام هستی  و وجود انسان را با مهندسی  اداره می کند، نظام اجتماعی را هم مهندسی و طراحی کرده است، تا انسان بر اساس الگو گیری از این سبک مهندسی به یک وجود سعادتمند تبدیل شود.

حاج اصغر زنگانه

این استاد دانشگاه می گوید: خداوند در قرآن کریم می فرماید: « يَاأَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اسْتَجِيبُوا لِلَّهِ وَلِلرَّسُولِ إِذَا دَعَاكُمْ لِمَا يُحْيِيكُمْ » «ای مومنان، خدا و پیامبر خدا را اجابت کنید. وقتی شما را به چیزی هدایت می کنند که به شما حیات می بخشد» . انسان دارای حیات است، پس چرا خداوند در سوره انفال دستور می دهد که دستورات پیامبر را بپذیرید تا حیات پیدا کنید؟ منظور خداوند از حیات همان خوشبختی و سعادت است. یعنی داشتن یک زندگی که انسان در آن، در کمال و اوج زندگی کند. نه در حداقل های مادی و معنوی. همه چیز باید در اوج باشد. لذا خداوند تبار و تعالی می فرماید خداوند آن را میان شما و قلبتان قرار داده است ، چه بپذیرید و چه نپذیرید به سوی او محشور می شوید. همچنین می فرماید از فتنه هایی که شما را گرفتار می کند خود را دور نگه دارید که عذاب و عقاب الهی را در بر خواهد داشت.( سوره مبارکه انفال آیات 24و 25)

در جاهای دیگری نیز خداوند دعوت می کند که این موضوع را بپذیریم. مثلا در سوره نحل می فرماید:« آن چه پیش شماست نابود شدنی و آن چه نزد خداوند است باقی است.»، «کسانی که صبرداشته باشند و عملکرد بهتر را داشته باشند، پیش خدا اجر می گیرند، چه زن باشند چه مرد.» بنابر این موضوع انسان محور است و نه زن و مرد محور. لذا خداوند می فرماید اگر شما زنان و مردان مومن باشید و عمل احسن را داشته باشید، ما به شما زندگی پاک خواهیم داد.

امام خمینی

حاج علی اصغر زنگانه (مبین) در همین راستا به انقلاب اسلامی ایران و حضرت امام (ره) نگاه می کند. وی می گوید: امام (ره) مشاهده کرد که اسلام وجود دارد، اما آن را کنار گذاشته اند و احزاب وحکومت های سلطنتی به مردم حکومت می کنند. اصلا طرح و حکومت خدا در این جامعه اجرا نمی شود. برای این که انسان ها به دعوت خدا، انسانیت محوری و کمال دنیا و آخرت برسند، از جای برخواست، انقلاب کرد. شیطان و لشکریانش در طول تاریخ همیشه جلوی چنین حرکت هایی ایستاده اند. یهود و بنی امیه هم بعد از پیامبر اسلام (ص) انحراف ایجاد کردند و مسلمانان هم چون با قرآن آشنا نبودند نتوانستند بفهمند چه بلایی سرشان آمده است. امام (ره) این را می فهمید و ایستاد. ایستادگی کرد و وی را تبعید کردند. می ترسیدند که اگر امام (ره) در بین این مردم بماند مردم آگاه شوند. اما امام (ره) رها نکرد. وقتی به ترکیه تبعید شد، تحریرالوسیله را نوشت. قوانین دولت و حکومتی که باید بر اساس قرآن تهیه و تدوین شود و زندگی انسان ها را هدایت کند نوشته شد. در نجف نیز به تربیت شاگردان مختلف پرداخت. از آن جا با نامه هایی که می فرستاد، روشنگری و معلومات مردم را افزایش داد و این کارهای او بلاخره به نتیجه رسید. در واقع استراتژی امام (ره) این بود، مبارزه نه با تفنگ، نه با اخلال نظم اجتماعی، نه با کشت و کشتار. او اسلام ناب را ارائه کرد. همان اسلامی که پیامبر اسلام (ص) داشت. پیامبر ما (ص) در جنگ هایش دفاع می کرد، ولی به کسی حمله نکرد. امام (ره) هم همین شیوه را دنبال می کرد. حتی خیلی ها به ایشان می گفتند، با جنگ مسلحانه انقلاب پیروز می شود، اما ایشان معتقد بودند که باید آگاهی ، دانایی و ایمان  مردم  افزایش پیدا کند تا پیروز شوند.

امروز این استراتژی در راستای همان انقلاب ارزشمند امام (ره) در دنیا  با رهبری حضرت خامنه ای هدایت می شود. و انشالله زمینه ساز ظهور حضرت مهدی (عج) خواهد شد. امام مهدی (عج) هم با آگاهی افزایی و روشنگری بر جهان دولت الهی را پیاده خواهد کرد.

امام خمینی

اگر بگوییم که امام (ره) در تصمیم گیری هایشان تحت تاثیر افکار و افراد خاصی بودند، این یک حرف باطل است. او تحت تاثیر هیچ کس نبود و انسان بسیار عجیبی در مشاوره بود. او اولین کاری که کرد، تشکیل شورای انقلاب بود. او حکومت را به صورت سلطنتی در اختیار خود قرار نداد. فورا انتخابات خبرگان را تشکیل داد و قانون اساسی نوشته شد. بر اساس قانون اساسی مجلس تشکیل شد. رئیس جمهور سر کار آمد. پس امام (ره) یک انسان تک محور نبود. ساختاری که وی برای طراحی جمهوری اسلامی طراحی کرد و حتی همین اسمی که روی جمهوری اسلامی ایران گذاشت، نشانه تصدیق این حرف است. ایشان در صحبت هایشان همیشه به مردم، دانشمندان، فرهیختگان و علما تاکید می کرد. اما در امام (ره) یک نقطه قوی وجود داشت و آن هم این بود که وقتی به نتیجه می رسید، با توکل به خدا مدیریت می کرد. همان گونه که خداوند به پیامبرش دستور می دهد که با مردم مشورت کن، اما چون می خواهی افق بلند الهی را مطرح کنی، به خدا توکل کن و با اقتدار بایست.

امامت در امت اسلامی در فرهنگ دینی ما ورود اجزای امور اجتماعی و سیاسی نیست، هدایت و سیاست گذاری است. اجرای آن را باید آحاد مردم انجام دهند، آحاد مردمی که آگاهی و آشنایی آن ها به دین بالاست. و این آحاد، علما، خواص و رهبر جامعه که بایداز نظر علمی بالاترین و متکی به عنایات الهی باشد، هستند.

ارسال نظر

آخرین اخبار