به مناسبت فرا رسیدن ایام الله دهه فجر، مرقد مطهر امامزادگان نه تن در گرگان غبار روبی و عطر افشانی شد.

امامزاده 9 تن گرگان غبار روبی شد

به گزارش گلستان 24، احمد خاکی فرماندار شهر گرگان در حاشیه مراسم غبار روبی این مزار مطهر گفت: فضای بکر و دست نخورده سرداب با برنامه ریزی صحیح و اطلاع رسانی مناسب، سرمایه گذاری درست می تواند به مکانی جهت جلب گردشگر و مسافر مبدل گردد.

در این مراسم که عیسی امامی، نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی در این مراسم نیز حضور و فرماندار گرگان را همراهی کرد.

این بقعه در گذر میرکریم میدان و در شمال قدمگاه حضرت عبّاس ‰و نیز امامزاده چهل تن شهر گرگان واقع شده است. در گذشته در حاشیة این مکان مذهبى، ابنیة مهمى بدین شرح قرار داشتند: در ضلع شمالى آن به فاصلة حدود 100 مترى میدان قیصریة بازار کهنة استرآباد، آب انبار قدیمى میرکریم معروف به «آب انبار ملاعلى» که کتیبة سنگى به تاریخ 1010 داشت. در ضلع شرقى مدرسه و راستة بازار دباغان بازار کهنه و در قسمت جنوبى آن حماسیه کاسه گران و کاروانسراى حاج محمّد تقى‏خان هزار جریبى قرار مى‏گرفتند.

بقعة نه تن بنائى چهار گوش با اضلاعى حدود 5/5 متر داراى درب و پنجره‏هاى مشبک، زیبا و قدیمى مى‏باشد که متأسّفانه بخشى از آن در حیاط و در زیر باد، باران و آفتاب در حال نابودى است. طاق بقعه از درون گنبدى شکل و همچون سایر قسمت‏هاى بنا با مصالح آجر و گچ ساخته شده است. بعلاوه در چهار کنج بنا چهار گوشواره قرار دارد که طاق گنبدى بنا بر روى آن سوار شده است. در درون بقعه، صندوق چوبى به اندازه‏هاى طول 290، عرض 170 و ارتفاع 110 سانتى‏متر به چشم مى‏خورد که سطح بالائى و رویة آن مشبک درشت و شیشه‏اى مى‏باشد.

اهالى اعتقاد دارند که در زیر این صندوق و ضریح، مرقد نُه تن از نوادگان موسى بن جعفر ‰ در کف سردابى که داراى دو پله است، قرار گرفته که در زمان بنى امیه (خلیفه منصور دوانیقى) از مدینه فرار کرده و به قم، مشهد، چند شهر دیگر و سرانجام به استراباد آمدند. سپس چندى بعد پس از مرگ در همین جا دفن شدند.

اما محیط مورد نظر نگارنده در این مکان، گورستان تاریخى آن بود که قسمت اعظم آن در جلوى درب ورودى و در جنوب بقعه قرار مى‏گرفت. این گورستان تا دهة چهل خورشیدى، همچنان مورد استفادة اهالى شهر (مخصوصاً مردم محلّة میدان) براى دفن مردگان قرار مى‏گرفت. اما پس از این تاریخ بخاطر احداث خیابان، بخش قابل توجّهى از آن تخریب و به زیر آسفالت رفت. در این میان سنگ مزارها هم در زیر خاک دفن و یا به زیر ساختمان‏هاى جدید التأسیس رفتند.

در این ساختمان سنگ مزارهاى قدیمى، باشکوه و بسیار ارزشمندى قرار داشتند ولى متأسّفانه اکثر قریب به اتّفاق آن‏ها از بین رفته‏اند، فقط تعداد اندک در گوشة حیاط در زیر خروارى از زباله نگه دارى مى‏شوند که آن‏ها را در اردیبهشت ماه سال 1383 تصویر بردارى نمودیم. چند تائى نیز هم اکنون در موزة سنگ گرگان نگه دارى مى‏شوند. وجود سنگ‏هاى بسیار باشکوه نشان از اهمیّت و نیز قدمت این گورستان تاریخی دارد.

چنان که در یک مورد دولتشاه سمرقندى هم به آن اشاره کرده و مى‏نویسد: «محمّد کاتب ترشیزى (کاشمرى) که در زمان حملة بایسنقر میرازى تیمورى (قرن هشتم هجری ـ نگارنده) در استراباد مى‏زیست، در همین شهر در گذشت و در بیرون امامزاده معصوم معروف به نه گوران (منظور محوّطة بیرون بقعه یعنى قبرستان نُه تن است) دفن گردید». بعضى از تذکره نویسان مرگ او را در زمان رواج یک بیمارى اپیدمیک در استراباد (وبا یا طاعون) که بسیارى را هم به کام مرگ فرستاد، می‌دانند. وى قبل از مرگ اشعارى را هم دربارة شیوع این بیمارى در استراباد سروده بود.

انتهای پیام/کاسب امین

ارسال نظر

آخرین اخبار