ایجاد این باغ زیتون در قالب طرح طوبی، یکی از مهمترین اتفاقات این روستا بود که باعث توانمندی مردم به لحاظ مالی شد و همین مردم قدرشناس در تعامل با مسئولان و برای رفاه خویش بخشی از درآمد حاصله از باغ را صرف کارهای عام المنفعه کردند.

گزارشی از کشت زیتون در روستای کرند گنبد کاووس+تصاویر

به گزارش گلستان24 به نقل از گل رامیان، "کرند" روستایی ست مرزی در شرق گلستان و در محدوده ی شهرستان گنبد کاووس که با مرکز استان، 190 کیلومتر فاصله  دارد.

کشاورزی و دامداری و در دو دهه ی اخیر باغداری شغل اصلی مردم این روستای محروم و دور افتاده است و نظر به شرایط جغرافیایی منطقه و کمبود منابع خاکی مستعد و آب، ایجاد باغ در این روستا که زمین هایش شوره زار است، دور از ذهن و غیر ممکن نشان می دهد و همین امر بنده را مشتاق کرد با توجه به رسالتی که در حوزه رسانه دارم و پیرو فرمایشات و منویات مقام معظم رهبری در خصوص اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل به کرند سفری داشته باشم و ماحصل دیده ها و شنیده هایم به انضمام چند قطعه عکس پیش روی شماست.

مردم روستا همگی ترکمن و اهل تسنن هستند و چون اواسط سال ۱۳۷۵ به این منطقه رفته بودم تغییراتی که در حوزه عمرانی مشاهده کردم مشهود و چشمگیر بود.

در بدو حضورم به رسم ادب خدمت حاج آخوند ملانفس نفسی امام جمعه کرند رسیده و از وی خواستم مختصر توضیحی در خصوص این طرح اقتصادی برایم داشته باشند و این بزرگوار با شور و هیجان توام با رضایت وخرسندی ضمن اشاره به آیات واحادیث، زیتون را میوه ای مقدس برشمرد و گفت؛ بخش های زیادی از کشور ما از جمله نقاط مرزی مازندران( گلستان امروزی) مورد بی مهری رژیم ملعون پهلوی بود و ترکمن های ساکن این منطقه از حداقل امکانات محروم بودند که به یمن پیروزی انقلاب و نظام جمهوری اسلامی تبعیض ها از بین رفت و اقدامات خوبی در حمایت از مردم انجام شد.

وی بیان کرد: ایجاد این باغ زیتون در قالب طرح طوبی یکی از مهمترین اتفاقات این روستا بود که باعث توانمندی مردم به لحاظ مالی شد و همین مردم قدرشناس در تعامل با مسئولان و برای رفاه خویش بخشی از درآمد حاصله از باغ را صرف کارهای عام المنفعه از جمله ساخت مسجد و مصلی، مدرسه، خیابان و پارک و ایجاد فضای سبز و زمین ورزشی کرده و شرایط معیشتی خودشان را تقویت کردند و از این بابت خدا را شاکریم، چرا که این درختان زیتون همینطور که قد کشیده و سربلند شدند، باعث سربلندی مردم این روستای محروم هم شدند.

امام جمعه کرند افزود: الانم که در سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل قرار داریم هماهنگ با شعار سال مقام معظم رهبری فازهای بعدی شروع شده و آب بندانی ایجاد گردیده که سطح در آمدی مردم بالاتر هم خواهد رفت و افراد بیشتری که به عضویت شرکت تعاونی صحرای سبز کرند در خواهند آمد.

zeitwn5

وی گفت: برای اینکه جوانان مان بتوانند با قبول مسؤلیت های خطیر اجتماعی، مشکلات و گرفتاری های خود را بدون کمک دیگران حل کنند، آنان را در شرایط دشوار زندگی قرار دهیم تا امروز با تمرین معضلات زندگی، فردایی موفق داشته باشند.

وی عنوان کرد: پدیده شوم فرزند سالاری، که ریشه در فرزند محوری دنیای غرب دارد، توازن نظام تربیتی خانواده ها را به هم ریخته و باعث پیدایش نسلی تنبل، متوقع، لوس وننر، مسؤلیت گریز، وظیفه نشناس، ترسو و بزدل و ضعیف النفس و سست وبی اراده ،وابسته ومطیع و...... شده است.

حاج آخوند با بیان اینکه در شیوه های تربیتی گذشته والدین متناسب با شرایط سنی فرزندان به آنها مسؤلیت  داده و کار می خواستند، اظهار کرد: در مقابل بهره مندی از نعمات موجود در خانواده میبایست وظیفه ای از کارهای خانواده را پذیرفته و به نحوه احسن انجام دهند.

وی افزود: امروزه در نظامهای موفق تعلیم و تربیت دنیا  درگروه های سنی متفاوت کودکان را به اردوهای بسیار سخت و دشوار که شرکت در آنها الزامی می باشد، برده  تا در شرایط سخت پیچیدگی های زندگی فردا را تمرین کنند. برعکس اردوهای مدارس ما که جنبه خوش گذرانی و تفریح دارد، اردو های این گونه مدارس بسیار دشوار و سخت میباشد و عبور از مشکلات برای آنان امتیاز دارد. اردوهای انسان سازی که درس تحمل و صبوری را به صورت عملی میدهد کودکان را آنقدر در فراز و نشیب سختیها قرار می دهند تا آستانه تحمل آنان افزایش یابد و فشار های ناشی از عملیات های متنوع اردوها آنان را فولاد آبدیده کند.

نفسی تصریح کرد: تجربه نشان دا ده که هر قدر سختی ها در زندگی بیشتر باشد افراد در مدیریت زندگی فردای خود موفق تر عمل می کنند. اگر کودکان  محرومیت را تجربه کنند، قطعأ بیشتر قدر دستاوردهای خود را میدانند و به عناصری موفق و پیروز تبدیل خواهند شد. پس بهتر است فرزندان مان را در شرایط دشوار تربیتی قرار داده و هیچ امتیازی را بدون انجام کارو وظیفه ای  به آنان نسپاریم.

بعد از صحبت های امام جمعه کرند به سمت باغ بزرگ زیتون و مجموعه صحرای سبز کرند رفتیم که چون نگینی درخشان در دل کویر می درخشید و باعث عزت، عظمت و آبروی یک قوم شده بود.

zeitwn1

نصرت الله نازی مدیر عامل این مجموعه با گشاده رویی و لبخند پذیرای مان شد و بعد از گشت و گذار در باغ اطلاعاتی کامل و جامع تر از این طرح بزرگ اقتصادی در اختیارمان گذاشت که چکیده ای از آن در این مجال اندک پیش روی شماست؛

وی گفت: شرکت صحرای سبز کرند در سال ۱۳۷۸ با هدف محرومیت زدایی در روستای کرند تشکیل و ۱۰۰۲ نفر عضو گرفت که همگی اعضاء مردان متاهل ساکن در روستا و یا زنان سرپرست خانوار بودند.

نازی اظهار کرد: برای ایجاد این باغ سه هزار هکتار باغ پیش بینی شد که عملیات کاشت به صورت فاز به فاز تعریف و در نوبت اول هزار هکتار زیر کشت زیتون رفت که الحمدالله در نتیجه حمایت مسئولان، همکاری کارشناسان و تلاش اعضاء که به صورت خانوادگی در عملیات، کاشت_داشت و برداشت حضور داشتند درختان قد کشیده و به بار نشست و منبع درآمد خوبی برای اهالی محروم روستا شد.

zeitwn2

وی افزود: در سال جاری هم نظر به تاکید مقام معظم رهبری در خصوص اقتصاد مقاومتی 500 هکتار دیگر از اراضی زیر کشت رفته که ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و تا پایان سال کامل می شود تا میزان سطح زیر کشت در پایان فاز دوم به هزار و پانصد هکتار برسد که البته ایجاد آب بندان ۵۰ هکتاری با هدف کنترل آب های سطحی ناشی از نزولات آسمانی در کتار اجرای سیستم آبیاری قطره ای هم از برنامه های مهم امسال ما بوده که پیشرفت فیزیکی خوبی هم داشتیم و تا پایان سال قابل بهره برداری خواهد بود.

گپ و گفت با مردمان روستای کرند که از جنس کار و تلاش و امید بودند تا ساعت ها ادامه داشت و میل به حرکت و رسیدن به موفقیت های بیشتر در وجود تک تک اهالی، خرد و کلان_پیر و جوان موج میزد و جملگی به یک هدف می اندیشیدند؛ ساختن و داشتن ایرانی آباد و سربلند که در این منطقه محروم با رویش زیتون هایی سربلند حاصل شده و در سایه ی الطاف الهی ادامه هم دارد.....

zeitwn3

zeitwn4

گزارش از عباس رسول آبادی

انتهای پیام/

 

ارسال نظر

آخرین اخبار