رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان رامیان گفت: در پنج هزار هکتار از اراضی شیبدار در سطح شهرستان رامیان نهال‎های مثمر کشت خواهد شد.

نهال‎کاری در 5 هزار هکتار از اراضی شیبدار رامیان

جلال عجم در همایش کشت گونه‌های مثمر در اراضی شیبدار با مشارکت جهاد کشاورزی و اداره منابع طبیعی شهرستان رامیان در دهکده توریستی «پاقلعه» با حضور مدیرکل منابع طبیعی گلستان گفت: هدف از برگزاری این همایش حفظ آب و خاک در اراضی بالادست و جلوگیری از فرسایش خاک در اراضی شیبدار است.

به گزارش گلستان 24، وی با بیان اینکه برگزاری این همایش‌ها باعث اطلاع‌رسانی در حفظ از منابع طبیعی به عنوان یک سرمایه ملی می‌شود، ادامه داد: پنج هزار هکتار اراضی شیبدار در سطح شهرستان رامیان وجود دارد که در آن‌ها نهال‌های شناسنامه‌دار و مثمر از طریق پیمانکار کشت و به صورت رایگان در اختیار مالکان قرار داده می‌شود.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان رامیان با اشاره به اینکه این نهال‌های مثمر و شناسنامه‎دار شامل گردو، گلابی، سیب و ... است، تصریح کرد: به طور کلی منابع طبیعی میراث ملی کشور حساب می‌شود و باید برای آیندگان باقی بماند و حیات و زیست مردم یک کشور به آب و خاک وابسته است و از این رو وظیفه همگان است که از این میراث گذشتگان حمایت جدی کنند.

افتتاح سازه 2500 مترمکعبی سنگ ملاتی در رامیان

وی گفت: سازه سنگ ملاتی حوزه آبخیز قره‌چای شهرستان رامیان با اعتبار بالغ بر 2 میلیارد و 400 میلیون ریال در ایام‌الله دهه‌فجر به بهره‌برداری رسید.

عجم افزود: این پروژه که در سال 93 به صورت پیمانی آغاز شده بود بعد از گذشت 9 ماه این سازه که حجم پروژه‌ای آن قریب به 2 هزار و 500 مترمکعب بود با عرض قاعده بالا، دو متر و عرض قاعده پایین، 12 متر و طول سازه 19 متری با حجم رسوب‌گیری پشت سازه به مقدار 20 هزار مترمکعب به بهره‌برداری رسید.

وی هدف از اجرای این پروژه‌ها را تثبیت پروفیل طولی رودخانه، جلوگیری از فرسایش کناره‌ای رودخانه، کنترل رسوب و مهار سیلاب و جلوگیری از کف‌کشی بستر رودخانه عنوان کرد.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان رامیان گفت: این پروژه هشتمین سازه سنگ ملاتی است که تا به امروز در حوزه آبخیز این شهرستان اجرایی شده و تاکنون قریب به 20 هزار و 500 مترمکعب حجم عملیاتی پروژه‌های سنگ ملاتی در حوزه آبخیز «قره‌چای» اجرایی شده است.

عجم با اشاره به مشخصات سه حوزه آبخیز شهرستان رامیان خاطرنشان کرد: حوزه آبخیز «قره‌چای» رامیان با سطح 30 هزار هکتار و با طول 35 کیلومتر، حوزه آبخیز «سیاه‌جو سفید چشمه» با سطح 13 هزار و 800 هکتار و حوزه آبخیز «آق‌چای» رامیان با سطح 6 هزار و 500 هکتار در شهرستان رامیان وجود دارد.

وی تاکید کرد: هدف از ایجاد این سازه‌ها در حوزه‌های آبخیزداری افزایش طول عمر سدهای مخزنی است./فارس

ارسال نظر

آخرین اخبار