یک بار دیگر در اوج سرما، کشور ترکمنستان ایران را تهدید به قطع صادرات گاز کرد؛ موضوعی که این روزها دوباره دغدغه کشور، به ویژه استان‌‌های شمالی کشور شده است.

سایه همیشگی و مستدام قطعی گاز بر گلستان

وقتی در سال 1386 به دلیل قطع گاز از سمت کشور همسایه، استان‌های شمالی دچار بیشترین مشکل شدند، انتظار می‌رفت، پس از پایان این ماجرا، مسؤولان کشور عنان اختیار گاز خود را از خارج مرزها به داخل کشور بسپارند، اما گویا طی این سال‌ها تدبیری در این بخش نشده است.

به گزارش گلستان24، از آن زمان تاکنون با وجود کشف میادین جدید و بزرگ گاز در جنوب کشور و راه‌اندازی میادین‌ عظیم گازی و تولید میلیون‌ها مترمکعب گاز، هنوز ترکمنستان پاشنه آشیل گاز این کشور بزرگ است، کشوری که هر بار اراده می‌کند با بستن شیر لوله‌های گاز، بخش شمالی کشور را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

اینکه چرا طی حدود 10 سال از آن حادثه، مسؤولان استان و کشور با برقراری ارتباط گازی با میادین نفتی برای این مشکل تدبیری اساسی اتخاذ نکرده‌اند، سؤال تلخی است که با توجه به شرایط کنونی مشخص است، جواب قانع‌کننده‌ای برای آن نیست.

 به راستی چرا باید عنان اختیار گاز کشور در اختیار کشوری کوچک باشد که متاسفانه نشان داده آنچنان به عهد و پیمان‌های بین‌المللی پایبند نیست و هر طور که می‌خواهد در این زمینه رفتار می‌کند.

خوشبختانه اخبار‌ اخیر حکایت از آن است که دوباره تفاهم‌نامه گازی بین دو کشور ایران و ترکمنستان منعقد شده، خبری خوب که حداقل دغدغه‌های فعلی را رفع می‌کند اما این بدان معنا نیست که مسؤولان این بخش چاره اساسی برای این موضوع نیندیشند و به شکل ریشه‌ای آن را حل نکنند.

تاریخچه واردات گاز از ترکمنستان، از زمانی آغاز شد که ایران با وجود دارا بودن بزرگترین ذخایر گازی، به دلیل به بهره‌برداری نرسیدن کامل این ذخایر همواره با آغاز فصل سرما به دلیل افزایش مصرف گاز در بخش خانگی دچار مشکلاتی از قبیل قطع و یا افت فشار گاز در دیگر بخش ها می‌شد و برای آنکه مشکلی در مناطق شمالی کشور ایجاد نشود قرارداد واردات گاز از ترکمنستان را امضا کرد.

این موضوع موجب شده تا کشور همسایه هرازگاهی به بهانه بدهی کشور در زمینه گاز و همچنین خواسته نامعقول افزایش بهای گاز هر سال در آستانه سرما کشور را تهدید به بستن شر گاز خود کرده است، موضوعی که ممکن است همچون سال 1386، موجب مشکلاتی از قبیل قطع و یا افت فشار گاز در این مناطق شود.

و اکنون نیز اختلاف حقوقی و درخواست ترکمنستان برای پرداخت 1.8 میلیون دلاری از ایران مازاد بر قرارداد منعقده باعث تهدید این کشور همسایه به قطع گاز شده است.

یک شهروند گرگانی با اشاره به زمزمه این روزهای قطع گاز در گلستان گفت: زیبنده یک کشور مقتدری همچون ایران اسلامی نیست که از یک سوراخ دوبار گزیده شود.

علی طهماسبی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در گرگان اظهار کرد: مردم شمال هنوز روزهای تلخ قطعی گاز در سال 1386 را از یاد نبرده‌اند و البته انتظار ندارند دوباره آن روزهای سخت دوباره تکرار شود.

*10 سال از حادثه قطعی گاز گذشت اما مشکل به قوت خود باقی است

وی ادامه داد: انتظار می‌رفت پس از 10 سال از آن حادثه تلخ و بدعهدی کشور همسایه مسؤولان مشکل را به کلی حل کنند اما همچنان باید با تهدید آن کشور کوچک، تن رنجور مردم استان‌های شمالی بلرزد.  

طهماسبی یادآور شد: از مسؤولان استان و کشور انتظار می‌رود تا نسبت به عدم تکرار چنین شرایطی، تمهیدات مناسبی اتخاذ کنند.

مدیر کل مدیریت بحران استان گلستان با اشاره به رفع مشکل قطع شدن گاز از سوی کشور ترکمنستان گفت: خوشبختانه براساس اخبار دریافتی ترکمنستان تفاهمنامه جدید گازی با ایران را امضا کرده است که بنابراین صادرات گاز این کشور به ایران ادامه می‌یابد.

 صادق علی مقدم با اشاره به تهدید کشور ترکمنستان به قطع صادرات گاز به ایران طی روزهای گذشته اظهار کرد: با توجه به این موضوع تمهیدات لازم برای جلوگیری از قطع احتمالی انشعابات خانگی مردم استان اندیشیده شد و جای هیچ‌گونه نگرانی نیست.

وی خاطرنشان کرد: با این وجود لازم است مردم استان گلستان مصرف بهینه از گاز را در دستور کار خود قرار دهند و از مصرف بی‌رویه انرژی پرهیز کنند تا ان‌شاالله مشکلی پیش نیاید.

همچنین مدیر عامل شرکت گاز گلستان نیز گفت: مشکلی برای مشترکان گاز این استان بابت قطع احتمالی گاز از سوی کشور ترکمنستان به وجود نخواهد آمد.

جمال لیوانی اظهار کرد: در صورت قطع گاز از سوی کشور ترکمنستان و به وجود آمدن افت فشار، مشترکان استان گلستان با صرفه‌جویی می‌توانند آن را جبران کنند.

وی با تایید توافق دوباره با کشور ترکمنستان افزود: با تداوم صادرات گاز دیگر مشکلی گلستان را تهدید نمی‌کند، هر چند با این وجود همیشه مردم استان را به صرفه‌جویی در مصرف گاز توصیه می‌کنیم.  

همچنین مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران که چند روز پیش به گلستان سفر کرده و از ایستگاه گاز ورودی از کشور ترکمنستان در منطقه قلعهجیق شهرستان آق قلا بازدید به عمل آورد، از تلاش‌ها برای رفع مشکل قطعی گاز خبر داد.

 حمیدرضا عراقی‎ در گفت‌وگو با خبرنگاران با اشاره به مشکلات پیرامون قطعی گاز از سوی کشور ترکمنستان گفت: ترکمنستان در دولت گذشته مقداری طلب از ایران داشته است که هم‌اکنون به دلیل این طلب، تهدید به قطع گاز ایران می‌کند.

*لزوم برای تدبیر بدعهدی کشور همسایه

وی خاطرنشان کرد: به طور قطع با تلاش‌هایی که در حال انجام است و با همراهی و کمک مردم، اجازه به وجود آمدن بحران در استان‌های شمالی کشور را نخواهیم داد.

عراقی ادامه داد: مطمئن باشید کشور در صورت قطع گاز از سوی ترکمنستان در ارتباطات کاری خود با این کشور بازنگری خواهد کرد و در نهایت ضرر نهایی را ترکمنستان خواهد کرد.

وی از مذاکره با مقام‌های ترکمنستان برای حل این موضوع خبر داد و گفت: امیدواریم ترکمنستان نسبت به اجرای کامل قرارداد و تفاهم‌هایی که داشته‌ایم، اهتمام ورزد، که طبق آخرین گزارش‌ها، تفاهم جامعی حاصل شده است.

 معاون وزیر نفت در امور گاز تاکید کرد: این در حالی است که ما در سه سال گذشته، همه بدهی خود را پرداخته‎ایم و بقیه موارد باید به صورت کارشناسی بررسی و تصمیم‌گیری شود.

 عراقی به تولید و مصرف ٧٠٠ میلیون مترمکعب گاز در کشور اشاره کرد و اذعان کرد: از این میزان حدود سه درصد آن، یعنی ١٢ میلیون مترمکعب واردات از ترکمنستان است که خیلی قابل توجه نیست.

 وی یادآور شد: اگر چه میزان واردات گاز از ترکمنستان ناچیز است اما بخشی از نیازهای ما را در شمال کشور تأمین می‌کند، هر چند که ما از این کشور، امکان دریافت بیشتر گاز را داریم و کماکان تلاش می‌کنیم به شکل برد، برد ارتباط با این کشور را حفظ کنیم.

اگر چه با تمدید تفاهم‌نامه با کشور ترکمنستان به نظر می‌رسد مشکل گاز حل شده باشد، اما باید پذیرفت که واردات گاز از ترکمنستان زمانی آغاز شد که به اندازه کافی گاز نداشتیم و در زمستان با مشکل کمبود گاز مواجه می‌شدیم اما اکنون ‌که بسیاری از فازهای پارس جنوبی به بهره‌برداری رسیده و میزان تولید گاز افزایش پیدا کرده است، دیگر مانند قبل نیازی به واردات گاز نیست و نباید سیاست کشور را به بدعهدی و لجاجت یک کشور کوچک گره بزنیم.

منبع: فارس

ارسال نظر

آخرین اخبار