متاسفانه فقط نفع شخصی مسئولان و مدیران سازمان های مختلف در این پرونده مهم است و محیط زیست چندان در اولویت های دولت قبلی و دولت جدید نیست. با وجود خطرات بسیار زیادی که محیط زیست طبیعی و حیات وحش ایران را تهدید می کند و بیشتر مناطق و گونه های حفاظت شده در لیست قرمز جهانی قرار دارند، عجیب است که مسئله محیط زیست در ایران برای مسئولان چندان اهمیت ندارد.

تالاب های بین المللی گنبد به واسطه بی توجهی مسئولان از بین رفتند و حالا نوبت جزیره آشوراده است!

رهبر معظم انقلاب اسلامی در رابطه با حفظ محیط زیست می فرمایند : سیاست براى چیست؟ اقتصاد براى چیست؟ خدمات گوناگون شهرى و کشورى براى چیست؟ اصلاً پیشرفت کشور براى چیست؟ پیشرفت براى این است که انسانها زندگى سالم و مطلوبى داشته باشند. اگر محیط زیست تخریب شد، همه‌ى اینها باطل خواهد شد. اهمیت محیط زیست اینجاست. ۱۳۸۹/۱۲/۱۷

به گزارش گلستان 24، چندی پیش با حضور ریاست محترم جمهور در استان گلستان، موضوع تبدیل جزیره آشوراده به منطقه نمونه گردشگری مطرح شد.

روحانی

تابناک از زبان دکتر روحانی نوشت در این ارتباط نوشت : ” پس از برگزاری چندین جلسه کارشناسی و با توافق مسوولان، جزیره آشوراده استان گلستان در دریای خزر با مراعات مسائل زیست محیطی به یک مرکز گردشگری تبدیل خواهد شد.
حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی،  در پایان سفر هیات دولت به استان گلستان در جمع خبرنگاران محلی افزود: در تبدیل آشوراده به مرکز گردشگری بخشی از این جزیره به صورت طبیعی باقی می ماند و بخش دیگر آن با انجام زیرساخت های لازم به منطقه گردشگری تبدیل خواهد شد.
دکتر روحانی با اشاره به اینکه این موضوع در نشست امروز وی با روسای جمهوری قزاقستان و ترکمنستان در استان گلستان نیز مطرح شده است، تصریح کرد: موضوع تبدیل آشوراده به مرکز گردشگری از گذشته به دلیل مطرح شدن برخی مشکلات زیست محیطی با تاخیر مواجه شده است، اما امروز این تصمیم پس از انجام کار کارشناسی و بحث های مفصل اتخاذ شد.
محمد حسین صفری  هنرمند پرکار و دوستدار محیط زیست گنبدی در وبلاگ شخصی خود با اشاره به اهمیت زیست محیطی جزیره آشوراده از این مصوبه دولت انتقاد کرد.
صفری در مطلبی با عنوان “سوال از مسئولین در مورد جزیره آشوراده” نوشت :محمدحسین-صفری
“کشور ایران ۱۶۵ میلیون هکتار وسعت دارد چرا باید طرح گردشگری مبتنی بر آزمایش و خطا که هیچ خروجی هم نخواهد داشت و بیشتر از پیش مردم بومی منطقه را نابود خواهد ساخت و سبک زندگی آن ها را تغییر خواهد داد باید در حساس ترین منطقه حفاظتی کشور انجام شود ؟تنها منطقه ای که در سواحل دریای خزر بکر مانده و از نظر انرژی های ساحلی و ژئومورفولوژی سواحل و مطالعه اثرات هیدرودینامیک آب و انرژی باد تنها مکانی است که به عنوان یک آزمایشگاه واقعی می توان روی آن کار کرد. آشوراده تنها منطقه ای است که می توان پیشینه شکل گیری سواحل خزر و همچنین پوشش گیاهی شمال کشور را در آن بررسی کرد این شبه جزیره پناهگاه امنی است برای پرندگان مهاجر ، اینجا زیستگاه ببر بوده است و محدوده ای که قرار بود در آن ببر مازندران احیا شود”این هنرمند برجسته گنبدی با اشاره به این که بحث تبدیل جزیره آشوراده به منطقه گردشگری در دولت هشتم مطرح شده است،اجرای این پروژه را موجب از بین رفتن این منطقه دانسته است.
وی در مطلب دیگری با عنوان “جزیره آشوراده در معرض نابودی به دست مسئولین دولت“، یکی از مسئولین را در این پروژه ذی‌نفع دانسته و نوشته است : “متاسفانه فقط نفع شخصی مسئولان و مدیران سازمان های مختلف  در این پرونده مهم است و محیط زیست چندان در اولویت های دولت قبلی و دولت جدید نیست با وجود خطرات بسیار زیادی که محیط زیست طبیعی و حیات وحش ایران را تهدید می کند و بیشتر مناطق و گونه های حفاظت شده در لیست قرمز جهانی قرار دارند عجیب است که مسئله محیط زیست در ایران برای مسئولان چندان اهمیت ندارد . گنبدی های عزیز به پا خیزید تالاب های بین المللی گنبد به واسطه بی توجهی مسئولان از بین رفتند و در لیست قرمز جهانی قرار گرفته اند و حالا نوبت جزیره آشوراده است.
بدون شک مردم استان گلستان دوست دار محیط زیست خود هستند و نمی خواهند برای ایجاد یک منطقه تفریحی – توریستی ، محیط بکر و دست نخورده جزیره آشوراده از بین برود. باید دید مسئولین امر برای انجام این پروژه چه تدبیری دارند و تکلیف این زیستگاه طبیعی چه می شود؟
آشوراده مرکز شبه جزیره میانکاله، در جنوب شرقی دریای خزر در شهرستان بندرترکمن استان گلستان واقع شده است.

ارسال نظر

آخرین اخبار