حاشیه شب پایانی دهمین جشنواره اقوام ایران زمین

دهمین جشنواره اقوام ایران زمین در کنار نکات مثبت و ارزنده، به دلایل مختلف نتوانست جایی را برای برخی از اقوام و بسیاری از نمایندگان کشورهای دوست و یا همسایه ایجاد کند.

پرتاب سیب برای جوانان دم بخت تا غیبت محسوس برخی اقوام و کشورهای مختلف در جشنواره اقوام

دهمین جشنواره اقوام ایران زمین نیز با تمام کاستی‌ها، خوبی‌ها و بدی‌ها به پایان رسید اما به جرأت می‌توان گفت شب پایانی این جشنواره که شامگاه گذشته بود، باشکوه‌ترین و شلوغ‌ترین شب دهمین جشنواره اقوام ایران زمین بود.

به گزارش گلستان24، جشنواره‌ای که از هشتم دی‌ماه جاری آغاز شد و تا شامگاه یکشنبه ادامه داشت، نمونه‌ای از وحدت و انسجام ملی را به نمایش گذاشت و این جشنواره بار دیگر ثابت کرد که استان گلستان پایتخت وحدت ملی و نمونه‌ای برای جهانیان در زمینه وحدت، امنیت، صلابت و یکپارچگی است.

جشنواره اقوام ایران زمین

استان گلستان که اقوام مختلف را در خود جای داده و مردمانی از اقوام و مذاهب مختلف در کنار هم به گونه‌ای زندگی می‌کنند که خللی در نظم و امنیت حاکم بر این استان وارد نمی‌شود و از سوی دیگر با یکپارچگی مثال‌زدنی همگی در تلاشند تا استان گلستان را سربلند و سرافراز نگه دارند.

شامگاه گذشته در شرایطی شب پایانی دهمین جشنواره اقوام ایران زمین بود که در محور گرگان به آق‌قلا که محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی گرگان به عنوان محل برگزاری جشنواره در نظر گرفته شده بود، ترافیک خودرویی سنگینی حاکم بود و با وجود تمهیدات پلیس‌راه برای ایجاد ترافیک روان در محدوده منتهی به محل برگزار جشنواره اما باز هم برای حضور در جشنواره باید دقایق نسبتا طولانی را در صف خودرویی متوقف می‌شدید.

برخی از شهروندان و بازدیدکنندگان از جشنواره در کنار تقدیر از مسئولان برای برگزاری چنین مراسماتی اما از وضعیت نامناسب تهویه محل استقرار غرفه‌های استان‌ها در سالن اصلی نمایشگاه گلایه داشتند و انتظار آنها این بود، شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی گرگان که همه ساله میزبان چنین برنامه‌های بزرگ و باشکوهی است، باید تمهیداتی را در این راستا داشته باشد.

عدم رضایت از وضعیت ورود خروج تا نارضایتی در قیمت اجناس

برخی دیگر از شهروندان نیز در حاشیه بازدید محمود ربیعی معاون استاندار گلستان که در شب پایانی برگزاری جشنواره از سالن اصلی این جشنواره بازدید کرد، نسبت به فضای نامناسب ورود و خروج شهروندان به سالن اصلی و حتی سالن اجرای موسیقی زنده اقوام گلایه داشتند.

با توجه به حجم بسیار بالای ورودی جمعیت به سالن برگزاری دهمین جشنواره اقوام ایران زمین در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی گرگان، این نیاز احساس می‌شود تا مدیران برگزار کننده مراسم‌های مختلف و یا مدیریت این نمایشگاه، تمهیداتی را برای جداسازی محل ورود و خروج به سالن را داشته باشند.

یکی از موضوعات بسیار جالبی که در دهمین جشنواره اقوام ایران زمین به سادگی توانستیم به آن دست پیدا کنیم، فروش بسیار عالی برخی غرفه‌ها و نارضایتی شدید برخی دیگر از غرفه‌داران از وضعیت فروش در این دوره جشنواره بود.

یکی از بانوان که در بازدید معاون استاندار از جشنواره با وی سخن می‌گفت اذعان داشت که قیمت برخی از مواد غذایی که در سالن جنبی نمایشگاه و در بخش غذاهای سنتی اقوام ارائه می‌شود چند برابر بیشتر از قیمت اصلی آن اجناس و مواد غذایی است.

وی که بر عدم نظارت مسئولان برگزار کننده نسبت به قیمت‌گذاری اجناس انتقاد داشت گفت: انتظار است تا در چنین جشنواره‌هایی به منظور استقبال و رضایت بیشتر مردم، اجناس مختلف با قیمت مناسب‌تر ارائه شود تا همه اقشار حاضر در این جشنواره بتوانند محصولات مورد نظر خود را به سادگی تهیه کنند.

حضور پررنگ رسانه ملی تا استقبال باشکوه از گروه موسیقی مازندران

تیم‌های برنامه‌ساز رادیو گلستان نیز در پنج شب برگزاری این جشنواره با تمام قوا وارد شده و ضمن پوشش خبری این جشنواره، تلاش کردند تا با دعوت از اقوام مختلف و انجام گفت‌وگوهای صمیمی، آنها نیز سهمی را در معرفی فرهنگ، آداب و روسم اقوام مختلف داشته باشند.

اجرای زنده موسیقی اقوام، گفت‌وگو با هنرمندان و اقشار مختلف که به منظور بازدید از جشنواره آمده بودند، بخش‌های جذاب و دیدنی این جشنواره بود.

همچنین سیمای مرکز گلستان نیز که در شب نخست برگزاری دهمین جشنواره اقوام ایران زمین در محل برگزاری این جشنواره حاضر نشده بود، برای آنکه از قافله رسانه‌ای‌ها عقب نماند، از شب دوم اجرای برنامه زنده و تولیدی را در دستور کار خود قرار داد و پوشش تصویری مراسم را به صورت زنده در بخش شبانگاهی اجرا کرد.

شامگاه یکشنبه یکی از گروه‌های موسیقی از استان کردستان پس از اجرای زنده موسیقی کردی، یکی از آداب و رسوم مردم کردستان که پرت کردن سیب به سمت جوانان دم‌بخت بود را اجرایی کرده که ضمن ایجاد فضای شاد برای مردم، یکی از رسوم اصلی کردی و خطه سرسبز و سربلند کردستان را به نمایش گذاشت.

استقبال باشکوه مردم حاضر در جشنواره از گروه موسیقی استان مازندران یکی دیگر از نکات بسیار جالب دهمین جشنواره اقوام ایران زمین محسوب می‌شد به گونه‌ای که این گروه موسیقی در زمان اجرای برنامه با همراهی شدید و حمایت حاضران در سالن روبرو می‌شد.

جای خالی بسیاری از اقوام ایران زمین و حتی نمایندگان کشورهای مختلف در این جشنواره به طور کامل احساس می‌شد و ای‌کاش شرایط زمانی و ایجاد تمهیدات مناسب برای جشنواره سال آینده به گونه‌ای باشد که همانند دوره‌های اول تا نهم که بیش از 12 کشور دنیا در جشنواره حاضر می‌شدند، باز هم شاهد حضور تمامی اقوام ایران زمین و تمامی ملت‌های دوست و همسایه ایران در جشنواره اقوام ایران زمین باشیم.

در دهمین جشنواره بین المللی فرهنگ اقوام 67 هنرمند از 27 استان، 93 هنرمند از سطح استان گلستان و 45 هنرمند از 15 روستای هدف صنایع دستی و در مجموع 205 هنرمند صنایع دستی حضور داشتند.

منبع: فارس

ارسال نظر

آخرین اخبار